Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2958 ggr
Indriz
2014-07-11 10:32

Kontinentalsäng

Jag har lite funderingar kring det här med kontinentalsäng. Från vad jag har läst så är mellanmadrassen endast till för att man ska slippa känna av skarven.  
Själv har jag en "vanlig" dubbelsäng och jag hatar att jag känner av skarven. Har proppat den full med små skummadrassbitar  men inget hjälper, och när jag sover själv i sängen så vill jag kunna använda hela sängen och inte bara en liten del. 

Helst av allt skulle jag vilja behålla den säng jag har -- då den är underbart skön -- men lägga till en mellanmadrass om det vore möjligt. Någon som vet om man kan köpa bara mellanmadrassen? Och om det blir någon större skillnad?
Ni som har kontinentalsäng vad tycker ni om de jämfört med en "vanlig" säng? Har läst att många anser att de alltid är mjukare.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
ChristineL
2014-07-11 10:38
#1

Vi har en 180 kontinentalsäng, men visst blir det en skarv ändå, man känner absolut inte av den på samma sätt men den finns där efter ett tag. Vet inte om man kan köpa madrasserna separat dock.

Indriz
2014-07-11 10:40
#2

#1 Okej, tack för lite insikt! Alltid bra innan man tar ett beslut 🙂

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

ChristineL
2014-07-11 10:42
#3

Kan också tillägga att vi är väldigt nöjda med vår säng. Den är 4-5 år gammal och vi har sovit två vuxna, en bebis och tre katter i den samtidigt och den står stadigt än ;)

Halvdansken
2014-07-11 12:44
#4

Hjälper det inte med en tjock bäddmadrass?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LisaF
2014-07-12 22:04
#5

#0 Indriz - "Mellanmadrassen" som du kallar det är ju den viktigaste delen i en kontinentalsäng. Det är den delen som avgör om sängen är fast, medel eller mjuk.
Den nedre delen är en förhöjning av golvet kan man enkelt säga, endast bestående av ribbor ("plankor") och resårer, beroende på vilken modell/kvalitet man har. Alltså ingenting man sover direkt på. Det går ju men det är ju väldigt hårt och kanske inte så bekvämt..🙂
Mellanmadrassen som kan vara  en resårmadrass, pocketresårmadrass, latexmadrass, eller skummadrass är den del som gör sängen skön eller inte. 
Bäddmadrassen lägger man över för att få det där lilla extra. Något skönt nära kroppen, det blir lättare att bädda och en bäddmadrass har ofta en extra funktion- till exempel memoryskum/tempur mm.
Att lägga en resårmadrass (mellanmadrass) på en resårbotten ("vanlig" säng) går ju, men det är inget att direkt rekommendera. Risken att det blir väldigt svajigt finns då resårbotten inte består av någon stabil träram som en riktigt botten till en kontinentalsäng har.
Mellanmadrassen finns normalt i hel 160cm eller 180cm bredd, men också i enkelstorlek 80cm eller 90cm. Att välja 2 enkelbottnar är smidigare att transportera och flytta omkring, och det finns kilar att köpa för att plana ut skarven.

Hoppas det var till lite hjälp i alla fall 🙂

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Indriz
2014-07-13 10:56
#6

#4 Jo det kan hjälpa men problemet är att jag älskar min säng+bäddmadrass kombo. Svårt att hitta en ny som skulle fungera då jag lätt får problem med ryggen.

#5 Okej det är så det fungerar! Jag försökte läsa mig till det på olika sidor men det beskrevs helt annorlunda där. Ja då får man väl vänta och köpa en kontinentalsäng nästa gång det är dags för sängköp då!

Tack för alla svar!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
Maria
2014-07-14 10:58
#7

Vi köpte en kontinentalsäng för något år sedan. Jag är jättenöjd och vi valde en medelhård variant.

Vad jag gillar bäst är att den är så hög och det är lätt att bädda.

Sedan märker jag inte alls av någon skarv men vår bäddmadrass är ganska tjock.

Enda nackdelen är att vi har fått köpa nya underlakan eftersom de gamla inte täcker hela madrassen men de vanliga påslakanen påverkas ju inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: