Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 1764 ggr
Amerikanskbulldog
2014-06-24 20:59

hej, behöver snabb hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vet inte om detta är rätt grupp men ngn som vet vilken som ska kopplas ihop med vilken? :)

Annons:
Torin
2014-06-24 21:01
#1

Nu skojar du väl? ser faktiskt inte vad det föreställer.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Tina-A
2014-06-24 21:01
#2

Man kopplar ihop samma färg mot samma färg.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Amerikanskbulldog
2014-06-24 21:02
#3

#2 Okej tack! :)

Tina-A
2014-06-24 21:03
#4

#3: Inga problem :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Arthedain85
2014-06-24 21:04
#5

Jag tror det är bäst du ber en legitimerad elektriker fixa det där åt dig…

Amerikanskbulldog
2014-06-24 21:06
#6

Behöver man stänga av stömmen när man gör det? Vet inte om lampan är "tänd" eller inte :/

Annons:
Tina-A
2014-06-24 21:08
#7

#6: JA! Stäng av strömmen, ut med propparna. Du kan få stötar. Sen är det bara att skarva, linda ihop och ha ISOLERINGStejp, inte vanlig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2014-06-24 21:09
#8

Eller stäng av hela proppskåpet det är lättast om du inte vet vilken propp det är. Men då dör ju all ström såklart, men det är det värt. Det går fort att sätta ihop om du har isoleringstejpen till hands, men använd som sagt inte vanlig tejp.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

beem
2014-06-24 21:48
#9

Är man det minsta osäker ska man inte göra det själv. Ta hjälp av någon som kan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Amerikanskbulldog
2014-06-24 21:53
#10

Jag bor i en hyreslägenhet, måste man inte då stänga av strömmen i hela huset? Jag kommer inte göra det förns jag vet helt säkert :)

Tina-A
2014-06-24 22:18
#11

#10: Nej, det är bara sitt eget proppskåp. Vi bor också i hyresrätt och har också skarvat några sånna där sockerbitar som du visar på bilden. Du kan få en stöt så om du känner dig osäker så kanske du ska be någon hjälpa dig? Min man har pluggat el i 3 år och svärfar är elektriker så jag har ju lite kött på benen, men jag vet ju också att det är farligt om man är osäker. Det allra viktigaste är att stänga av ditt proppskåp. Sen när allt i lägenheten är svart och all ström är borta så skarvar du sladdarna, kopplar färg mot färg, kör över med isoleringstejp och sen är det klart. Det är väldigt lätt men man måste ju ändå ta det säkra före det osäkra när man håller på med el!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Woodland
2014-06-24 22:48
#12

Min man säger att med växelström har det ingen betydelse vilka kablar man kopplar ihop förutom jordsladden - den gröna och gula. Tack för ett gott skratt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tina-A
2014-06-24 23:01
#13

#12: Vad var det som var roligt, har jag missat nåt?

TS #12 har rätt i att jordsladden är den viktiga, den gör att lampan blir jordad så det blir säkert om något där skulle bli strömförande av någon anledning.. Men para bara färg mot färg så blir det rätt, då behöver du inte fundera över vilken som ska vart.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Fialialej
2014-07-01 11:17
#14

Har man inte koll på el får man intr koppla själv. Vid eventuella olyckor är du som kopplat personligt ansvarig. Kan vara bra att tänka på. Be fastighetsskötaren om hjälp istället?

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: