Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2919 ggr
[Älskamig]
2014-06-21 21:29

Behöver tips.

Hej på er! :)

Jag är en tjej på snart 17 år, som bor i en liten 1a .. Har rätt så tråkig inredning nu. Det går i gammeldagsstil, vilket jag på sätt och vis tycker om. Dock har nuvarande inredningen blivit tråkig och jag har tröttnat på den.

Är just nu hemma hos mina föräldrar och kommer stanna här ett tag under sommaren, så har därför inga bilder på hur det just nu ser ut. 

Jag tar emot alla tips och idéer på vad ni tycker för inredning skulle kunna pigga upp en gammal 1a. Jag trivs bra med den gammeldagsstilen, men hade gärna velat kombinera det med något nytt och modernt. 

Tar gärna emot både inspirationsbilder samt länkar/tips på inredning. Har dock ingen megabudget, så tänk på vad det kostar :)

Ska till IKEA om ett par dagar och tänkte om ni visste något kul där…

Annons:
VildaVittra
2014-06-21 21:32
#1

När du skriver gammeldags, vilken tidsperiod menar du då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Älskamig]
2014-06-21 21:35
#2

#1: Tänker mig ingen specifik tidsperiod, men tycker att vitt och lantlig charm är fint.. Så kanske 30-tal? Jag vet inte. Men tänk på typ Madicken :)

[Tuulikki]
2014-06-21 21:41
#3

Småsaker gör mycket tycker jag. Nya påslakan, lampskärmar, soffkuddar, en matta, ljuskoppar på vardagsrumsbordet, nytt fräscht duschdraperi, en ny kruka i köksfönstret etc.🙂

Att hålla det prydligt samtidigt tycker jag är viktigt. Alltså inte för mycket av alla småsaker 😃

Mvh hon med 1 miljard ljuslyktor i hela lägenheten😇

VildaVittra
2014-06-21 21:41
#4

#2 Jugend alltså.🙂

Ett sätt att piffa upp ett rum billigt är att satsa på textilier i roliga färger. En inredare som jobbar just med glatt färgade textilier och äldre möbler är Tricia Guild. 
https://www.google.se/search?q=interior+antiques+modernize&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=m92lU5SUFuiC4gTJkYHoAQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1680&bih=959#q=tricia+guild&spell=1&tbm=isch

Skulle den stilen kanske vara något?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tuulikki]
2014-06-21 21:42
#5

Älskar denna serien😍

[Älskamig]
2014-06-21 21:49
#6

#4: Åh, ja, där har vi det! Mycket färg, men ändå gammeldags. Underbart.

#5: Har krukor utav den serien :) Jätte fina! Tack för tipsen :) Har dock varken egen dusch, något köksfönster eller vardagsbord "/

Annons:
[Tuulikki]
2014-06-21 21:52
#7

Satsa då mer på textil? Filtar, bäddset, kuddfodral. Kanske fina tavlor eller väggstickers?🙂

[Älskamig]
2014-06-21 21:55
#8

#7: Jag ska göra det. I mitt rum (som både är vardagsrum, "matsal" och sovrum) har jag en ful persikafärgad fondvägg som jag inte får måla om. :/ Denna förstör rätt så mycket av rummet. Dessutom ett träfärgat skrivbord jag lånar av han jag hyr av, för att kunna sitta och göra läxor där vid. Sedan har jag en gammal pigtitel i kastanjefärgat trä, som jag inte vill bli av med, eftersom att jag fick den av min morfar. Kan heller inte måla om den :/ 

Annars går möblerna i vitt, vitt och mer vitt :)

VildaVittra
2014-06-21 21:58
#9

#8 Kan du inte sätta draperier längs den väggen? Det finns ju gardinstänger med en fjäder i så man klämmer fast den mellan väggarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Älskamig]
2014-06-21 22:00
#10

#9: Kan inte det :/ Hänger hyllor som jag fick med när jag flyttade dit… Dessutom är den väggen "böjd", för en garderob är liksom inbyggd i själva den väggen… Annars är det ett praktiskt sätt att dölja, för jag har tagit del av det tipset sedan innan, fast i min nuvarande hall, som annars har en glasdörr som ger insyn till grannen.

Halvdansken
2014-06-22 00:46
#11

Jugend (Art Noveau) var i slutet av 1800-talet. Runt 1930 var det snarare Funkis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Cola8]
2014-06-22 01:09
#12

Hmm…
Kanske välja en "bas" färg på möblerna typ vit, svart eller björk.
Och sen en annan färg på textil och så blanda den första och en tredje färg på dekor prylar.
Måla om väggarna som matchar temat.
Sen kan du ju byta ut textilerna och dekor prylarna om du tröttnar på temat!

VildaVittra
2014-06-22 06:54
#13

#11 Madicken var jugend (vilket faktiskt räknas fram till 1920), årtalet var TS inte säker på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Halvdansken
2014-06-22 13:12
#14

#13. Ja, när jag läste igenom inläggen igen, så märkte jag att jag missupfattat ditt svar. Sorry.  Skäms

Hatar cancer och älskar vårlökar.

citytjejen
2014-06-23 12:20
#15

Jag hade kollat på Indiska, där finns ju kombinationen av färgstarkt och gammaldags! Finns ju allt möjligt där, överkast, kuddar, muggar, ljuslyktor etc.

/Christina

[Älskamig]
2014-06-24 12:09
#16

Var på Ikea igår, hörrni. Blev mycket vitt, trots allt. Det är ju det jag gillar och känner mig hemma med mest, trots att färgstarkt är något jag tycker är grymt snyggt. 

Nu är frågan vad som kan matcha med aprikos vägg? Sett snygg inredning med aprikosvägg, men jag har inte riktigt fått till det själv ändå.

VildaVittra
2014-06-24 16:10
#17

Jag skulle släppa loss med turkos och lila.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: