Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4489 ggr
[tk1971]
6/11/14, 6:38 PM

Flytta till arrendestuga?

Vi ska på en visning av en stuga på arrendemark (kommunens mark) imorgon. Har ni några tips på vad vi ska tänka på särskilt? Viktiga frågor till mäklaren?

Det är meningen att vi ska bo där permanent. Det finns en grävd brunn samt trekammarbrunn och infiltration på tomten. Det ska dras in kommunalt vatten/avlopp om ett par år på området, så där får vi räkna med ytterligare ca 100.000 kr.

Ja - vad ska vi tänka på så vi inte gör bort oss?

Annons:
Halvdansken
6/11/14, 6:54 PM
#1

Vad händer om ni nu lägger 100.000 på den där kloakeringen, och ni sen flyttar om ett år? Får ni tillbaka de pengarna? Höjs arrendet (hyran) nästa år? Hur mycket kan ni göra med huset? Vem betaler renoveringar?

Luktar infiltrationen? Har ni kollat vattenkvaliteten på dricksvattnet. Vad kan ni göra med trädgården?

Vem har ansvar för vad egentligen, vad betyder arrende? Vad ska ni me en mäklare, när det är ett arrende? Vad arrenderar ni? Huset eller marken? Kan det bli problem där om kommunen plötsligt vill använda marken till nåt annat. Typ motorväg?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[tk1971]
6/11/14, 6:59 PM
#2

#1: Flyttar vi senare får vi ju ett bättre pris med kommunalt vatten och avlopp. Arrendet har nyligen fastställts och gäller de kommande åren (vet ej exakt hur länge, men det ska jag ta reda på). Vad jag förstår kan vi göra i stort sett vad vi vill med huset, ingen skillnad jämfört med en stuga på egen mark. Renoveringar betalar vi givetvis själva, det är ju vi som äger själva stugan.

Jag kommer att kräva en analysrapport på dricksvattnet innan några papper skrivs på.

Vad vi ska med mäklare till? Det är inte vi som valt det, det är ju säljaren som vill sälja med hjälp av en mäklare. Vi arrenderar bara marken, huset äger vi själva.

Jag tror det skulle bli ramaskri om kommunen skulle använda marken till nåt annat. Och varför skulle de dra in vatten och avlopp i området om de skulle dra motorväg där? För övrigt går R40 strax utanför området.

Halvdansken
6/11/14, 9:54 PM
#3

Missupfattade situationen, jag trodde att stugan också skulle arrenderas.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fabber
6/13/14, 11:36 AM
#4

Kolla om inte ägaren betalar va anslutningsavgiften..du är inte ägare

resten ska du..Behörig va installatör göra med godk isol  eller

lämplig djup…

kolla om du behöver spränga fram till huset (inte billigt)

[tk1971]
6/13/14, 3:05 PM
#5

Märklig mäklare som inte hör av sig… vanligtvis brukar mäklare vara väldigt på hugget dagen efter en visning, men den här vill tydligen inte ha in några bud…

beem
6/13/14, 7:09 PM
#6

Min tanke är då  - är det en seriös mäklare ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[tk1971]
6/13/14, 7:12 PM
#7

#6: Det vet jag inte. Nu är det ju inte jag som valt honom, det är ju säljarna som valt att ha honom som mäklare.

beem
6/13/14, 8:09 PM
#8

#7  Jag menade att ni kanske ska kolla upp mäklaren. Verkar skum att han / hon inte hör av sig. Mäklarna brukar vara på bettet men det kan ju finnas en naturlig förklaring varför inget hörs av honom / henne.

Det var bara ett tips.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: