Annons:
Etiketterekonomi-och-juridikvatten-värme-sanitet-ventilation
Läst 3786 ggr
Evelina!
6/8/14, 11:43 AM

Elräkning - hur mycket?

Har nyligen flyttat till ett hus med direktverkande el som enda värmekälla, huset ligger i södra Norrland och jag undrar hur mycket jag bör räkna med att uppvärmningen kommer att kosta per månad, särskilt under de kalla vintermånaderna. Huset är äldre, på 80 kvm, ej jättebra isolerat (tvåglasfönster osv.) och jag vill ha en innertemp på runt 19-20 grader.

Hur mycket bör jag budgetera för? Förstår att det är svårt att säga på rak arm, men ni som bor under liknande förhållanden kanske kan svara på frågan om hur mycket ni lägger på el per månad. Jag förstår att det är svårt att säga någon exakt siffra, men är det en tusenlapp, 5000 eller typ 10 000 kr som det kostar per månad? Jag har som sagt noll koll och vill därför veta på ett ungefär vad det kommer att kosta mig, så jag kan lägga undan ordentligt med pengar nu under sommarmånaderna.

Otroligt tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

  • Redigerat 5/2/22, 6:20 PM av Niklas
Annons:
Geru
6/8/14, 11:44 AM
#1

Mellan 5-10 skulle jag säga, men det är svårt att säga rakt av. Jag skulle planera för mycket mer än vad det är.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
6/8/14, 11:45 AM
#2

Har det bott någon där tidigare så är det kanske enklast att fråga dem i så fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Evelina!
6/8/14, 11:49 AM
#3

Huset har stått tomt de senaste åren, den person som bodde här senast eldade en hel del i spisen för att få upp värmen så den personens elförbrukning kanske är lite missvisande. Spisen är emellertid i gott skick och värmer med lätthet upp både kök och kammare, så där skulle jag kunna spara in litegrann om jag valde att elda i den. Dock är ju värme ett måste även när man inte är hemma och kan vakta spisen, så jag måste nog räkna med att lägga undan ordentligt med pengar nu under sommaren i alla fall.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Tom
6/25/14, 8:31 AM
#4

Jag tror också att 5-10000 kr är ett rimligt spann. Men om du kan elda och har tillgång till billig ved så skulle jag satsa på det när jag var hemma för att spara. Tänk också på att du kan göra småförbättringar som att tex se över isolerlister i fönster och dörrar för att minimera värmeförluster. Vill du vara lite mer seriös kan du hyra en värmekamera en kall dag och leta efter de värsta värmeläckorna och åtgärda.

VildaVittra
6/26/14, 4:37 AM
#5

Måste du ha en jämn temperatur?

Jag bor ju också i ett gammalt hus och jag eldar när jag är hemma och vaken, sedan har jag stödvärme på övrig tid i form av ett oljeelement. Utöver det så stänger jag fönsterluckor vintertid samt drar för gardinerna och värmer bara upp kammaren och delvis köket till "behaglig" temperatur, övriga rum håller precis plusgrader, 

Tänk på att inte täta för mycket i gamla hus, det blir mögel då samt så blir det svårare att få till draget i spisen, sedan mår de bra av att skorstensstocken värms upp.

Är väggarna lerklinade, så kommer du frysa första vintern pga fukten, men nästkommande vinter kommer det vara mycket bättre när huset torkat upp. Så torgvantar är något jag rekommenderar dig att skaffa till när du sitter med datorn. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ulla
6/26/14, 7:05 AM
#6

Ungefär hur gammalt är huset? Ser att det är ganska litet, bara 80 kvm, så det är ju inte så mycket att värma upp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Evelina!
6/26/14, 8:00 AM
#7

#5 Eftersom jag kommer vistas i hela huset (bottenvåningen) vill jag ha jämn temperatur där. Vad menas med lerklinade väggar? Jo, spis och skorsten kommer garanterat att användas, men eftersom jag jobbar kommer jag inte kunna vara hemma och vakta den så mkt som jag borde, därför får jag nog räkna med en hyfsat hög elräkning. #6 Huset är från 1909.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
6/26/14, 11:17 AM
#8

#7 Med jämn temperatur menar jag under dygnet. På dagen när man är iväg så behövs det ju inte vara några behagliga 18 grader direkt, utan som jag har det är ju att jag har underhållsvärme på elementen, sedan när jag är hemma eldar jag upp temperaturen i spisen/kaminen. 

Lerklinade väggar är när de tätat springorna alternativt täckt insidan av väggarna med en lerblandning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Linnea
6/26/14, 11:26 AM
#9

Bor inte riktigt som dig men svarar ändå.. Huset är ca 120 kvm, byggt 1914. Är väldigt dåligt isolerat, men vi har både tre och fyra lager panel men det hjälper ju inte så mycket. Vattenburen värme i nästan alla rum (värms upp med elpatron). En riktig täljstenskamin (vikt 1 ton) i tv-rummet. Den eldar vi i varje dag vintertid. Elräkning ca 2500 per månad under vintern, ca 400 sommartid då all värme är avstängd. Vi har visserligen bara 17-18 grader inomhus men det hade knappast blivit varmare hur mycket vi än höjer tempen, det läcker liksom ut.. Vi ska isolera bara jag får ett jobb. Bor i Skåne så vi har nog högre elpriser här.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Evelina!
6/26/14, 12:20 PM
#10

#8 Jaaaaha, då fattar jag! Nej, den behöver inte vara jämn dygnet runt, fast jag skulle nog avsky att komma hem till ett KALLT hus efter en dryg arbetsdag… Lerklinade väggar tror jag inte att det är, men å andra sidan är jag inget proffs. #9 Tack flr ditt svar! Jag får nog räkna med mer pengar än så då, eftersom mitt hus ligger ipå betydligt kallare breddgrad än ditt. Men nu tänker jag försöka snåla så mkt det bara går under juli-oktober så jag har pengar att betala februariräkningen med sedan!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
6/26/14, 12:27 PM
#11

#10 Det är faktiskt ganska mysigt att sitta framför en knastrande brasa efter en arbetsdag. En annan variant är att du har 18 grader i det rum som du spenderar mest tid i efter arbetet, och eldar upp temperaturen i de övriga rummen.

Det finns många kronor att spara genom värmen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
6/26/14, 12:29 PM
#12

#11 Ja, du har nog rätt i det. Som alltid med dig VildaVittra, du är så klok och bra!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

AnnaFagerell
7/25/14, 8:30 AM
#13

Ingen frågar hur många som ska bo i huset?  Givetvis högre kostnad om man är fler. 

Ganska stor kostnad på 5-10 tusen. Jag tror inte det kommer bli 10 tusen i månaden. Äldre hus är mkt mer välisolerade hus än man tror och består ofta av lervägg. Titta över fönster i huset. Det gör mycket på värmespill om de är dåligt tätade. En bra list i fönstret är att rekomendera. Likaså i dörrar. En bra ventilation ger också lite fart på värmen i huset så det inte står still och blir fuktig värme. Ska du elda i spisen krävs en hel del syre. 

Jag skulle eldat i spisen så fort du kommer hem. Haft pannan på 19 grader hela tiden och inte juxat med elementen dagligen för det drar mkt ström. Inte haft natt eller dagsänkning på pannan för det drar desto mer när man vill ha upp värmen igen. Det mest ekonomiska är en jämn temperatur. Fryser man om fötterna, vilket man ofta gör i gamla hus, så kan man ha innetofflor. Ställer man pannan på en viss grad reglerar den det även om du eldar i spisen. 

Min mamma bor i ett hus med bara elvärme och hon satte in en luft luft pump. Detta sparar också mkt el. Kanske nåt du kan göra? Hon betalar ca 3-4 tusen i månaden på vintern. Har ett lika stort hus ungefär. Och tidigare låg hon på 5-6000 i månaden. På sommaren har hon ca 1000-1200 i månaden. (hon har värme på i golvet i badrummet sommartid)

Det är oxå tid nu att binda sitt elavtal om man vill veta vad man betalar hela året… I augusti/sept stiger priserna.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[jnordstrom]
7/25/14, 9:38 PM
#14

Jag bor 87 kvadrat direktel och elen ligger 2-3000 i månaden vinter och då har vi haft två jäkligt kalla vintrar

[tk1971]
7/27/14, 4:20 PM
#15

Vi bor i en radhustvåa med direktverkande el. Elen går till hushållsel, uppvärmning och varmvatten. Vi räknade ut att snittet per månad de senaste 2 åren varit 940 kr.

Zepp
7/27/14, 4:47 PM
#16

Jag tro då mer på 20-25 tusen på årsbasis!

Iallafall om du skall hålla samma temperatur även när du inte är där!

Annars så är det som Vilda Vittra säger, de är lite kallare när man kommer hem.. oså tänder man en brasa.. som man förberett kvällen innan!

Opådet, tofflor och en mysig kofta sparar många tusenlappar under året.

Själv har jag satt in luftvärmepump, det sparar oxå några tusenlappar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
7/27/14, 4:48 PM
#17

Fast när jag gör en energikalkyl så hamnar vi snarare på 30000!

http://www.eon.se/privatkund/Energieffektivisering/verktyg-och-guider/energitesta-din-bostad/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CelsiusT
7/27/14, 4:52 PM
#18

Om du ska ge dig på att täta dörrar och fönster för att undvika värmespill som många här i tråden rekommenderar så måste du se till att det finns annan ventilation som är tillräcklig. God ventilation är a och o, i många äldre hus är det just drag runt dörrar och fönster som står för ventilationen, så se över det så du inte gör dig själv en björntjänst.

Första huset jag bodde i var ett gammalt torp från 1900-talets början och det var inte isolerat vidare bra alls, ca 65-70kvm stort. När jag var iväg på jobbet så fick huset stå med lunkevärme från direkt-elelementen och då höll huset ca 15 grader, när jag kom hem eldade jag och på någon timme så hade jag 20 grader. Var en riktig vargavinter det året och när det var som kallast var jag tvungen att ha fullt på elementen för att lyckas hålla 15 grader inne (var ju tvungen iom hundarna som låg hemma). Den dyraste elräkningen jag hade då låg på 4000:-, billigaste av dom kalla vintermånaderna låg elräkningen på 2500:-. Så om jag vore du så hade jag räknat med en elräkning på minst 5000:-. Bättre att ha sparat för mycket än för lite. Sparade pengar är ju inget man lider av liksom ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: