Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 6660 ggr
wingren
2014-05-28 22:16

vitt vitt vitt vitt vitt vitt

Vad tycker ni om trenden att ALLT ALLT ALLT ska vara vitt nu för tiden? Själv blir jag bara trött på det, har till och med börjat irritera mig på köket som har vita luckor och kakel bara för att varenda människa ska måla allt vitt och helst inte ha någon annan färg alls. Jo, ljust beige, ljus ljustrosa osv kan man ana bland allt det vita ibland. Undrar vad kommande generationer kommer tycka om denna eran.. Tycker det är så synd när man ser gamla fina naturligt stötta och slita soffor, kistor, hyllor, bord etc bli förstört genom att målas vitt. De förlorar helt sin charm och den naturliga patinan. Vad tror ni era barnbarn kommer tycka om detta tillexempel? :p Kul o höra andras åsikter, uppenbarligen tycker ju de flesta inte alls som jag, hade varit kul att kunna prata vidare med en "vitoholic" ;)

Annons:
Fridaaaa
2014-05-28 22:18
#1

Vi kör inte efter trender, här är inte mycket vitt :P Skulle inte passa här bland annat pga att vi har djur, flugskit syns tydligt & snabbt mm. Nej blir för mycket vitt tycker jag som många har :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossa5
2014-05-28 22:20
#2

Inte så mycket vitt här heller. Men snart är det omtapetseringsdags, och då kommer det inte bli vitt heller! Färger är bra! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

fulifuli
2014-05-28 22:22
#3

Jag håller helt med dig. Tycker också vitt vitt vitt är tråkigt värre, påminner om sjukhusmiljöer.

Ska finnas färg (inte skrikigt). Jag lyckades övertala min pojkvän att inte göra övervåningen vit, nu är det bruna tapeter med rosa blommor på istället och brunmålade hanbjälkar. Blev väldigt fint enligt min mening, hade sett mycket tråkigare ut iaf om det varit målat vitt.

Vi har grön trappa och på nedervåningen har vi gröna trösklar och ett grönt innetak i tv-rummet så här går det mesta i gammal stil. Är ett gammalt torp så nej till vitt vitt vitt.

Nu ska jag bara försöka övertala honom att få ett grönt (lite gammaldags grönt) kök också. Får se om man får igenom det när vi ska renovera köket.

[EmmiieErixon]
2014-05-28 22:27
#4

Tycker vitt är fint. Det känns rent, städat och är en oskuldsfull färg i mina ögon och vitt ska det alla helst vara i sovrummet. Finns inget bättre än att vakna med solbruna ben under vita sängkläder. 🙂

_Fisken
2014-05-28 22:28
#5

Orange och brun är heller inte så kul. Tycker jag.

Fridaaaa
2014-05-28 22:29
#6

Vitt i fint i rätt mängd men många har typ vitt på nästan allt: väggar, möbler mm, blir för mycket istället :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
PrincessMelpomene
2014-05-28 22:33
#7

Min farbrors nya fru har målat hela deras hus i vitt. Och då menar jag i vitt. De köpte ett jätte fint hus med balkar i taket osv. Men dessa blev vita. Vitt tak, vita väggar, vitt golv, vita möbler, vita dekorationer. Finns ingen färg alls. Vi blev rädda för vad man skulle köpa i inflyttningspresent och köpte en vit blomma i en vit vas med vita kristaller i; hon blev väldigt glad.

Kan dock själv tycka att det ser hemskt ut. Som #3 nämner att det ser ut som en sjukhus miljö. Kan tycka vitt är snygg, men helt klart i rätt mängd. Jag älskar dock färg, alla färger och för mig är vitt alldeles för sterilt och rent ut sagt tråkigt.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Maria
2014-05-29 08:23
#8

Jag tycker det är lite kul med de olika färgtrenderna som kommer och går.

Samtidigt kan jag tycka att vitt är en bra bas och man kan komplettera med färger i all oändlighet. Möbler, gardiner, mattor tavlor, kuddar med mera.

Jag minns när vi köpte vårt hus och allt var mer eller mindre skarpt "Greklandsblått" Hela sovrummet var blåmålat, till och med taket😛

Köket hade blåa luckor och väggarna var aprikos. Det var kräkkänsla.

Jag hade varit överlycklig om det mesta varit vitt så att man sakta kunnat förändra själv. Nu blev det akutjobb mer eller mindre😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
2014-05-29 11:04
#9

Folk får göra som de vill, men då man skamligt målar över äldre möbler med fina träarbeten eller målningar ( t ex kurbits) - då mår jag illa. Och då man målar rakt över detaljer med, som lås och beslag.

_Fisken
2014-05-29 11:11
#10

Vitt är en bra bas som föregående talare säger. Nya skåpknoppar. Lite andra färger på lampor, blomkrukor etc. och vips så har köket fått en annan kulör. 

När vi flyttade in i 60-talshuset och skulle renovera det var det kräkkänsla också. Ljusblått kök. Sjögräsgröna vävtapeter. Ljusblått porslin på toa med vinrött kakel. Ut me skiten och in me nytt. Fy va vi slet.

Bjallstal
2014-05-29 11:47
#11

Jag tycker också att vitt är en väldigt bra bas, sedan kan man komplettera med färg där man vill och i den mängd man själv vill ha. Hade allt, alltså precis allt, varit vitt hade jag fått städpanik.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Thiah]
2014-05-29 15:25
#12

Vita köksluckor har vi i både den nuvarande lägenheten + den nya som vi ska flytta till. Det gör mig inget för då syns smutsen bättre = jag städar bättre. 

Men annars är det bara väggarna som är vita och då gärna med en stark fondvägg. Dit vi nu ska flytta är det en mörkt grå fondvägg i vardagsrummet som är dundersnygg. 

Tur att jag ahr en pappa som restaurerar gamla möbler på rätt sätt + en gubbe som älskar alla möjliga kombinationer av möbler. Här målas inget vitt!

Gasoline
2014-05-29 20:22
#13

Kommande generationer kommer nog till stor del tycka lika "mycket" om chabby chick som jag gillar 80 tals inredning. Dvs inte alls, skulle jag kunna tro. 

Själv tycker jag att det kan vara ganska snyggt, men har inte den stilen hemma även om en del är vitt. Här hemma har vi det som vi tycker är snyggt och praktiskt. I köket har vi mest retro/pastell inspirerat och i tvrummet har vi rött/brunt/svart/vitt tex. 

Det är ju en inredningsstil, vissa gillar det och vissa gör det inte. Precis som med alla andra inredningsstilar 🙂

Annons:
Maria
2014-05-29 20:29
#14

Ni som är lite äldre…märker ni att man faktiskt ändrar smak genom åren eller också så blir man påverkad utan att man är medveten om det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gasoline
2014-05-29 20:38
#15

#14 Även om jag inte är så gammal så märker jag att man ändrar smak/omedvetet blir påverkad. På 90-talet och början av 2000-talet var det ju inne bed träfärgat och frostat glas. Jag tyckte att det var skitsnygg! 

Nu för tiden skulle jag gärna undvika detta, jag tycker inte alls att det är snyggt längre. 

Därav försöker jag hålla möbler och fast inredning så neutralt som möjligt och istället byta ut mindre saker, tex gardiner, väggprydnader, mattor, ljusutsmyckningar, lampor osv.

Halvdansken
2014-05-29 20:39
#16

#14. Nä, jag har nog inte ändrat smak sen jag flyttade hemmifrån för 32 år sen. Inte färgmässigt i alla fall (jag är gråblå/ljusgul/vit). Däremot har jag fått en "dyrare" smak. Det är inte ok med bokhyllor av tegelsten och gamla plankor. Jag köper hellre kvalitet än kvantitet osv.

Men det beror också givetvis på att jag har mer pengar nu än då man gick på universitetet, och att det inte är viktigt att följa trender osv. Viktigt nu är att lägga ner pengarna på sånt man vill leva med i många år framöver.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-05-29 20:42
#17

Håller helt med #15 att det är smart att förnya med hjälp av små saker (som ju kan vara lite billigare och av sämre kvalitet). Jag har tex ett lager av olika lampskärmar som jag skiftar lite med när jag vill ha nån förändring. Eller kuddöverdrag, eller nån billig badrumsmatta eller en liten prydnadsgrej eller så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-05-29 20:45
#18

Jag har definitivt ändrat smak.

Jag flyttade hemifrån när jag var 19 och i första egna lägenheten gick allt i rosa. Jag/vi hade t.om rosa julgranskulor🤫😛

En period tyckte jag avlutade gamla möbler var jättefint.

Mycket av vårt hem kommer från loppis och resor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2014-05-30 16:13
#19

Vitt har jag tröttnat på, "ljust och fräscht", gah, jag gillar mörkt och fräscht 😃Inte jättemörkt, men har hellre nån snygg kulör och sen nån accentfärg därtill.

/Christina

Ugly Kid
2014-05-30 17:57
#20

När vi flyttade in i våran bostadsrätt för drygt två månader sen var hallen rosa och vardagsrummet var målat i någon gräddvit på två väggar och ljusgrå på dem andra två. Det var inte alls snyggt (speciellt inte hallen!). Min paniklösning på det problemet var att jag skulle måla vitt så länge, tills jag kom på vad jag verkligen vill ha. Jag är annars väldigt emot vitt, det är inget jag väljer frivilligt, men vitt är definitivt bättre än rosa i hallen 😉. Nu börjar jag faktiskt triva med det vita konstigt nog. Nu lutar det åt att det är en permanent lösning istället för bara tillfärllig haha. Det skulle jag aldrig ha trott innan! Jag bryter av dom vita väggarna med färg på allt annat istället 😃

Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!

Annons:
Siggebus
2014-05-30 20:05
#21

Jag ska snart flytta till en annan lägenhet och tyvärr sa husägaren att de skulle måla alla väggar vita.
Jag tycker egentligen också att det är urtråkigt med bara vitt MEN samtidigt ser jag det som så att till det vita passar det mesta i möbel och inredningsdetaljer. Jag kommer själv piffa upp med färger i gardiner, mattor, kuddar, tavlor etc etc 🙂
Jag har en vän som är målare och förmodligen kommer jag be honom sätta lite annan färg på vissa väggar - speciellt i sovrummet där jag gärna vill ha någon matt, dov grön färg till mina möbler som går i brunt.
Köksluckorna är vita så väggen där kommer jag nog också att färgsätta med något annat så småningom när jag har bott in mig lite.
Jag gillar färger - gärna lite mörkare men inte överallt förstås.

Rumblebee
2014-05-31 21:50
#22

Jag tycker set är fint när det är ljus färg på väggarna, dock tycker jag att man får se till att inreda på ett bra sätt. Som jag tex vill gärna ha vita väggar i vardagsrummet och kanske lite mörkare golv samt en fondvägg i en mörkare färg (eller kanske en större väggmålnng med naturmotiv) i och med att soffa, fåtöljen samt mattan är gråa, varav tv ich tv bänk är svart men så finns det tre vita möbler också, så vida de inte blir omålade (Ikea möbler så inget gammalt ) Tycker att det känns så tomt om allt skulle vara i vitt även om man inreder med färg. Enda undantaget är badrum men även det är trevligare med lite färg på väggen Att måla om gamla möbler som är lite charmigt slitiga tycker jag bara är dumt. Varför så helt enkelt inte köpa möbler som är tillverkade i gammaldags stil :/

Stallmima
2014-06-04 18:09
#23

Att bara ha vitt blir för ljust, då är det bra att inreda med färger

Lilolizeit
2014-06-08 06:30
#24

Jag gillar inte heller när allt blir vitt, jag blir som snöblind..

Jag har flyttat runt en del och det är först i min nuvarande lägenhet jag vill ha mycket ljust och vitt. Det beror nog mest på att det är en mörk lägenhet.
Alla andra boenden jag haft har varit väldigt ljusa och då tycker jag det är snyggt med mörkare möbler. Över lag så blandar jag nog ganska ordentligt. Har nog den här "trendiga" chabby chic stilen, men utan det vita. 😉

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

obstitant
2014-06-08 12:19
#25

Men den vita trenden är väl redan i stort sett ute? Min man inredde sin dåvarande lägenhet så innan vi träffades, för typ 10 år sen. Och Schyffert & Lindström satte väl lite sista spiken i kistan för den med "Ljust och fräscht".

Nu är det ju mer av olika blommiga mönster (gärna i migränframkallande kombinationer) eller helt svart (!) i kök och badrum.

Vår lägenhet har iofs vitmålade väggar överallt (utom i ett rum där vi satsade på en lite djärv färg och sen vit inredning istället), men å andra sidan är det en bra neutral bakgrund som gör det enkelt att förändra rummet med olika inredningsdetaljer.

starhawk
2014-06-08 12:37
#26

När vi flyttade in så var det vita luckor i hela köket Uschh! eftersom det ändå skulle på överdelar på alla skåp (tanten som bodde där före oss räckte väl inte upp) så satte vi dit fina luckor i Bok, vi har bytt kylfrys, spis och diskmaskin också, var från början tråkiga vita saker men nu är det "borstat stål" kallas det visst. väggarna är rappat vitt men det är okey

Såg ett av dessa eviga inrednings-bygg program där dom tog en snygg trägallergavel och blaskade vitt över hela den 😭 Vandalism! dom tog en snygg sak och gjorde en färglös tråkig sak av det och hade dessutom mage att kalla det en förbättring!

Nä! vitt har sin plats men att blaska ner allting med vitt är lika fantasilöst som färglöst

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2014-06-08 15:28
#27

Vi har vita luckor i köket och vita vitvaror, men svart klinkergolv och svarta arbetsytor och en mörkgrå vägg. Det beror ju mycket på hur man kombinerar det.  Rent personligt är jag inte förtjust i träfärgade lukor och skulle bytt ut det om jag flyttat in. Håller med om att det kan bli för mycket vitt, men det kan också vara snyggt i måttliga mängder. Tycker jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
wingren
2014-06-09 17:35
#28

Ja vita väggar har jag väll inget emot i sig, hyr lägenhet och här är alla väggar vita förutom i sovrummet där det är en dov brun tapet, helt okej, men av sämsta kvalitet så den går sönder när man tar på den. Håller även med i att det kan va snyggt med vita möbler, vi har en mörk soffa och grå matta i vardagsrummet och då var det näst intill tvunget med ett ljust bord och ljustträ a la furustil är tabu nr 1.

Som någon nämnde tycker inte jag heller om 80-tals stilen, jag kan gillar formerna på väldigt mycket men det förstörs av att det är antingen oranget eller bajsbrunt med stora orange/gula blommor på ^^

Måttliga mängder absolut! När jag kommer in i ett hem med "sjukhusstil" eller med finare ord, ett vitt hem, känner jag mig inte alls bekväm. Tänk så spillar jag något i den vita soffan, tänk blir det en kaffering på det vita bordet, tänk så färgar mina byxor av sig på den vita stolsdynan etc. Jag vill bara köpa en burk knallfärg och slänga in genom brevinkastet. Men, alla har sin stil, även om jag personligen inte kan förstå hur man vill att ens hem ska se ut som hämtat ur en skräckfilm som utspelar sig på ett mentalsjukhus ;)

obstitant
2014-06-09 18:00
#29

#28 Du menar nog 70-tal, det var då man hade mycket brunt och orange! 80-tal var mycket vita strukturtapeter och liksom flammiga tapeter, gärna tillsammans med spegelväggar, svart och rosa, och ormbunkar. Ormbunkar skulle man ha av någon anledning!

Oj oj, jag börjar nog bli gammal tror jag.

Afturelding
2014-06-11 13:58
#30

Innan jag flyttade hemifrån så var jag helt anti vitt. Men sen vi flyttade nu senast så märker jag hur praktiskt det faktiskt är. Vi har vitt i kök, badrum och vardagsrum. I sovrummet är det mörklila och i hallen beige. När vi flyttade in var det någon slags aprikos-orange-brun färg i badrummet och det var fruktansvärt. I matdelen i köket satt en gråbrun tapet med palmer på (?)

I köket är dock skåpluckorna ljusgrå och bänkarna träfärgade, så det är inte helt vitt. Och i vardagsrummet så har vi möbler i olika grå nyanser (utom bokhyllorna som är vita) kompletterat med målningar, foton, färgglada textilier och alla våra böcker (som i sig skänker en stor andel färg till rummet). 

Det är skönt att bara kunna ställa alla möbler på plats utan att oroa sig för att de inte ska passa när man flyttar. Så vit väggfärg tycker jag faktiskt om idag. Men jag vill absolut inte ha allt vitt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

wingren
2014-06-14 01:08
#31

Åååh kom på en sak jag måste ta upp, vita babyrum. Såg ett tv-program (givetvis amerikanskt) som i princip skulle gå ut på att förbereda föräldrarna på att bli just föräldrar. Det var en kvinna som hade en jobbtitel som jag dock inte kommer ihåg och hon skulle hjälpa dem med bland annat komma underfund med deras identitet som föräldrar, komma på namn, göra iordning babyrum, babyshowers osv.

Och ett par, de hade gjort i ordning baby rummet och allt var vitt. ALLT. Sängen, golvet, mattan mobilen, taket, tavlorna var grå/vita. Det var, enligt mig, fruktansvärt. Ett barn stökar ner, det kräks, bajsar kladdar, geggar och framförallt behöver han/hon stimulans genom färg, former, ljus och ljud. Jag hoppas och ber för att detta är extremt ovanligt men ändå. Kan ni tänka er detta? Är det någon mer än jag som såg detta programmet och/eller avsnittet? Var kanske till och med ett år sedan det visades men det liksom sitter kvar i själen. Jag kan inte förstå hur man som förälder åtta-nio månader in i det hela kan rationalisera det så här.

Var bara tvungen att skriva av mig lite om detta :P Hur skulle ni se på saken? Och vad skulle ni säga om en vän gjorde så här med deras babyrum? Över reagerar jag? Kul med åsikter. :)

Fridaaaa
2014-06-14 09:28
#32

#31 Nej helvitt rum till barn tycker inte jag är bra, är som du säger, färger är toppen för barn, stimulerande osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lizette´s
2014-06-14 09:57
#33

Vi har en del vitt hemma, men mest bara för att kunna kombinera det med andra färger! :) (och så är det inte en kall vit kulör, utan lite varmare) Tex. taket, som är vitt i hela huset. Tycker inte om när för många olika färger blandas, utan de får hellre ligga närmare varandra på färgskalan, eller innehålla delvis samma färg. Då tycker jag det blir bra! :) 

I köket har vi en grön tapet (inte ärtgrön eller så ;)) till bleka gula skåpluckor och vita bord och stolar. Ser fräscht ut, och påminner om sommaren! 

I vardagsrummet är det tapeten vit, och en fondvägg går i olika nyanser av vitt-beigt, där man också kan skönja olika figurer hur länge som helst. Det blandas dock ut med solblekt golv, brun matta, och naturligt åldrade mörkt träfärgade möbler som pappa ärvt från sina morföräldrar. Övriga textiler och dekor går i intressanta och sprakande färger, som ständigt varieras!

Make your dreams come true

[Tilde]
2014-06-26 23:16
#34

För mig SKA det vara vitt, men med färgdetaljer. Exempelvis vita väggar, ljusa soffor, mörkt träbord, färgglada kuddar, vit bokhylla osv.. Alltså mycket vitt men med detaljer i andra färger. Alla väggar i huset är vita förutom en mintblå fondvägg i sovrummet. 🙂

Annons:
[jnordstrom]
2014-06-27 09:30
#35

Jag älskar vitt och blir galen av estetiskt stökigt!

[peter54]
2014-06-29 14:42
#36

Hos oss finns ingenting vitt bortsett från sanitetsporslinet, innertaken och insidan av alla köksskåp. Jag tycker vitt är för sterilt och påminner om sjukhus.

Köket går i grönt, badrummen i blått, hallarna i någon gul nyans, sovrummet vårt och pojkens rum har milda gröna tapeter, dotterns rum gult, vardagsrummet har ljust gråmönstrad tapet eftersom alla möbler är av mörkt trä. 🙂

Dexterr
2014-06-30 14:08
#37

Köket,hall o vardagsrum hos oss är vitt, på väggar då. Allt blir så mycket ljusare, och vi kompletterar med mörkare möbler mot det vita. Köket har vita väggar,luckor o bord. Köksoffa svart och svart kakel. Jag älskar verkligen vitt! Tröttnar vi på de vita så kan vi bara måla i annan färg alt. någon fondvägg =). 
Sovrummet är i väldigt ljus grå färg. 
Såg en lägenhet där tak, väggar och golv var vitt, och då hade de även bara vita möbler, med några träfärgade skivor på te.x soffbord. Det blev för vitt så en viss gräns får man ha =).

Honestyisdead
2014-07-01 09:47
#38

Hos oss går allt i svart och vitt. Tycker det är hemskt när folk blandar in färg :)

starhawk
2014-07-01 10:54
#39

#38: Men svart är ju en blandning av alla färger 🙂

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tilde]
2014-07-01 12:26
#40

#39 Näee vitt är alla färger medan svart är avsaknad av färg. Men ska vi vara petiga så är exempelvis grönt alla färger FÖRUTOM grönt! Alltså den gröna saken absorberar alla färger men reflekterar ut den gröna. 🤓

Honestyisdead
2014-07-01 12:35
#41

39 Det ser fortfarande inte ut som tex rött eller grönt.

Annons:
starhawk
2014-07-01 12:46
#42

#40: Näe Tilde nu är du ute och cyklar i det blå. Vitt ljus är alla färger men när det gäller färg på ytor så är vitt avsaknaden av färg, det är därför vitt brukar kallas färglöst, däremot svart på en yta är samtliga färger!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tilde]
2014-07-01 12:59
#43

#42 Fast tekniskt sett blir det brunt om man blandar alla färger. :) Ska man få fram svart blir det att blanda primärfärgerna; röd, gul och blå. Dock blir det inte kolsvart.

Upp till toppen
Annons: