Annons:
Etikettövrigt
Läst 3669 ggr
[melowi]
5/18/14, 5:56 AM

Obligatoriskt med städdag?

Undrar om det är obligatoriskt att städa fastigheten om man bor i en bostadsrätt och ordförandet har lämnat lappar i brevinkasten, skrivit tid och plats? Förra året hade dom ringt på men vi var ej hemma. Nu när vi är hemma så kom vi precis hem och är väldigt trötta, har inte sovit någonting. Måste vi ändå städa om dom plingar på?

Annons:
Emo
5/18/14, 7:07 AM
#1

Är det något som överenskommits på möte för att spara pengar?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Åsa S
5/18/14, 9:46 AM
#2

Ja det tycker jag, i en bostadsrättsförening har man köpt en andel i föreningen inte bara en bostad så man har alla lika stort ansvar för övriga områden ifall skötseln för dessa inte är utlagda till ett företag. Det är inte bara en liten klick eldsjälar som ska utnyttjas av de övriga som inte orkar delta. Man bör dock få information om detta i god tid så man kan planera och ev. höra av sig till styrelsen ifall man jobbar den dagen el dyl. och kanske föreslå man tar ansvar för att göra någonting en annan dag ex. gå ut en annan söndag och rensa ogräs el plocka skräp. Risken ifall alla tillsist slutar delta när eldsjälarna tröttnat/dött ut är ju att det läggs ut på ett företag = ökad månadsavgift

+Det finns positiva saker med städdagar etc. man får faktiskt en bättre sammanhållning med sina grannar vilket är guld värd för känner ens grannar en bättre har de mer koll på ens bostad och hajar till ifall okända människor knatar in där och plockar med sig saker.

Vill man förändra sånt som städdagar etc. gäller det att skicka in motioner till årsmötet + bor man i en bostadsrätt är det viktigt man går på årsmötet, skickar in motioner mm. för man äger som sagt bara en del i föreningen så körs föreningen i botten utan att man reagerar kan man ju bli av med sin bostad ifall föreningen går i KK.

Maria
5/18/14, 1:48 PM
#3

Vi bor i ett radhusområde och har en samfällighetsförening.

Två dagar om året (vår och höst) så är det gemensam städdag. Datum bestäms på föreningsmötena.

Vi har kommit överens om att man kan "köpa" sig fri från att inte medverka. Nu är det ju inget man kan lagstadga utan blir så att säga frivilligt att betala.

Det brukar ändå alltid vara samma människor som ställer upp på städdagarna. Vissa är aldrig med och det är nog bara att acceptera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
5/20/14, 12:17 PM
#4

Här i BRF:n som jag bor i (radhus) är det en städdag på våren och en städdag på hösten. Ja, det kallas inte städdag, utan "trivseldag". När vi flyttade hit fick vi veta att ALLA förväntas vara med varje gång, så det första gångerna deltog även jag. Då såg jag att det är en väldigt liten andel av de boende som deltar. Och det är inte särskilt mycket att städa heller. De brukar bjuda på korv och festis.

Senaste gången tänkte jag att nej, nu har jag städat flera gånger så nu är det nån annans tur. Det är ju ingen som kan tvinga nån till att delta.

[Thiah]
5/21/14, 3:27 PM
#5

Jag kan väl känna att vill man ha det snyggt runtomkring sitt hus utan att betala mer i vederlag (för att betala folk som städar och fixar) så får man ställa upp och städa också.  Hos mamma och pappa ställer väldigt många upp och de som ställer upp får nån sorts belöning(utöver grillkorven) för att de faktiskt ställde upp. Tror varje person fick 150kr i presentkort men bostadsrättsföreningen tjänar ändå på det för det skulle kosta mer att betala någon utomstående för att göra allt jobb de gör.

Gronstedt
5/22/14, 2:42 PM
#6

TS, bara om det står i stadgar/avtal som gäller för boendet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: