Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 5429 ggr
[Mustangcab]
2014-04-09 15:30

Vågar du?

Har du någon maskin typ diskmaskin eller tvättmaskin igång när du går hemmifrån? Eller torktumlare för den delen.

Själv vågar jag inte detta då jag vet att vattenskador orsakar otroligt stora skador och kostnader.

Annons:
[tk1971]
2014-04-09 15:34
#1

Jag åker ofta iväg och handlar eller går ut med hunden medan tvättmaskinen eller torktumlaren är på. Annars blir det ju en massa dödtid.

Våra maskiner är nya så jag har svårt att tro att de skulle orsaka en stor vattenskada.

Jalking
2014-04-09 15:48
#2

Det händer att jag lämnar tvättmaskinen, men hos mig är det riskfritt. Den står i källaren. Betonggolv med golvbrunn och betongväggar. I ett sämre utrymme skulle jag nog inte åka hemifrån med den igång.

oh-la
2014-04-09 16:04
#3

jodå, jag både diskar, tvättar och kör torktumlare när jag inte är hemma eller över natten. jag anser att en två år gammal tvättmaskin ska hålla. å andra sidan tyckte en kollega det också, dom står och river upp köket nu :P

Halvdansken
2014-04-09 18:30
#4

Icke sa nicke. Jag kör bara maskiner när jag är hemma. på FB skrev en kompis att hennes diskmaskin börjat brinna en dag när hon satt igång den och inte var hemma. Fy för den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gasoline
2014-04-09 19:36
#5

Nej, försöker att i största möjliga mån ha allt avstängt när jag åker hemifrån.

[Mustangcab]
2014-04-09 20:16
#6

En yngre släkting till mig gick och handlade 30 minuter och när hen kom hem var hennes gardiner i tumlaren helt smälta.

Oavsett ålder så litar jag inte på maskiner.😃

Annons:
[tk1971]
2014-04-09 20:22
#7

#6: Ja, det gäller att kolla tvättråden. Det är nog inte så bra att tumla polyestergardiner.

[Mustangcab]
2014-04-09 20:34
#8

# 7 De var i bomull och sats på syntet för torkning och  hade torkats tidigare.

[tk1971]
2014-04-09 20:35
#9

Men hur kan bomull smälta?

[Mustangcab]
2014-04-09 20:38
#10

Om tumlaren blir för het dvs att programmet inte fungerar. Hen var glad att de inte tagit eld.

annia1
2014-04-10 02:51
#11

Jag har datorn och radion på och sen beroende på tid på dygnet lampor. Det är det enda jag har på om jag lämnar hemmet även om jag bara tex går ut och klipper gräset. Och det är inte för vattenskador utan för brandriskens skull som jag stänger av allt annat.

Nu är det många år sen och jag kommer inte ihåg vad som hände. Men nåt med tvättmaskin. Tror inte den slog eld utan det var nåt som blev överhettat så det smälte gummi. Och jag kan tala om att det luktade inte gott i källaren under flera dar efter. Vi var ändå hemma och kunde snabbt reagera och vädra källaren så det kom inte upp så mycket i själva boningsdelen, men det räckte. Hade vi inte varit hemma så hade vi inte kunnat vistats i huset på flera dar. Och jag skulle tro att vi hade fått sanera huset för lukten satte sig ordentligt.

Sen för några år sen så hade jag torktumlaren igång. Och jag glömde av att jag hade den igång. Flera timmar efter kom jag på det och gick ner i källaren. Jag räknade ju med att den skulle slagit av, men det hade den inte. Det hade blivit nåt fel på programverket så den gick fortfarande. Men jag hade tur att inget annat hände än att den bara gick som vanligt.

Vattenskador har jag haft i källaren då inte på grund av apparater utan fått in avloppsvatten så visst det är tufft att få riva upp golv och väggar och att det ska stå flera månader. Men brand vill jag inte ha.

Jag har inte heller nån timer som ska sätta igång apparater så de går igång innan jag kommit hem.

Så för mig när jag kör olika apparater så är jag hemma och vaken.

.

[Thiah]
2014-04-10 06:05
#12

Skulle inte våga ha på våra maskiner om jag går hemifrån mer än ner till soprummet. Redan haft en vattenskada i den här lägenheten och det räcker…

[WickedAlly]
2014-04-10 15:21
#13

Om jag hunnit starta tvättmaskinen och sen kommer på att jag måste ut en sväng så låter jag den bara gå. Men diskmaskinen brukar jag vänta på, och torktumlaren stänger jag av.

Annons:
beem
2014-04-10 21:25
#14

Jag kör bara maskinerna när jag är hemma. Jag kan inte tänka mig att ta risken att något tex börjar brinna eller en läckande slang med vattenskada som följd. Jag har bekanta vars torktumlare började brinna. Det vore en mardröm att komma hem till  en brand.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Leon1973
2014-04-12 11:21
#15

#10 - Bomull kan inte smälta.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Mustangcab]
2014-04-12 11:29
#16

# 15 Då var det någon bomullsblandning. Det var tjockare gardiner.

Siggebus
2014-04-13 10:44
#17

Jag bor numera i lägenhet och har varken tvättmaskin eller diskmaskin 🙂
Men tidigare i huset så gick jag aldrig hemifrån om diskmaskinen eller tvättmaskin/torktumlaren var på.
Jag har väldig respekt för elgrejor och blev lite skrämd en gång när vi glömt stänga av kaffekokaren.
Skulle iväg efter frukost och vara borta 4-5 timmar. Går ut och sätter oss i bilen när jag kommer på att jag glömt min plånbok på köksbordet så jag går in igen efter den.
När jag är på väg ut ser jag att kaffekokaren är på och redan har torkat in den minimala mängd kaffe som fanns kvar.
Efter det blev det direkt inköp av timer till kaffekokaren och inga maskiner fick vara på när ingen var hemma.
Det hände ju ingenting men jag blev förfärad när jag insåg vad som KUNDE hänt om jag inte glömt min plånbok.

[Thiah]
2014-04-13 11:02
#18

Vår kaffekokare stänger av sig själv vilket jag tycker är så skönt. Vi har aldrigglömt den men som extra säkerhet är det fint.

Malin688
2014-04-27 17:21
#19

Diskmaskinen brukar jag ha igång när vi lämnar hemmet, men inte tvätten eller torktumlaren :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

fridaas
2014-05-06 14:55
#20

både tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin går när vi inte är hemma.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Upp till toppen
Annons: