Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 6955 ggr
Gasoline
3/31/14, 7:54 PM

Vem delar ut post?

Hur vet man vem som delat ut posten? Vi får då och då grannens post i brevlådan, ringde till posten och ville uppmärksamma dom om detta och dom sa att om det inte är en orange streckkod på kuvertet är det inte dom som delat ut det. Men dom skulle anteckna detta iallafall. Men vi får fortfarande grannens post ibland och när jag idag skulle hämta min post så var den öppnad, vilket förmodligen tyder på att även MIN post hamnar i fel brevlåda. Idag hade jag, förutom redan öppnad post, även något försäkringsbrev och något lånebrev tillhörande grannen. Jag har även fått brev från inkassobolag som skickats till min granne. Jag tycker att detta är ganska allvarligt fel, grannen kanske inte vill att jag ska veta vem han får post utav. Han har tur att han har en snäll granne som lägger posten i rätt brevlåda och som inte råkar öppna det innan. Förlåt att detta vart långt, men jag är lite frustrerad. Kort och gott; hur vet man vem som delar ut posten, eller det specifika brevet? Kan tillägga att vi har våra brevlådor uppmärkta.

Annons:
Praefatio
3/31/14, 7:58 PM
#1

Bra fråga. Du har aldrig sett brevbäraren? De brukar ju ha uniformer. Så gjorde jag när jag fick min grannes post: ringde bolaget vars uniformer brevbärarna i området hade. Fungerade för mig.

[Mustangcab]
3/31/14, 8:04 PM
#2

Om jag förstår saken rätt så bor du ute i obygden och den enda som bär ut post där är just Posten. Själv bor jag väldigt centralt men är granne med obygden men vi har också Posten som bär ut post. Men det är samma sak här. Vi får fel post och våra lådor är också uppmärkta. Det är så illa att jag får post som ska till gatan nedanför oss. Jag har t.om vid flera tillfällen fått post till folk som jag inte vet vem de är och som inte bor här och då fått lägga dem på en låda igen.

Gasoline
3/31/14, 8:06 PM
#3

#1 nej, tyvärr. Jag jobbar när dom är här och vi har en bit att gå till brevlådan. Men jag har sett postens bil samt Bring stanna vid våra postlådor när jag varit ledig och ute, jag kanske skulle prova ringa dom. Suck. Att man gör fel ibland visar jag hänsyn till, men nu tycker jag att det händer lite väl ofta. Och vi får alltid samma grannes post och dom har inte ett enda namn som stämmer överens med mitt och sambons.

[Mustangcab]
3/31/14, 8:20 PM
#4

# 3 Det är oftast inte de som delar ut som sortera posten.

Gasoline
3/31/14, 8:23 PM
#5

#4 men det borde väl vara samma företag sorterar och delar ut posten? om samma fel sker upprepade gånger så bör de ju se över sina rutiner för att undvika detta i framtiden.

[Mustangcab]
3/31/14, 8:29 PM
#6

# 5 Ja samma företag men inte samma person som kör ut posten som sorterar den.

Annons:
Gasoline
3/31/14, 8:41 PM
#7

#6 då förstod jag helt rätt :-) Hur som, något verkar ju göra att det är lätt att röra till det och för att företaget ska kunna åtgärda och undvika detta måste dom få återmatning från mottagaren. Om ingen säger något kan inget heller förbättras :-)

Evisen
3/31/14, 8:51 PM
#8

#0 Har du och jag samma brevbärare kanske? Iaf är de lika dåliga på läsa vems post är vems, och vilken brevlåda den ska ner i.

Mina grannar har fått min post två gånger förra veckan, och brevet ifrån FK var öppnat! Jag hoppas att det var ngn av grannarna som öppnade brevet,och sen smusslade ner det hos mig. (Tyvärr vågade de inte skriva en lapp att det var xxx eller xxxx osv som öppnat det).

Jag blev så arg över denna nonchalans med brevutdelningen, så jag mailade till både posten och bring mail. Fick svar ifrån Bring idag att de ska ta upp detta med den brevbärare som är här.

Gasoline
3/31/14, 8:58 PM
#9

#8 ja, det är ju trist när det händer. Speciellt när det gäller viktiga och privata brev. Men misstag kan ju ske, även om det är tråkigt, men sker det med jämna mellanrum eller ofta så är ju något fel och bör ses över. Ska ringa Bring imorgon och informera om detta. Då jag denna gång kommer ihåg vilka företag breven är skickade från (kollade noggrant innan jag lade dom i grannens brevlåda) bör de ju kunna tala om ifall dom har det företaget som kund eller ej.

Evisen
3/31/14, 9:12 PM
#10

#9 Det tycker jag du gör rätt i med ringa Bring. De måste ju få info om vad som sker med din och grannarnas post tycker jag.

mayolica
3/31/14, 10:17 PM
#11

Det är tyvärr sånt som kan hända överallt att post hamnar hos fel adress👻    

 http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sidor/home.aspx

~ mayolica ~

Evisen
3/31/14, 10:21 PM
#12

#11 Javisst kan det hända. Men två dagar i rad i "mitt fall" är en dag för mycket.

mayolica
3/31/14, 11:18 PM
#13

Menar inte att jag tycker det är ok😡

~ mayolica ~

Annons:
Jalking
3/31/14, 11:40 PM
#14

Jag tycker det verkar som om ni har onormalt klantiga brevbärare/sorterare (Vilket företag det nu än är). Jag har bott i mitt hus snart 3 år och fått totalt 2 felpostningar. Bägge var till föregående husägare, som tydligen har missat med adressändring. Inte brevbärarns fel alltså.
Mina förra bostad hade jag i 11 år. Posten dit sorterades nog på samma ställe, men det var andra brevbärare. Vad jag kan minnas fick jag aldrig fel post under de 11 åren.

Gasoline
4/1/14, 2:31 AM
#15

#14 det låter ju bra :-) Kan faktiskt inte minnas att jag fått någon annans post tidigare när jag bott på annan adress, så mycket möjligt.

Gasoline
4/1/14, 8:45 AM
#16

Ringde till Bring idag, och det var mycket riktigt dom som delat ut denna post. Dom tackade för att jag hade ringt och dom skulle se över detta. Telefonisten sa även att det var ganska slarvigt gjort då det är stora skillnade på våran och våran grannes adress. Hur som så skulle dom se över detta och förhoppningsvis så kommer breven till rätt brevlåda hädanefter :-)

[Mustangcab]
4/1/14, 6:36 PM
#17

Själv var jag bortrest i 3 veckor och grannfrun tog in vår post utan att läsa på den. När jag började öppna så upptäckte jag att det inte var till mig. I 3 veckors tid hade jag fått en av grannarnas post och däribland flera viktiga brev. Grannen bor på gatan nedanför mig och har inget liknande namn.

Intehärutandär
4/2/14, 2:15 PM
#18

Jag har praktiserat på Posten. Detta var dock runt 1994-95 så det kan ju vara annorlunda nu. Då sorterade några in i postnr - i fack. Där hämtade brevbäraren sitt postnr och gick till sitt skrivbord med hylla som hade fack för varje gata i postnumret. Efter att sorterat gata, så kom nr, port och namn. Allt i ordning efter rutt. Små brev överst och större/reklam underst så att man lätt kunde ta rätt hög till rätt låda, utan att sortera igen på plats. Där blev sällan fel. Brevbäraren hade stenkoll på vem som bodde vart och jag lärde mig snabbt med. Med tanke på att posten har tystnadsplikt, så tycker man att slarv regelbundet inte ska förekomma.

[Mustangcab]
4/2/14, 3:45 PM
#19

Här är det olika brevbärare från dag till annan.

[Thiah]
4/3/14, 6:57 AM
#20

Förr kunde man träffa brevbäraren i porten, få både sin egen och grannens post så att han slapp springa ändå upp (vi bodde högst upp). Nuförtiden är det alltid någon ny

Annons:
Upp till toppen
Annons: