Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 6687 ggr
The_pearl
3/26/14, 12:19 AM

luktar avlopp

Hejsan! Har fått ett problem med avloppslukt inne på min toalett. Lukten kommer från toalettstolen. Vattnet har varit klart innan, de senaste veckorna blir det bara mer å mer grumligt. Äckligt. Jag städar toaletten ofta, för att få bort lukten, men så fort jag rör i vattnet så växer liksom stanken. Hur kan jag fixa detta? Är det stammarna kanske som e kassa? Har också haft problem med vatten som rinner undan dåligt, särskilt i köket eller i avloppet under badkaret. Där har då avloppsrensare använts. I köket hjälpte inget mer än ett bra husmorsknep jag fick. Spännande å se hur länge det håller. Min hyresvärd är inte här så ofta om man säger så, så han e inte lätt att få tag på. Jag har misstänkt kassa stammar, men har ingen aning om det är så, någon som e lite mer klok på detta? :) Sen undrar jag om man kan få bort doften på nåt vis, om något dämpar lukten så länge. Typ ättika…?

Annons:
fatcat
3/26/14, 12:25 AM
#1

Ättika luktar väl nästan värre än avlopp..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Lill-Kisse
3/26/14, 12:36 AM
#2

Hur ser det ut kring avloppsröret? Har det blivit någon glipa i tätningen där bak? Du kan behöva köpa tätningsmassa och trycka dit lite extra.

[Tilde]
3/26/14, 9:57 AM
#3

Avloppsrens? Finns något medel man kan använda som man bara häller i avloppet och låter det vara i någon timme. Har fungerat super för oss! 🙂

The_pearl
3/26/14, 10:22 AM
#4

1# ja ättika luktar ju inte hallon det heller, men det neutraliserar äckliga dofter! Har funkat tex när min katt varit kass i magen. Ska funka för att ta bort rökdoft å allt annat som luktar illa också. Men här känns det som att det bara hjälper för stunden. 2# det har jag inte tänkt på, ska kolla. Fast lukten kommer från vattnet i toastolen, fast kanske luktar så ändå? 3# avloppsrens, jag ska minsann testa detta! :) Fler får gärna komma med förslag! :)

Niklas
3/26/14, 10:58 AM
#5

Om du öppnar locket på cisternen, är det grumligt vatten där då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lill-Kisse
3/26/14, 2:57 PM
#6

Kan du se hur kallvattenledningen är dragen till toalett och handfat? Det brukar vara samma vatten till kran och wc-cistern. 

Kommer det klart vatten i kranen, men missfärgat i toastolen? Då kan det vara något som rostat eller en klump med smuts, som behöver rensas ur cisternen. Öppna locket och se efter hur det ser ut där.

Annons:
Gronstedt
3/26/14, 4:23 PM
#7

Du har inte bakströmning från avloppen då, om det rinner undan dåligt? Vet inte hur du bor, men om det är stopp i avloppet nedanför dig så kan det komma upp i dina avlopp när de spolar på våningen ovanför dig.

The_pearl
3/26/14, 9:09 PM
#8

Lyfte på locket på toalettstolen, svårt å se om vattnet e grumligt, men allt såg väldigt skitigt å grisigt ut, det kan väl inte bli sådär grisigt av rent vatten?! Jag bor längst upp i hyreslägenhet.

Lill-Kisse
3/26/14, 11:09 PM
#9

#8 Rensa. Det kan ligga nåt skit i botten på cisternen.

The_pearl
3/26/14, 11:32 PM
#10

Yurk! :) haha jag ska fixa! Håll tummarna på att det hjälper! :)

Maria
3/27/14, 8:18 AM
#11

Håller tummarna.

Det ska inte se skitigt och grisigt ut i cisternen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
3/27/14, 5:27 PM
#12

#10 Du har väl tänkt på att du kan skruva åt vattenflödet till cisternen på sidan av wc-stolen? Gör det och spola. Då fylls inte cisternen med vatten igen, utan du kan rensa i lugn och ro.

Sedan är det bara att vrida på den lilla skruven igen för att få vatten.

The_pearl
3/29/14, 9:23 AM
#13

Lill-kisse: Det visste jag faktiskt inte, tur att du sa det! Det underlättar en hel del! Älskar såna här trådar, man lär sig nya saker hela tiden! :D

Annons:
Lill-Kisse
3/29/14, 6:36 PM
#14

#13 Nog har jag önskat många gånger att man fått en liten kurs om hur olika saker i ett hem fungerar. Hantverkare är ju så rysligt upptagna att man måste klara nästan allting sig själv numera.

_Fisken
3/31/14, 10:25 PM
#15

Har Ni eget vatten från egen borrad brunn eller har ni kommunalt vatten? I så fall så kan det egna vattnet lukta ruttna ägg. Det är nåt med svavel i vattnet. Ofarligt enligt utsago men luktar inte gott.

Det som renar luft är s.k (tro det eller ej) Luftrenare. De är elektriskt drivna och skickar ut laddade joner. De ÄR bra bara man inte köper nåt lågpris….det måste vara seriösa grejer. De tar bort all lukt. Rökdoft, matos etc.

The_pearl
4/1/14, 7:26 AM
#16

Detta är kommunalt vatten mitt inne i ett samhälle, lägenhet längst upp i huset.

Upp till toppen
Annons: