Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 2125 ggr
m2studio
2014-03-10 10:00

Har ni frågor om EL och Elektronik?

Hej min vänner,

Jag är Behörig elektriker och EL ingenjör sedan länge samt har jobbat och studerat Elektronik, kraftelektronik, reparation och mm men inte ingenjör inom elektronik. Har undervisat Stationär och bärbar datorers hårdvara reparation också.

Gärna besvarar ert frågor om jag kan. Jag finns i Stockholm

Välkommen.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
Tom
2014-03-16 19:57
#1

Fantastiskt bra att du hjälper till. Är du hemma på ledteknik också? Tom

m2studio
2014-03-17 19:20
#2

Hej igen,

Jag kan lite om LED också men kan samla info för dig i efterhand.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Inkanyezi
2014-03-20 17:47
#3

Jag har ju jobbat ett tjugotal år med belysning varav ganska mycket LED. Är det någon specifik fråga du har?

skogstossan
2014-04-05 19:43
#4

Jag behöver verkligen ha svar på ett par el-frågor. 

Jag har just startat företag och i dagarna fått tag i en drömlokal att hyra. Nu är det så att jag måste skaffa mig en spis med varmluftsugn. För det första så vill jag ha en spis med lite drag i eftersom mitt företag handlar till stor del om att baka tårtbottnar. Jag behöver bara en vanlig hushållsugn men det får inte ta för lång tid för den att bli varm. Som jag förstår det måste jag alltså ha en ugn med 3 fas-kontakt (eller hur man nu säger?). Det finns inte i lokalen i nuläget. Jag undrar vad det kan kosta att ordna med det och eventuellt om jag måste säkra upp elen också? 

Det är ju säkerligen en kostnad jag skulle få räkna med i vilken lokal jag än skulle hyra. Men eftersom jag bara skrivit ett halvårskontrakt så känns det onödigt att slänga hur mycket pengar som helst på elen.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2014-04-05 20:30
#5

Man måste ha koll på vilken elinstallation som finns i fastigheten för att ge ett bra svar på din fråga, och också veta hur lång ledningsdragning det kan handla om och om man måste sätta in en elmätare för att mäta förbrukningen.

Om det finns elmätare och tre faser i lokalen, så handlar det mest om att dra en ledning från säkringsskåpet och sätta upp en kontakt. I så fall är det enklast att be om offert från elektriker på orten. Man kan minska jobbet som elektrikern ska göra genom att sätta upp själva ledningen och kontakten, men lämna båda ledningsändarna öppna, så att det bara är att koppla in.

Beroende på strömuttag (säkringsstorlek) kan du behöva endera 5x1,5 mm2 (EKK 5G1,5) eller 5x2,5 mm2 (EKK 5G2,5) ledning (mest troligt den klenare ledningen). Kolla med elektrikern vilken typ av ledning och om du kan göra den delen av jobbet själv. Man sätter upp ledningen med klammer och lämnar ungefär en fot överskott i vardera änden. Du måste veta hur mycket ström du kan ta ut och effekten på ugnen, hur mycket den drar.

Inkopplingen måste göras av behörig elektriker, och för att man ska kunna dra själv ska hela ledningen vara synlig, så att den kan inspekteras innan man kopplar.

skogstossan
2014-04-07 20:53
#6

Tack Inkanyezi! Jag fick tag i en elektriker idag som snällt besökte lokalen och kunde konstatera att den billigaste lösningen för mig är att köpa en inbyggnadsugn och separata kokplattor. Men det skulle ändå bli lite småfix med sladdar och kontakter för att få allt att fungera. Skulle landa på ett par tusen så det är bara att tugga i sig.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: