Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2600 ggr
Felliiis
2/28/14, 5:00 PM

STORT behov utan lgh - HJÄLP

Vet inte om detta är rätt ställe för att skriva detta på men jag ger det en chans. Jag är en snart 20år gammal tjej som bor hemma. Är just nu sjukskriven och då både mamms och jag mår dåligt bråkar vi verkligen hela tiden. Kan verkligen inte bo här. Mamma har kollat med socialen om jag kan få en egen lägenhet men de säger nej. Bor just nu tillfälligt hos min pojkvän men kan inte bo där i längden heller då han bor i sin pappas källare och mörkret där gör inte direkt susen för min depression. Jag är i STORT behov utav en egen lägenhet men har ingen aning om hur jag ska gå till väga… Kan någon hjälpa mig?

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
[Mustangcab]
2/28/14, 9:09 PM
#1

Ser inte varför du inte skulle kunna få en en egen lägenhet om du är myndig? Förutsatt att du kanta vara på dig själv och lägenheten.

Ställ gärna samma fråga inne på privatekonomi och försäkringskassan i fokus.

Lill-Kisse
2/28/14, 11:39 PM
#2

Sök lediga lägenheter i det område (kommun) där du vill bo. Det kan finnas annonser i lokaltidningen och på den här sidan. 
http://bostadsportal.se/

Siggebus
3/1/14, 12:26 PM
#3

Jag vill inte på något sätt göra dig ännu mer nedstämd men hur har du det med ekonomin?
Har du fast arbete? Inga betalningsanmärkningar?
I princip alla hyresvärdar kräver att man har fast arbete eller ev att man har någon som kan gå i borgen för hyran eller ev att man kan betala in 3 månadshyror som en deposition.
När jag skulle leta lägenhet så ringde jag runt till olika hyresvärdar - en del hade kösystem, andra inte.
jag gick även in i trappuppgångarna till en del hus jag skulle kunna tänka mig att bo i och kollade efter tel nr till hyresvärden. Det är nämligen inte alla som har hemsidor etc och orten där jag bor har många olika små fastighetsägare.

scheindel
3/6/14, 7:12 PM
#4

du kanske kan hitta något i 2.a eller 3.e hand medan du letar efter något mer permanent? det är olika lätt beroende på var du bor, men det skadar ju inte att prova. kolla efter annonser eller annonsera själv.

är du över 18 så har din mamma inte skyldighet att låta dig bo kvar och kan du inte hitta någonstans att bo då så har soc skyldighet att hjälpa dig. de är snåla och lata och gör allt de kan komma på för att slippa och de säger nej för att de anser att du har ett hem i och med att du kan bo hos din mamma. riskerar du däremot att bli hemlös måste de hjälpa till, så ett alternativ om du verkligen är beredd att bråka för att få en lägenhet är att helt enkelt gå till soc och säga att du inte får bo kvar hos din mamma.



Upp till toppen
Annons: