Annons:
Etikettträdgård-och-växter
Läst 8569 ggr
dragonstar
2014-02-26 20:23

Vad kan jag göra på liten balkong?

 Nu när det börjar bli lite varmare har jag börjat fundera vad jag sak göra med min balkong. Flyttade hit i höstas så har inte spenderat något diräckt tid där.  Den är minimal kanske runt 1,5 *2,5 m.  Smutsigt slitet betonggolv. Ingen vägg utan alla sidor är öppna mot grannar och gräsplan. Täckert är med metallplåt i flagnande grön färg. Och den ligger på bottenplan.

Nu vill jag ha tipps på smarta billiga sätt att fräcka upp den.

Jag ska näta in alla sidor.

Jag vill kunna odla men gillar inte när man har balkonglådor och sen tom outnyttjad platts under. Vad kan jag göra?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Lill-Kisse
2014-02-26 23:06
#1

Fortsätt i samma stil med pyttelitet bord och stol, gärna lite slitna. Plantera eller så en snabbväxande slingerväxt i stor kruka i ena hörnet mot väggen. Där behöver du en spalje så att blomman kan klättra upp. Fyll på med ettåriga ampelblommor, som du hänger på väggen. 
Balkonglådor kan du väl ha hängande på räckets utsida eftersom du bor på bottenvåningen?

dragonstar
2014-02-26 23:33
#2

Svårt att hänga på utsidan om jag nätar in balkongen =/ Och så vill jag odla ätbart =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lill-Kisse
2014-02-27 11:05
#3

Om man odlar något enbart till prydnad eller något ätbart är ju valfritt. Blomsterböna är en både vacker, snabbväxande och ätbar slingerväxt, för att nämna ett exempel. Kryddväxter är också vackra och lättodlade på balkong.

oh-la
2014-02-27 13:50
#4

har man en liten balkong är det trevligt att försöka använda höjden och inte lika mycket golvyta, den har du ju ont om ändå :P det finns små bord som du kan hänga på balkongräcket, finns på både rusta och jula tror jag. hittade ett som var ganska fint (brukar vara sådär) på plantagen, men det kostade lite mer.

http://www.plantagen.se/sortiment/leva_ute/cafemobler/52a86166b61822b86d0001f5/arhus

med två små stolar tar det minimalt med plats.

odla på höjden kan man göra på flera sätt. exempelvis i Ikeas sortiment Äpplarö (tror jag) finns en väggpanel där man kan hänga krukor. på plantagen finns (såg jag förra året) upphängningsbara krukor med fat under som var fiffiga. får man inte borra i fasaden kan man fästa panelen i exempelvis balkongräcket med buntband. vill man vara extra fiffig finns det en sittdel/förvaring till denna modul.

länk till fina krukor att hänga upp

http://www.plantagen.se/sortiment/odla_ute/utekrukor/52a861beb61822164a000ced/balkonglada-med-hangstativ

http://www.plantagen.se/sortiment/odla_ute/utekrukor/52a861beb61822d092000cdf/hangkruka-i-zink

och till modulen på ikea.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29898342/

ställer man den med panelen utåt får man även lite insynsskydd.

vill man hänga fler saker är armeringsnät perfekt.

har du en balkong ovanför din? fäst öglor längst ner på deras räcke. det syns inte för dem och ger dig möjlighet att sätta upp amplar. tips!! alltid när du har hängande krukor,oavsett om det är på väggen eller i ampel. välj sådanna som är lätta att plocka ur sina hängare så du kan vattna dem på golvet. risken är annars översvämning och arga grannar under (vet av egen erfarenhet, inte poppis :P).

så, vad kan man odla i ampel? massor! finns fantastiska ampeltomater som ger mycket tomater, är fina och hänger i ampel. jordgubbar och smultron går kanon att odla i ampel. på väggen i mindre kruka funkar kryddor alldeles utmärkt. i lite större krukor, eller balkonglådor är olika sallad kanon. krasse är vackert, blommar fint, är tåligt, lättodlat och ätbart. riktigt fint i sallad.

allt får att odla på balkong mer eller mindre. det enda som hindrar är ofta platsen. själv har jag rabarber och vinbär på min balkong :)

dragonstar
2014-02-27 16:01
#5

Tack så jättemycket för tippsen =)

Har en balkong ovanflr mig, ska ta och kolla närmare på hur jag kan lösa detta med inätning och så kanske jag kan jag kanske sättta hyllor på det eller något likande…

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Caf_Roy
2014-04-09 04:05
#6

Täck nätet med en plastflaskeplantering! Måla flaskorna i vackra färger och plantera vad du vill.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Oskar
2014-04-09 20:59
#7

Lägg in ett trägolv! Finns färdiga sånna att köpa i de flesta större trädgårdsbutiker. Och de är lätta att lägga själv, man bara klickar ihop plattorna. Lite sågande längs kanterna bara. Blir betydligt mysigare än betonggolvet.

Är det av någon speciell anledning du ska näta in hela balkongen? Man tappar ju lite av utekänslan och utsikten om det är nät överallt. Är det inte bättre att istället sätta ett rejält nät på norrsidan eller den sida där det är mest insyn och sedan lämna de andra sidorna öppna?

Oskar

dragonstar
2014-04-09 21:38
#8

Nätet behövs för att katterna itne ska ta sig ut.  =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Oskar
2014-04-09 23:07
#9

Aha då hajar jag. :-)

Maria
2014-04-14 19:30
#10

På vår sista balkong hade vi ett sådant trädäck som Oskar pratar om. Jättepraktiskt och snyggt. Vi hade också nätat in balkongen för katterna.

Vill du inte ha balkonglådor så finns det alla möjliga olika krukor eller lådor att odla i. Det är bara att låta fantasin flöda. Olika storlekar och olika höjd är alltid snyggt.

Finns det möjlighet så kan man odla i amplar också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Praefatio
2014-04-24 01:22
#11

Som sagt, trätrall gör jättestor skillnad. Den här från IKEA är tålig och bra! Vill man inte lägga riktigt lika mycket pengar kan man ha en stor trasmatta istället, de går att tvätta och tål regn helt okej, men är förstås inte så trevliga att gå på efter en regnig dag.

Är balkongräcket fult så kan man alltid klä insidan med t.ex. bambumattor eller tyg. Ger en mysig, ombonad känsla men syns inte utifrån.

Ett sådant hängbord som #4 tipsar om är jättesmart på en liten balkong, man kan dessutom ha klappstolar som går att fälla ihop och ställa under om man vill, så tar stolarna ingen plats när de inte används. Eller så kör du på en bänk längst med ena väggen bara, man måste ju inte ha bord.

Rejält nät av armeringsjärn på någon av sidorna ger dig möjlighet att hänga krukor i olika storlekar med blommor, örter, jordgubbar och vad du nu vill ha. På golvet kan du ställa stora terrakottakrukor, de brukar vara billiga på t.ex. loppis, i vilka du kan odla rejälare grejer som sallad och sånt. Terrakottakrukor i olika storlek blir enhetligt och snyggt, men ändå ombonat! Tänk på att alla växter är finast om de kommer upp lite, så ställ dem gärna på bänkar, upp och nervända krukor osv. så att du får lite höjd. Har du dem på bänkar så kan du förvara eventuella kuddar och sånt där.

Slutligen, bildgoogla liten balkong inspiration så hittar du massor av bilder :)

Upp till toppen
Annons: