Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 9700 ggr
Ugly Kid
2/20/14, 6:45 PM

Visning av hyresrätt?

Hej!

Jag har en fråga angående visning av hyresrätt. Just nu bor vi i en hyresrätt men har köpt bostadsrätt så vi flyttar i slutet av April. Den här lägenheten är uppsagd till sista April. Är vi skyldiga att gå med på att visa lägenheten, eller kan vi neka till det? Vi kommer ju bo kvar resten av uppsägningstiden.

Tacksam för svar!

Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!

Annons:
Honestyisdead
2/20/14, 6:49 PM
#1

Ni måste gå med på visning. Självklart kan dom ni hyr av inte vänta till ni flyttar för att visa sin lägenhet. Dom måste ju hitta ny hyresgäst som kan flytta in när ni flyttar ut. varför skulle ni ens vilja hindra dom från visning?

Leon1973
2/20/14, 6:49 PM
#2

Det är hyresvärdens rätt att visa lägenheten även när ni bor i den, men det ska planeras med framförhållning.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Mustangcab]
2/20/14, 7:47 PM
#3

Ingen får  gå in er lägenhet om ni inte är där utan er tillåtelse. Lägenheten ska besiktas innan ni flyttar och någon av er ska vara med.

Halvdansken
2/20/14, 8:15 PM
#4

Man måste inte vara med, ni kan avtala en tid med hyresvärden och så kan ni ju gå en runda eller nåt under tiden de visar lägenheten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2/20/14, 8:24 PM
#5

#3 Klart hyresvärden får gå in där även om man inte är hemma, så länge man har gett tillåtelse. Men nekar man visning (brukar stå i kontraktet att visning krävs vid uppsägning) så tror jag de kan vidta åtgärder.

[Mustangcab]
2/20/14, 11:11 PM
#6

# 5 Vi talar om 2 skilda saker. De lägenheter jag tiitt på har varit besiktade och sen har vi fått se på dem efter att folk har flyttat därfrån. Själv skulle jag föredra att var hemma när någon skulle se på en lägenhet som jag bor i. Jag har varit med en släkting när hen skulle se på en bostad och då hade inte de som bodde där flyttat ut och de var där när vi kom.

Annons:
Honestyisdead
2/20/14, 11:25 PM
#7

Jag har varit på visningar både där boende varit hemma och där de inte varit hemma. Att se en tömd lägenhet hör inte till det vanliga eftersom man har 3 månaders uppsägning. De flesta som hyr ut lägenheter vill INTE ha en lägenhet ståendes tom, det innebär nämligen förlorad inkomst. Så kanske är det så att de lägenheter som du har sett tomma varit följden av att den boende redan flyttat, trots att kontraktet inte gått ut ännu. Föga troligt att lägenheten inte varit uthyrd såvida du inte bor på en avlägsen ord där ingen vill bo ;)

Besiktning har ingenting med det här att göra. Vi pratar om visningar på lägenheter som ska hyras ut till ny.

Halvdansken
2/21/14, 7:08 PM
#8

Lite skillnad på hyres- och bostadsrätt. En hyresägenhet är ju uppsagd efter 3 månader, vem som flyttar in där är ju inte den "gamla" boendes problem. Om man däremot ska sälja en bostadsrätt så är man nog mer intresserad av ett bra pris, och där hjälper det nog att där är lite möbler kvar osv. Bara kolla alla mäklares vitt-vitt-styling.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2/21/14, 7:24 PM
#9

#8 Visst är det skillnad. Men tråden handlade om hyresrätt.

[Mustangcab]
2/21/14, 7:31 PM
#10

De hyresrätter jag sett på har varit kommunala och det är mer än 30 år sen i Göteborg. De som bott där hade flyttat till större i samma område och med samma hyresvärd.

Intehärutandär
2/22/14, 12:13 AM
#11

Här står det på kontraktet att man är skyldig att visa sin lägenhet.

Honestyisdead
2/22/14, 5:15 AM
#12

Här också. Och på de andra ställen jag har bott.

[Mustangcab]
2/22/14, 11:40 AM
#13

# 11 O #12 Är det privata hyresvärdar?

Annons:
Intehärutandär
2/22/14, 12:03 PM
#14

#13 Nej, kommunala (aktiebolag). Största bolaget i staden. Samma i min förra stad. Tunabyggen AB i mitt fall. 

Från hemsidan

"Ingen vill flytta in i en lägenhet utan att först titta på den och därför måste du enligt hyreslagen, låta intresserade och eventuellt blivande hyresgäster få se din lägenhet. Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadsökande. De har en vecka på sig för att se lägenheten och besvara erbjudandet. Ni kommer själva överens om tid för visning."

Halvdansken
2/22/14, 1:12 PM
#15

#9. Jag blandade ihop det lite, läste det som "visning av lägenhet". Ups…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2/22/14, 1:30 PM
#16

Jag har bott i 8 hyreslägenheter och varje gång vi skulle flytta så var det visning för nya hyresgäster.

Har bott i både privata och kommunala bolag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ugly Kid
3/1/14, 9:36 PM
#17

Tack för alla svar!

Nu löste sig allt väldigt smidigt för våran del, de första som var och kollade på lägenheten ville hyra den så det blev bara en visning. Anledningen till att jag ställde frågan var att vår hyresvärd ville ha många visningar, eftersom att det var många som var intresserade. Jag kan inte påstå att jag var så sugen på att ställa upp på det i tid och otid. Självklart måste man gå med på visning, det är ens skyldighet att göra det. Samtidigt så har man rätt att säga nej, vart däremellan går gränsen?

Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!

Honestyisdead
3/1/14, 9:39 PM
#18

17 är osäker på att man kan säga nej. Däremot tror jag man får vara med och bestämma tider. Skönt att det gick snabbt.

Ugly Kid
3/1/14, 10:01 PM
#19

Jordabalken, 12:e kapitlet paragraf 26:

" När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid."

Där har jag svaret på min fråga. Då kommer självklart nästa fråga, när anses det vara lämplig tid? Jag tror jag skippar det här nu, eftersom att det inte berör mig längre 😃

Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!

Honestyisdead
3/1/14, 10:02 PM
#20

19 antagligen en tid som passar alla 3 parter :)

Annons:
Ugly Kid
3/1/14, 10:08 PM
#21

#20 Jo det var ju ett bra svar haha :). 

Jag ska inte dra det här längre nu, jag skulle kunna fortsätta hela natten annars. I grund och botten är problemet att jag inte kommer överens med hyresvärden överhuvudtaget på grund av hur han har betett sig.

Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!

Upp till toppen
Annons: