Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3690 ggr
Blanksteg
2014-02-20 18:44

Byta lysrör

Hej!

Jag försöker byta ut lysröret i badrumsskåpet. Läste (google) att man ska vrida lysröret 90 grader och sedan ta ut det. Men jag försöker verkligen vrida 90 grader, men lyckas inte. Lyckas bara vrida jättelite.

Hur gör jag? Tror ni det är ok att be hyresvärden hjälpa mig om jag inte lyckas? (Egentligen så skall ju hyresgästen - jag - fixa lampor själv, men jag har åtminstone köpt nytt lysrör…)

Annons:
MagArne
2014-02-20 18:52
#1

Fråga kan man alltid göra eller knacka på hos en granne 🙂

Siggebus
2014-02-20 18:57
#2

Det där känner jag igen - jag skulle byta mina två lysrör i badrumsskåpet och fick för det första knappt ut dem.
Eller ja, det ena gick lätt men inte det andra.
Fick ut det till sist men då var de där "tapparna" trasiga - de som sitter i ändarna på lysröret.
Skit samma - det röret skulle ju ändå bytas.
Men när jag skulle sätta i de nya var det likadant igen - det ena gick lätt men inte det andra - tapparna gick sönder på det nya lysröret!
Ringde min hyresvärd och han kom och hjälpte mig.
Dock gick ett rör sönder till men till slut fick han dit ett (han hade extra med sig i bilen)
Han sa att det var fel på själva "kontakten" i skåpet där man ska sticka in tapparna och vrida så det kan kanske vara så hos dig också?
Jag har bytt många lysrör och det ska inte vara så svårt så något är säkert fel. Gammalt skåp?

Blanksteg
2014-02-20 19:02
#3

Ok! Ja, så kanske det är då! Jag är verkligen inte händig av mig i hemmet, så jag får nog ringa hyresvärden i morgon och fråga.

Blanksteg
2014-02-21 11:21
#4

Provade igen nu imorse, och då funkade det plötsligt! Så nu har jag lyckats byta ut lysröret mot ett nytt!

Drömde inatt också att jag lyckades få ut det gamla lysröret, men att det nya lysröret inte passade. Halva drömmen slog in iaf :P

Blanksteg
2014-02-21 12:45
#5

Det tar dock fortf. ett par sekunder för lampan att tändas. Kan det vara för att glimtändaren också behöver bytas?

Siggebus
2014-02-21 12:46
#6

#4

Toppen - känns ju lite dumt att ringa fastighetsskötaren för en sådan sak. 😃
Jag hörde själv hur de antagligen tänkte "dum blondin" när jag ringde (trots att jag inte ÄR blond hi hi) men jag var ju säker på att det var något fel och det konstaterade de ju också.

Annons:
Blanksteg
2014-02-21 12:51
#7

Haha ja, tycker inte alls om att ringa dem för saker man egentligen borde kunna själv :P Jag lärde mig aldrig såna här saker när jag fortf. bodde hemma. Jag tänker verkligen se till att mina framtida barn kan såna här grundläggande saker innan de flyttar hemifrån :P

Siggebus
2014-02-21 13:13
#8

#7
Låter bra - själv är jag ju kvinna men jag är uppväxt med min far så han lärde mig det mesta från att snickra staket, måla hus till att koppla elsladdar etc 😎
I mitt förra förhållande blev jag "tokig" på min gubbe som var …hrmmm….lite mindre teknisk när pelletsbrännaren inte fungerade.

Jag tog loss den från pannan, la upp den på en tidning på vardagsrumsgolvet, skruvade isär den i ca "1000" delar, googlade på pelletsbrännare, hittade felet, beställde grejor och satte ihop den igen!
Ha ha gissa vilken min min gubbe visade när allt fungerade igen!? 😃
Däremot var min far ingen höjdare på att laga god mat så det fick jag lära mig själv efter hand.

[Thiah]
2014-03-03 07:07
#9

#5 tar det itne ett par sekunder för ett lysrör att liksom starta upp? Tycker vårt lysrör blinkar till ett par gånger innan den tänds.

Upp till toppen
Annons: