Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 5339 ggr
[erikam]
2014-02-17 21:22

Ljuddämpande?

Hej!

Är så otroligt förbannad. Har stora problem med lyhördhet i mitt lägenhetshus jag bor i. I mitt sovrum har jag min granne vägg i vägg. jag vet att den lägenheten är en etta och jag hör ALLT. Jag hör när någon nyser, när de ser på tv, VAD de ser på tv och framförallt hör jag precis allt de säger. Hela konversationer, varje ord, det är som om jag satt och pratade med dem. 

Hörde av mig till min hyresvärd och sa att detta påverkar mitt liv, jag kan inte somna på kvällen för att de snackar, jag vaknar fem på morgonen för att de snackar. Jag är helt slutkörd över att inte få sova när jag ska upp kl 6 och jobba. Jag är helt slutkörd över att inte få sova när jag är ledig (vilket inte är ofta). Hyresvärden sa att de inte kommer åtgärda det utan gav mig förslag på att köpa ljuddämpande tyger och hänga upp. "Mm, snyggt" tänkte jag. 

Har ni några tips? Finns det några snygga ljuddämpande tyger man kan använda sig av? Det handlar om en hel vägg i mitt sovrum som behöver ha en sådan då. Vet inte alls vad priset ligger på och när jag väl köper vill jag inte behöva bli besviken. 

Tack!

Annons:
LisaF
2014-02-18 07:08
#1

Ush, jag lider med dig. Har samma problem fast med grannen precis ovanför. Hon pratar väldigt ofta i telefon och jag hör allt hon säger i sina samtal.
Och när hennes barnbarn, som ofta verkar stå och hoppa allt de har på golvet, är på besök är det ibland så jag funderar på hur länge till mitt vitrinskåp ska få sitta kvar på väggen.. 

Har tyvärr inget tips till dig mer än att prata med dina grannar och be dem kanske inte prata så högt mitt i natten. Förklara att du har svårt att sova och behöver vakna tidigt. De har kanske inte samma dygnsrytm som dig, eller så vet de helt enkelt inte om att det är så himla lyhört.
Min granne tog det väldigt bra när jag pratade med henne om det i alla fall.

Hoppas det löser sig för dig på något sätt!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[erikam]
2014-02-18 11:19
#2

#1 Fy det låter inget kul alls. Stora nackdelen med att bo i lägenhet…

Ja jag får prata med dem. Men jag tänker, å andra sidan är det ju så sjukt att huset är så lyhört att man inte ens kan prata i normal samtalston när man vill i sin egen lägenhet. Men ja, jag får prata med dem.

Någon som har erfarenhet av ljuddämpande tyger eller lite snyggare draperier som kan hålla grannarnas prat borta?

Metnal
2014-02-18 17:01
#3

mycket tyger dämpar. mattor tex.

Köp gardiner i tjockare tyger och sätt på väggen. Ikea har vajrar man lätt sätter upp på väggen. Det dämpar mycket.

annars blir det väl hörlurar som är nästa sak och att prata med dem, men tror inte det löser mycket, dom måste få leva dom med.

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

[erikam]
2014-02-18 20:17
#4

#3 Okej ska kolla. Vill mest vara säker på att det verkligen är ljuddämpande när jag väl köper, därför jag undra om det fanns någon är som har sådana hemma och kan ge en "utvärdering". Och nu är jag så pass mycket på krigsstigen att jag snart spikar upp en egen vägg haha, man ska inte behöva sova med hörlurar och diverse i sitt eget hem bara för att grannarna uppenbarligen är vampyrer och inte kan hålla mun på natten.

Lill-Kisse
2014-02-19 00:50
#5

Filt dämpar ljud.

Woodland
2014-02-19 08:37
#6

Det är viktigt att tala med grannarna. Tänk att allt man säger och gör  hörs i annan lägenhet! Vilken katastrof för deras privatliv.

Hyresvärden kan vara tvungen att åtgärda detta. Särskilt om de andra får reda på hur eländigt det är med lyhördheten. Kolla med hyresnämnden i din kommun.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Metnal
2014-02-19 11:08
#7

ja, hyresgästföreningen kanske kan hjälpa dig? 

Vår förra hyresrätt var jättelyhörd, han som bodde ovanför oss satt och kollade porr HELA nätterna och det var helt sjukt vad det hördes. Sen  sprang han runt och hans hund skällde och höll på hela tiden med så det var jättejobbigt. 

Jag pratade med hyresvärden och han sa till killen att han fick dämpa sig på nätterna. Blev jättebra och tyst jättesnabbt. Dock fick jag reda på mycket senare att det va för att jag fick reda på att typ nån dag efter att hyresvärden hade pratat med honom hade han åkt i fängelse för nån anledning. skattefusk tror jag. så han va inte tyst för att man sa till honom utan för att han inte var där :P

Men tror din situation blir annorlunda ^^

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

[erikam]
2014-02-19 11:28
#8

Okej tack, då ska jag ringa till dem idag och höra hur det går att lösa!

MagArne
2014-02-20 19:03
#9

Tyger gör inga underverk, det påverkar mest bara akustiken i rummet. Det är tilläggsisolering av innerväggen som behövs. Är det så lyhört går det säkert åt 70-90mm tjocka isoleringsskivor.

http://www.tv4play.se/program/%C3%A4ntligen-hemma?video_id=2317098

[Mustangcab]
2014-02-20 19:44
#10

Öronproppar - apotekets rosa.

[Torahzen]
2014-02-21 22:06
#11

Kontakta din kommun, miljökontoret. De kan ställa krav på fastighetsägaren.

Upp till toppen
Annons: