Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 9156 ggr
Low
2/16/14, 4:05 PM

Spricka i väggen (lägenhet)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det går en spricka över min vardagsrumsvägg, från golv till tak! När jag rev bort lite av tapeten så såg jag att sprickan går genom hela väggen, bakom tapeten. Det är till och med kallt där, och drar! Kolla bilderna så ser ni.

Väggen är en yttervägg och jag bor på femte våningen.

  • Vad kan det vara?

  • Är det allvarligt?

  • Hur lagas det?

  • Detta är en bostadsrätt, så vem betalar ev. reparation av väggen?

  • Vem betalar det som måste göras om invändigt (tapet)?

Annons:
Low
2/16/14, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild…

Niklas
2/16/14, 4:11 PM
#2

Jag tycker du ska prata med ditt försäkringsbolag. När jag bodde i bostadsrättslägenhet ansvarade föreningen för allt utom insidan av lägenheten.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Wraith]
2/16/14, 4:17 PM
#3

Jag hade en spricka i väggen, jag märkte att det drog från ett hörn och på vintrarna var väggen iskall där, nästan isig (grannen ovanför hade likadant). Sen när jag skulle renovera så såg jag att det fanns en spricka, betydligt större än den du har. Ringde hyresvärden (bostadsrätt) och fick höra att så länge man inte såg dagsljus så fick man själv stå för det 🤪

Nåja jag har fixat sprickan själv, satt remsa och spacklat med mjukare spackel så det inte ska spricka upp igen lika lätt och nya tapeter, detta vara väl för ca 3 år sedan och det håller väldigt bra. Väggen är varm trots kyla och det drar inte från hörnet längre.

Men ring runt till hyresvärd och försäkringsbolag om du inte kan fixa själv.

[Mustangcab]
2/16/14, 4:39 PM
#4

Om det är på yttervägg så ska bostadsrättföreningen ta hand om det.

Indriz
2/22/14, 6:24 PM
#5

Det här låter som ett typiskt tecken på att huset rör på dig. Det brukar inte vara något större problem, förutom några skönhetsmissar här och där. Du kan behöva måla om/tapetsera oftare.

Du kan ju höra med grannarna om det är så i deras lägenheter också. Och prata med föreningen och fråga specifikt om det är ett problem i huset att det rör på sig mycket.

Hoppas det hjälper och lycka till!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Upp till toppen
Annons: