Annons:
Etikettövrigt
Läst 2518 ggr
CelsiusT
2014-02-12 19:53

Sätta in bänkDM i hyresrätt?

Vi funderar på att sätta in en bänkdiskmaskin i vår hyresrätt, någon som har koll på vad som gäller? Behöver man ha hyresvärdens godkännande före? Är det något annat man bör tänka på?

Kan hyresvärden eventuellt höja hyran för att man köpt en bänkdiskmaskin, då el (inkl. hushållsel) ingår i hyran?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
annia1
2014-02-13 00:06
#1

Det går nog inte att svara ja eller nej rakt av. 

För det beror på ska ni byta kran i köket så blir det ju ett ingrepp som ska göras i lägenheten. Och dom kan ha att dom använder vissa hantverkare. Hyresvärdar kan olika regler på vad man får göra så bäst att kolla först.

Normalt sett så tror jag inte det ska vara några problem att sätta in en diskmaskin och jag tror inte heller att det ska påverka hyran, men som sagt bäst att kolla.
Normalt sett så brukar man få göra saker i lägenhet om man återställer det när man flyttar eller är beredd att betala för det när man flyttar.

.

Maria
2014-02-14 08:12
#2

Vi har haft både bänkdiskmaskin och tvättmaskin i hyreslägenheter och aldrig kontaktat värden. Däremot har vi varit noga med att de har varit korrekt installerade och att det har återställts när vi flyttat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CelsiusT
2014-02-14 11:42
#3

Ang det där med hyreshöjning eftersom hushållselen ingår så hittade jag en artikel från 'vi i villa' om att konsumentverket har räknat på att det går åt ungefär en tredjedel av förbrukningen om man använder diskmaskin. Lite intressant faktiskt.

http://www.viivilla.se/Kok/Vitvaror/maskiner/Basta-hushallsslaven-42265

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: