Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 5462 ggr
Leon1973
2/9/14, 4:53 PM

Bokhylla IKEA Expedit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har eller har haft denna bokhylla, hur rubust är den egentligen?

Skulle den klara av att fungera som plattform för en loftsäng?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
VildaVittra
2/9/14, 5:32 PM
#1

Här har dom gjort så, förvisso en barnsäng. http://www.ikeahackers.net/2013/04/expedit-loft-bed.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Leon1973
2/9/14, 5:37 PM
#2

Där ser man, tack.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Gasoline
2/9/14, 6:01 PM
#3

#1 Tack för länken! Hade ingen aning om denna sida men jag älskar, den! Vilken otroligt bra och rolig sajt 😍

Halvdansken
2/9/14, 9:43 PM
#4

Jag tackar också! Jättekul sida.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
2/10/14, 7:09 AM
#5

I sidled är de av naturliga skäl rätt instabila så det får du hantera. Vi har en som garderobsinredning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leon1973
2/10/14, 7:43 AM
#6

Sidled förankras de i väggen så det ska inte vara några större problem.

Jag har funderat lite mer på denna konstruktionen och jag tror att man måste även se till att avlasta för trycket med antingen reglar som det hela vilar på längs väggen eller stödpelare som håller upp konstruktionen.

Som den är ritad i min första bild är det först en 25-30mm MDF, sen ett regelverk med isolering, sen en 25-30mm MDF till. Allt för stabilitet och ljuddämpning. Sen ska det även läggas en madrass på detta och därefter 2 personer. Så jag tror att den totala vikten kommer bli alldeles för mycket för enbart bokhyllan.

Tillbaka till ritbordet  ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
-Idaoh-
2/11/14, 10:45 PM
#7

nja alltså expedit är ju inte direkt något jag skulle haft under en loftsäng , då de känns så tunt "fodrade" då de är typ bara papper i ..

skulle kört på standard ben till sängen och sen "kamouflera" in benen med bokhylla mellan eller nått ifall de är förvaringsmöjlighet du söker =)

Leon1973
2/11/14, 10:52 PM
#8

#7 - Ja, det blir ett annan lösning och precis som du säger så blir det integrerade ben.

Har gott om fritid att göra nya modeller.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

-Idaoh-
2/11/14, 10:57 PM
#9

Tur att nån har flödande fantasi ;) de står still i mitt huvud vad jag ska göra med mina 80kvm .. hmm

Leon1973
2/11/14, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Gör som jag, gör en 3D modell av den och använd den till din planering.

Detta är min, inte möblerad så här just nu.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

-Idaoh-
2/11/14, 11:11 PM
#11

vilket program använder du dig av ? =) ser ut som sketchUp .. testade de programmet förut men åå va snett allt vart haha

Leon1973
2/11/14, 11:17 PM
#12

Ja, det är sketchup.

Jag tog planlösningen till min lägenhet och importerade den i sketchup och "byggde" lägenheten på den.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

-Idaoh-
2/11/14, 11:31 PM
#13

#12 väldigt smart , har nog inte tänkt så långt . då jag är dålig med skalor så är de nog en perfekt lösning =)

Annons:
Leon1973
2/11/14, 11:36 PM
#14

Annars om du vill så gör jag gärna grunden åt dig. Sketchup på kvällarna är mycket bättre än dumburken.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Niklas
2/12/14, 10:50 AM
#15

#14: Det håller jag verkligen med om. Egen kreativitet är alltid bättre än att konsumera andras. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

signemo
2/12/14, 9:42 PM
#16

Kolla med IKEA😃

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: