Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 6635 ggr
[Mustangcab]
2014-02-03 14:41

Nytt kök

I Sommar ska vi byta kök efter 27 år. Vitvaror har vi bytt ut förra gången vi renoverade och det var år 2000. Vi valde då vita vitvaror. Nu har jag tänkt på rostfritt och då diskmaskinen havererade så blev det en rostfri.

Frågan är vad ska man tänka på då vi ska byta ut våra gamla stommar. Vi är så inkörda på att ha saker och ting på vissa ställen och behöver tänka lite nytt. Vi har varit och sett på andra kök och kommit lite längre fram i processen men är inte klara.

På onsdag kommer en firma hit för att ge ett förslag och jag skulle vilja bolla frågan lite med någon innan dess.

Vår kök är i form av ett U med ett köksbord i mitten och två fönster i mitten av U:et. Vi har inbyggnadsugn både mikro och vanlig och så har vi en induktionshäll. Jag saknar någon form av skafferi då torrvarorna står högst upp över kyl och frys och så undran jag vilken sorts fläkt jag ska ha. Jag har sett flera typer.

Alla lådor  nedtill ska var utdragbara och grytskåpen är utdragbara redan nu och så har vi en  assistentlyft som jag absolut inte vill vara utan. Däremot så har vi 2 hörnskåp som vi inte vet vad vi har i dem då det som är längst in aldrig er dagens ljus😃

Annons:
VildaVittra
2014-02-03 14:46
#1

Något jag skulle installera om jag bytte kök är ett "diskställsskåp" där nedersta hyllplanet ovanför diskbänken är ett diskställ, så man slipper ha ett diskställ som tar plats på bänken och sedan ha "vardagsporslinet" där, dvs det man använder varje dag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
2014-02-03 14:56
#2

Vi har diskmaskin så vi behöver inget sådant skåp, det åker direkt i diskmaskinen och upp i skåpen. Jag har inte använt ett diskställ sen jag skaffade diskmaskin för över 30 år sen.😃

Niklas
2014-02-04 10:40
#3

Det sägs att avfallskvarn minskar mängden sopor dramatiskt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Mustangcab]
2014-02-04 13:29
#4

Vi sopsorterar så det är inte aktuellt utan allt som går att kompostera läggs i en brun påse för avsedd soptunna. Bränn brännbart i en annan och det som inte passar in där får vi ta med till sopstationen.😃Betvivlar att vi ens får installera en sån här.

Halvdansken
2014-02-04 18:10
#5

Ett dra-ut-skåp är jättebra. Då kommer man åt allting. Jag har det som torrskafferi (konserver, pasta osv).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2014-02-04 20:00
#6

I hörnskåpen, där det är svårt att komma åt sakerna längst in, kan man ha hyllor som går att snurra.

Annons:
[Mustangcab]
2014-02-04 22:31
#7

# 6 Ja sådan har jag sett.

# 5 Det är precis vad jag önskar mig.

Maria
2014-02-05 07:24
#8

#3 Vi har haft avfallskvarn i många år och en gång behövde vi byta en del och då märkte jag hur jag verkligen saknade den. Helt fantastisk. Det är inte godkännt i alla kommuner för renhållningsverket vill väga sina sopor och vattenverket är tacksam för det ger bra bakterier i avfallsvattnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mustangcab]
2014-02-05 15:09
#9

Ska kolla om kommunen tillåter dessa här.

[Mustangcab]
2014-02-06 19:00
#10

Nej de tillåter inga avfallskvarnar.

Halvdansken
2014-02-07 00:19
#11

Alla (ok - många) jag känner som har köpt bordskivor/arbetsytor av trä har ångrat sig. Det ska fixas och oljas och de kan vara känsliga för värme och missfärgas osv.
Det finns jättesnygga laminatvarianter, jag rekommenderar det starkt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-02-07 00:41
#12

När vi gjorde om vårt kök (2008 ca) så var det väldigt populärt med breda och höga lådor till allt. Jag gick tack o lov mot strömmen där och de lådor vi har är max 60 cm breda, och en hel del enbart 10 cm i höjden. Man har en jädrans massa småsaker som är enklast att hålla ordning på i mindre lådor. 

Har också ett hörnskåp med rondell (kastruller) och en med hyllor. Bökigt att komma åt det som står längst in, men de sväljer mycket, och man kan ju sätta sånt där som man inte använder så ofta.  

Vet inte hur mycket ni ska göra om, men värme i golvet, speciellt om man har klinker, är fantastiskt!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
2014-02-07 16:35
#13

# 12 Vi ska riva ut hela köket men någon värme i golvet lär vi inte behöva då vi har parkett och luftburen värme. Hela grunden är uppvärmd.

Några träskivor ska vi inte heller ha utan vi ska ha sten i bänkarna.

Någon form av rondellskåp blir det på den ena sidan den andra ett som går att dra ut. Några lådor som är bredare än 60 cm kommer inte heller in här. Däremot en del mindre med inredning för olika saker som man behöver och inte vill ha liggande huller om buller. Uppenbarligen så kan man använda sockeln som lådrad också.

Annons:
[Mustangcab]
2014-02-10 20:37
#14

Nytt besök av annat köksföretag på onsdag. Någon som har några förslag?

signemo
2014-02-12 21:45
#15

Himlekök  gjorde vårt. Vi har ju lika krav. Jag skulle tänka påå avställningsytor vid spishäll o ugn.

Var rädda om varandra

[Mustangcab]
2014-02-12 21:47
#16

Tack för det tipset ska kolla upp dem. Ja vi avställningsytor vid dessa ställen.

Halvdansken
2014-02-13 17:15
#17

Sådana här rekommendationer på hur man inrättar ett kök mest praktiskt finns säkert på svenska också, men här är en dansk variant. Kanske kan du få lite tips?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
2014-02-13 19:50
#18

# 17 Tack för det🌺

[Torahzen]
2014-02-16 16:13
#19

#8 av bumbleboo

Avfallskvarnar förutsätter att det kommunala avloppsnätet är byggt för det med lite större ledningar och lite större lutning. Annars så ökar det risken för stopp i avloppet. 

Lycka till med köket  Mustangcab

[Mustangcab]
2014-02-16 16:36
#20

# 19 Vi har redan problem med avloppet då de får spola det var tredje månad.

Tack!

Annons:
Maria
2014-02-16 16:38
#21

Då lär ju avfallskvarn vara uteslutet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mustangcab]
2014-02-16 16:41
#22

# 21 Ja det är de för jag har kollat att man får inte ha någon sådan här i denna kommunen.

Halvdansken
2014-02-16 18:17
#23

Ta lite före-efterbilder och visa oss. Jag älskar att se nya kök!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
2014-02-16 18:22
#24

Ja före foto har jag redan och jag har för vana att ta foton under och efter renoveringar så det ska bli. Dessvärre så kommer vi inte att börja förrän i augusti med arbetet.

Imasy
2014-02-17 15:59
#25

Vi bytte till ett ikeakök i slutet av 2012. Är jättenöjd med det, och gillar Ikeas praktiska lösningar på saker och ting.

[Mustangcab]
2014-02-17 17:52
#26

# 25 det har vi varit och tittat på men det passade oss inte riktigt men grannen har köpt ett.

[Mustangcab]
2014-02-27 22:57
#27

Idag har vi varit inne hos en fira och fått ett förslag på hur vårt nya kök kan se ut. Vi fick med oss ritningarna hem så ska vi kolla lite närmre på dem. Det tog 2 timmar😃

Annons:
Oskar
2014-03-18 20:31
#28

Något jag har sett och som jag gillar är att göra bänkskivorna extra djupa. Såg ett kök som hade skivor som jag tror var runt 80-90 cm djupa och det var snyggt och praktiskt. Du kan ställa kastruller bakom spisen och diskhon till exempel…och du slår inte huvudet i överskåpen…och du har gott om plats för brödrost och liknande. Så om jag hade möjlighet skulle jag se till att ha det i mitt kök.

Sen tycker jag att man inte ska gå blint efter alla praktisk råd utan även gå på känsla. Hellre ett opraktiskt kök med känsla än ett trist praktiskt kök.

Oskar

[tk1971]
2014-03-19 09:24
#29

Vi gjorde om vårt kök för ett par år sedan. Det jag kan råda dig till är: ta referenser från firman som ni tänker anlita! Vi gjorde misstaget att inte göra det, och det visade sig att mannen med välsmort munläder som varnade för andra, oseriösa firmor själv var oerhört oseriös, och hade inte ens yrkeskunskaperna att ge sig på ett sånt jobb. Kaklet såg för hemskt ut (ojämna fogar och plattor som satt snett), märkliga hål som av hammarslag som hamnat på fel ställe på skåpluckor och stommar, fusk på ställen som inte syns etc. Och när vi skulle påpeka felen valde han att inte svara i telefon. Han försvann bara, innan allt var klart i köket, så vi fick göra klart resten OCH åtgärda hans fel.

[Mustangcab]
2014-03-19 18:58
#30

# 29 Tack för tipset men det gör jag alltid. Nu ska min man göra det mesta här så jag får väl be att se hans referenser och se vad han visar upp 😂

[Mustangcab]
2014-03-22 22:33
#31

# 28 Dessvärre så har vi inte den möjligheten då vi har ett bord i mitten av köket. Sen håller jag inte med dig - det ska vara praktiskt.

[Mustangcab]
2014-03-26 17:27
#32

Igår var vi i Halland och såg på ett kök som de ska räkna på åt oss. Jag var mäkta imponerad av deras hantverksskicklighet.

signemo
2014-03-26 18:16
#33

VAr Du på Himlekök :-)

Var rädda om varandra

[Mustangcab]
2014-03-26 21:57
#34

Ja det var där vi var😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: