Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2221 ggr
srebecca
2014-01-30 23:12

Från villa till lägenhet i centrum

Hej! Jag (20 år) och mina föräldrar har tänkt sälja villan på 112kvm+källare och flytta till lägenhet i centrum på ca 77 kvm (3rok).

Detta leder till att vi slipper pendla in till våra arbeten i stan varje dag. 

Är det någon annan här som gjort liknande som vi ska? Tycker man att det är trångt eller vänjer man sig? Har hört från andra att det är det bästa valet dom gjort. Mina föräldrar är rädda att det blir för trångt, att vi kommer få stå på varandra. 

Vad tror ni? Blir det för litet och man saknar huset 3 mil från stan?

Annons:
fatcat
2014-01-30 23:14
#1

Det är inte trångt. Du ska väl snart flytta hemifrån? Eller? 😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

srebecca
2014-01-30 23:16
#2

Japp, det ska jag. Då blir lägenheten perfekt till mina föräldrar, för då får pappa sitt kontor också. Ska bara hitta ett heltidsjobb vilket inte är det lättaste haha :)

srebecca
2014-01-30 23:20
#3

Lägenheten är ännu inte byggt, så när vi flyttar in kommer den vara modern och helt fräsch, tänk på det :) Huset vi har är från 70-talet.

fatcat
2014-01-30 23:23
#4

Där ser man! 😉Tror lägenheten är bra, annars kan ju dina föräldrar alltid sälja den i framtiden. Min egna mor har en villa + nyköpt lägenhet. Bostadsrätter är bra investering.. 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JontaK
2014-01-30 23:37
#5

Varje gång jag flyttat till mindre boende har jag saknat den större ytan. När jag flyttade hemifrån till en hyrd tvåa tyckte jag det var lite trångt men vande mig väldigt fort.

Att flytta med sin familj från hus till lägenhet kan säkert innebära lite av en chock från början men jag är helt övertygad om att ni vänjer er fort.

Planerar du dessutom att flytta hemifrån relativt snart lär det inte bli några problem!

srebecca
2014-01-30 23:45
#6

Detta är dessutom en hyresrätt, så hittar vi något annat är det bara att säga upp den. :) Känns som om den kommer förvandlas till bostadsrätt i framtiden.

Annons:
fatcat
2014-01-30 23:52
#7

Låter tryggt o bra.. 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Maria
2014-01-31 08:53
#8

Vi har en gång flyttat från en stor 4:a till en medel 2:a på grund av ekonomi. Då bodde sonen hemma och vi hade katt, hund, hamster, fiskar och vandrande pinnar. Vi bodde där från han var 7 år tills han var 14 och det fungerade jättebra. Han fick ena rummet och min man och jag sov i bäddsoffa i vardagsrummet. Allting går och du ska som sagt ändå snart flytta hemifrån så jag tycker det är en smart lösning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2014-01-31 11:27
#9

Det jag skulle sakna var trädgården.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

srebecca
2014-01-31 12:00
#10

Vi vistas aldrig i trädgården längre, det var annorlunda när man var yngre :) är trötta på att rensa häck och allt detta.. men en liten gräsplätt hade väl varit skönt, en marklägenhet är det vi egentligen vill ha.

Niklas
2014-01-31 12:24
#11

Knepet är att göra sig av med och inte skaffa så mycket saker. 77 kvadrat är gott om plats. Min brorsa och hans familj bor i villa på 65 kvadrat i två plan och har det jättemysigt. Fyra personer. Vi bor fyra personer på 100 kvadrat. Det är också gott om plats. Känns till och med lyxigt stort. Det är viktigare hur man inreder än hur stort det är.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Tilde]
2014-01-31 20:39
#12

Jag flyttade från mina föräldrars villa på 180 kvm till en lägenhet på 60 kvm för att bo med min pojkvän i Danmark. Det gick två år och sen flyttade vi till ett parhus på 120 kvm eftersom vi inte kände att lägenheten var nog med plats (plus att vi ville ha trädgård). 😛 Men det är nog väldigt individuellt hur mycket plats man behöver eller om man saknar att bo i villa. Jag är bara en person som inte klarar av lägenhet antar jag. 😂

Sofy
2014-01-31 22:00
#13

Jag flyttade från att vara uppvuxen i parhus till att bo med enorm tomt bara några steg från vattnet, bastu och annat roligt till lägenhet och visst känner jag vissa varma sommardagar hur mysigt det hade vart att gå ner till sjön och ta sig ett svalkande dopp eller någonting liknande men jag trivs i lägenhet.

Allt har ju sina goda och onda sidor🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Siggebus
2014-02-14 18:49
#14

Har man bara sitt eget krypin och kan stänga dörren om sig så går det säkert bra. 🙂
Själv har jag separerat och flyttat från en 4-rums villa till en 1:a i centrum där jag bor.
Visserligen bor jag själv med min hund och behöver inte trampa någon på tårna men jag stortrivs! Kan kanske bero på att jag från början är en "lägenhetsmänniska" och egentligen tycker det är urskönt att slippa allt jobb med städning av stora ytor, trädgårdsarbete, läckande kranar och trasiga tvättmaskiner, torktumlare och annat man själv måste fixa när man bor i hus 😉
Ville egentligen ha en 2:a men det fanns inga bra lediga när jag behövde. Fick tag i en stor 1:a på 52 kvadrat.

Indriz
2014-02-20 17:41
#15

Lägenhet har absolut fördelar - slippa skötsel av både hus och trädgård till exempel. Allt fixat och klart!

Men jag har bott i hus i hela mitt liv innan jag flyttade till lägenhet, och jag vantrivdes. Att alltid höra när grannarnas jobbiga jävla ungar är på besök, när de spelar piano(!) och mycket mer. Det man förlorar är ju en stor frihet att göra som man vill. Även om det är en bostadsrätt så kan du inte välja dina grannar, eller bestämma hur allting ska vara i lägenheten. Det tyckte jag var sjukt jobbigt - och jag kan bara längta till när jag själv ska skaffa hus, för aldrig att jag bor i lägenhet igen!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Upp till toppen
Annons: