Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 11613 ggr
Gasoline
2014-01-27 18:54

Skaffa diskmaskin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill så gärna skaffa diskmaskin, det känns som att jag inte gör så mycket mer än att diskar och lagar mat samt alla andra hushållssysslor som ska göras. (jag hinner som tur är med ifokus 🥵)

Tror ni att det går att installera en bänkdiskmaskin när köket ser ut såhär vid diskhon? OBS bilden är tagen under renovering. 

Hur går man tillväga? Vad behöver man? 

MVH
En trött diskare. . .

Annons:
Lill-Kisse
2014-01-28 01:29
#1

Någon diskmaskin ovanpå bänken har du väl inte plats till? Då skulle alltför stor arbetsyta försvinna.

Det verkar finnas ett lämpligt utrymme för en vanlig diskmaskin längst till vänster. Öppna dörren och mät höjd, bredd och djup invändigt. Rådgör om typ av maskin med en firma som också sköter installationen. Översvämningsskydd ska man också ha.

Gasoline
2014-01-28 06:28
#2

Tack för ditt svar. Det syns inte på bilden och jag borde ha sagt det; bakom gardinen finns ett element. Vi tänkte ha lådor där när vi renoverade om men då hade vi inte kunnat öppna dom ordentligt eftersom elementet tar i luckorna. Tyvärr. Jag tänkte mig att det borde få plats en längst inne i vänstra hörnet, där tar ju redan diskstället upp platsen. Bänkdiskmaskin alltså. Men hur går man tillväga? Bänken är tyvärr ganska värdelös som arbetsyta, så vi har även ställt upp en köksö lite längre bort. Vi har ett stort kök men det är otroligt dåligt planerat tyvärr. . .

Halvdansken
2014-01-28 11:47
#3

Jag skulle tro att det finns plats till en bänk-DM där.  Vet dock inte hur man kopplar in vattnet. Ut är inga problem, det är bara att lägga slangen ner i vasken (på nåt sätt så att den inte faller ut och översvämmar golvet).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2014-01-28 12:06
#4

Hur brett är skåpet med lådorna? För man kan ta bort tex de två översta lådorna och sätta en bänkdiskmaskin där.

Det finns lite olika sätt att koppla in vattnet. Det enklaste är att skruva bort sildelen på kranen och skruva dit slangen där varje gång du ska diska, men lite trist att göra i längden kanske, de andra metoderna behöver du en rörmokare till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2014-01-28 12:15
#5

Sen finns det 45 breda fullstora diskmaskiner på marknaden om du tar bort lådskåpet helt.

http://www.pricerunner.se/cl/13/Diskmaskiner?attr_2000627=2008069&q=diskmaskin+40+cm+bred

Bänkdiskmaskiner ska finnas so 40 breda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
2014-01-28 12:44
#6

Du kommer att behöva diskställ i fortsättningen också, så den platsen längst in på bänken är upptagen. På avställningsytan bredvid spisen bör det inte stå någonting.

Eftersom elementet utgör ett hinder, kan du i stället installera en smal diskmaskin (42-45 cm) i skåpet där nere till vänster. Då får du också ett smalt utrymme över längst in mot väggen som passar fint för brickor och handdukar.

Annons:
[MyCassie]
2014-01-28 13:00
#7

Vårat kök ser likadant ut och vi har tagit bort skåpet som är vid väggen och ställt in en diskmaskin där.

Halvdansken
2014-01-28 14:56
#8

Varför behöver man diskställ om man har en diskmaskin? Jag har inget och har inte haft på 25 år eller nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gasoline
2014-01-28 15:06
#9

#8 tycker inte heller att det behövs. Skulle man diska något för hand kan man ställa det tillfälligt på en duk på andra sidan diskbänken, ev spara diskstället och ta upp det tillfälligt :-) Man kan även torka av grejerna direkt :-) Jag får nog mäta lite och åka in till någon butik och prata med dom, blir nog enklast så. Jag hoppas det iallafall, dom bör ju veta hur man kan göra :-)

Lill-Kisse
2014-01-28 16:37
#10

#8 Har man inte haft diskmaskin tidigare, brukar det finnas en hel del saker som inte bör och inte ens kan maskindiskas utan att bli förstört.
Ofta ska man bara skölja av någon sak. Då är det också bra att diskstället står på sin plats. 

För övrigt är det väl inte praktiskt med en bänkdiskmaskin, som tar stor plats på bänken och ändå rymmer ytterst lite disk.

Halvdansken
2014-01-28 17:05
#11

Jag har vissa glas som inte kan tas i diskmaskin, men det är så sällan de används att jag antingen torkar dem direkt, eller säller dem på en handduk i ett hörn.
Bänkdiskmaskiner är helt ok tills man flyttar till ett ställe där det finns plats för en stor. Man får diska i omgångar bara.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[flippjenny]
2014-01-28 18:51
#12

Jag har haft bänkdiskmaskin i snart sex år och kan lätt meddela att disken försvinner inte snabbare för det. 

Det får inte plats mycket, och blir det någon gång storbak eller större matlagning så tar det lång tid innan disken kommer undan. Vilket gör att man måste ha plats även för ett diskställ för att skynda på. Annars blir det att man alltid lever med disk i köket, ungefär som i ikea-reklamen som gick för några år sen. 

Den första vi hade gick isönder efter två år, då blev det en ljusning i ett par månader, tills maken tröttnade och skaffade en till maskin. 😓Vi har ungefär som er inte särskilt mycket bänkyta.

annia1
2014-01-28 23:02
#13

Börja med det viktigaste först. Eftersom det gäller vatten och elektricitet så måste du sätta kontakten i ett jordat uttag. Jag har svårt att tänka mig att nån försäkring täcker in ev skador om du sätter sladden i vanligt uttag.

När det gäller vattentillförsel så byter du ut kranen du har så du får ytterligare en utgång på vatten. Här är en bild (google) på en variant, finns andra varianter, men hittar inga bra bilder.

När det gäller skydd under så behöver du nog ingen sån om diskmaskinen står uppe på bänken. Däremot om du ställer ner den i skåpet eller på golvet så måste du ha sån. Här bild hur dom ser ut. Och dom är till för om det blir läckage så rinner vattnet fram så man ser att det är fel.

Sen hur mycket dom rymmer. Ja det beror på hur stor den är.

.

Annons:
[Mustangcab]
2014-01-29 19:46
#14

Om skåpet till vänster är 60 cm får det plats en diskmaskin där. Inga konstigheter att koppla in heller. Det står i bruksanvisningen.

yoanna
2014-01-30 16:32
#15

Kan du inte ha en bänkdiskmaskin på längst in på diskbänken i hörnet mot väggen?. Jag har ett liknande kök med väldigt liten arbetsyta men det funkar bra att arbeta där :)

Jalking
2014-01-30 19:56
#16

Går det ha en normal diskmaskin under bänken till vänster, men vinkla den lite så att luckan går förbi elementet? Det behövs nog bara att den står liite snett för att det ska funka.

Maria
2014-01-31 08:48
#17

Jag/vi har en 40 cm "fullstor diskmaskin" och jag tycker det är helt perfekt. Fyller den alltid och är precis lagom för 2 personer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2014-02-01 06:14
#18

Glöm inte bort en sån där plastmojäng längs ned bara för annars täcker inte försäkringen. -lite fjantig regel om vatteninmatningen börjar läcka, men det är ju ett krav så.

http://www.vattensakra.nu/bilder/diskmaskin.jpg

CelsiusT
2014-02-10 09:04
#19

Om du kan få in en vanlig maskin så är det mycket trevligare att ha. Rymmer mycket mer trots att den inte behöver vara mycket större. Finns även smala diskmaskiner som går in på smalare platser som ändå är bra mycket trevligare än en bänkdiskmaskin. Men annars, om du inte kan lösa det på något sätt så är det väl inga konstigheter alls att ställa en bänkdiskmaskin längst bort i hörnet. Visst får du mindre bänkyta, men so what, du har ju ingen yta längre där det bara blir stående en massa disk som tar plats. Och inte heller något diskställ. För även om du skulle ha saker som behöver diskas för hand (vilket inte är så vanligt i dagens läge faktiskt, det mest går i maskin) så tar du fram diskstället bara då.

Visst hade det varit bekvämt att ha en stor yta att ställa grejer på och arbeta på, men har man inte det så får man väl stå ut ändå ;P Det funkar liksom även utan det där. Jag hade så ett tag att jag var tvungen att ställa mig vid köksbordet när jag skulle laga mat, för jag hade ingen bänkyta alls kvar då jag installerade min bänkDM. Men sååååå värt att ha en ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-03-13 17:00
#20

Nu är det verkligen dags att ta tag i detta, idag ska jag mäta och ta kort på allt och så ska jag åka till en vitvaruförsäljare i helgen och prata med dom, vad vi skulle kunna köpa och hur det går att lösa. 

Kollade lite på elgiganten och såg att dom hade diskmaskinslådor, vad är det 🤔 Lådor som man diskar i? 

http://www.elgiganten.se/catalog/vitvaror/se_diskmaskiner/diskmaskin?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevel2%3DltIKeQuvINgAAAEnZs994OGj%26Typ%3DDiskmaskinsl%25C3%25A5da%26discontinued%3D0%26online%3D1%26%40Sort.ProductListPrice%3D0

Får enkelt åka in och höra med någon som förhoppningsvis vet vad dom snackar om, för varken jag eller sambon vet..

Annons:
Gasoline
2014-03-13 17:42
#21

jag kom nyss till insikt med att jag kanske inte kan ha en bänkdiskmaskin heller 😭

De där rackarns rören som går efter väggen borde ju sätta stopp för luckan precis som det skulle gjort för skåpet om vi hade haft utdragbara lådor. 

Aja, vi får se vad vi kan komma fram till.

Jalking
2014-03-13 18:27
#22

Vinkla skåpet vid röret lite. Då kommer du förbi rören med både lådor och diskmaskinslucka.

Gasoline
2014-03-13 19:35
#23

#22 Ja, eller diskmaskinen 👍

Kom på det sen när jag stor och diskade, eller om man inte flyttar diskmaskinen ända upp mot väggen. 

😞

Oskar
2014-03-18 15:35
#24

Jag har precis samma problem, har ett kök med gammal planlösning, dvs inget är förberett för diskmaskin. Det lutar åt att jag låter "såga ut" en av skåpsektionerna och sätta in en diskmaskin där. Eventuellt sparar jag skåpluckan och sätter den som front på diskmaskinen för att få det att se enhetligt ut. Problemet är väl att se till att få rören dragna dit på ett bra sätt, men det ska nog lösa sig.

Har också funderat på bänkdiskmaskin men dissat den tanken då de verkar rymma lite disk samt att de gör köket fulare och mindre.

Oskar

Gasoline
2014-03-18 16:02
#25

#24 spännande, då får gärna uppdatera hur det gick om du skaffar diskmaskin sen :-) Vi var ute och kollade på diskmaskiner i helgen, vi mätte och kollade lite. Sambon suckade och stonkade och kom med argumentet "det har inte alltid funnits diskmaskin och ändå har folk klarat sig". Då det är jag som diskar och lagar mat så vill jag gärna ha en men jag får nog ge upp och glatt diska, han påstår att han diskar minst lika mycket som mig så jag ska skriva upp varje gång någon utav oss diskar så får vi väl se hur det är EGENTLIGEN. Fy, fasar inför den dag vi ev. Skaffar barn, jag hinner knappt med disken som är nu. Men det löser sig väl då.

Oskar
2014-03-18 20:16
#26

#24 Ska jag göra…fast det är ju ett långt steg mellan att skriva ett inlägg här och faktiskt genomföra det. :-)

Diskmaskin och tvättmaskin är nog bland de mest prisvärda investeringar man kan göra. Du kan ju få en diskmaskin för drygt 3000 kr plus installation och den sparar många timmars arbete över åren…

Oskar

Gasoline
2014-03-18 20:23
#27

#26 haha, lite min tanke med men jag och sambon (precis som många andra par) tänker inte alla gånger lika.

Annons:
Oskar
2014-03-18 20:34
#28

#27 Ge honom 3000 kr och en diskborste då. :-)

Krokodilen31
2016-07-12 12:19
#29

Hur  gick det…. läste tråden och min ide var att  du  ju  kunde sätta en 45cm  diskmaskin i 60 skåpet längst till vänster….då kan du  ju få luckan att gå fri från elementet troligen.

citytjejen
2016-07-23 13:57
#30

En bänkdiskmaskin ser ut att få plats där till vänster om diskhon! Vårt kök liknar ert och vi har en diskmaskin på den platsen. Hoppas ni kunnat lösa det hela hur som helst, vår diskmaskin är en av våra bästa investeringar!

(Och barn kan ni skippa, det är väl onödigt att skaffa 😃)

/Christina

Upp till toppen
Annons: