Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2080 ggr
[Karollina]
1/22/14, 10:59 AM

Vänta 3v?

Jag och min man har hittat en villa vi ska lägga ett bud på. Ingen annan har vart intresserad av huset ännu o de har legat ute i 3 månader nu. 
Nu är det så att huset inte är besiktat och vi ska prata med banken om lån imorgon. Och vi vill inte skriva på papprena förens huset är besiktat och ingen besiktningsman kan denna vecka. Och anledningen till att vi vill ha allt klart denna vecka då min man ska åka utomlands och jobba i 3veckor. Och åker redan på måndag. 

Han kommer stå för lånet samt huset kommer stå på honom. 

Men om vi får lån kan vi då säga att vi vill vänta i 3v innan vi besiktar o skriver papper? Just för mannen ska utomlands och arbeta.

Annons:
oh-la
1/22/14, 12:14 PM
#1

det är klart att ni kan lägga budet, men det är upp till säljaren att i så fall lova er huset om tre veckor då papper skrivs. för dem är det annats tre veckor där ni skulle kunna "låsa upp er" tillfälligt och gå på en massa andra visningar, och ändra er för at ni hittat något annat. ni har alltså ingen rätt till huset om tre veckor om inte ägaren tycker att det är OK. och även om dom gör det och får ett högre bud under de här tre veckorna finns det inget som säger att ni fortfarande har rätten till det.

däremot kan ni skriva en fullmakt tillsammans med mäklare eller bank eller vad det nu blir, som gör att han godkänner att du skriver på i hans namn.

så gjorde jag och min sambo när vi köpte lägenhet i Stockholm. det var min sambo som var på plats, och jag kunde inte vara med när papper skrevs (bodde i Göteborg). vi skrev därför på en fullmakt om att jag gav honom tillåtelse att skriva under i sitt namn för mig på lägenheten.

Niklas
1/23/14, 9:35 AM
#2

Det är vanligt att man skriver in i köpekontraktet att en förutsättning för affären är att det ska besiktigas utan större anmärkningar. På det sättet skulle ni kunna skriva avtal nu utan att det behöver kännas som att ha köpt grisen i säcken.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: