Annons:
Etikettövrigt
Läst 7259 ggr
Gasoline
1/7/14, 9:25 PM

Diskmedel

Skulle köpa diskmedel idag, men när jag såg berget av flaskor tröttnade jag och gick därifrån. Tycker ni att det är skillnad på olika diskmedel för diskning för hand? Vad är det för skillnad? Vilken tycker ni är bäst? Ska ge det ett nytt försök på torsdag och hoppas på att jag är mindre stressad då och har mer ork och lust till att stå och kolla på detta.

Annons:
Fridaaaa
1/7/14, 9:28 PM
#1

V har diskmaskin nu men när vi har diskat för hand har vi alltid haft YES. Bäst tycker vi. Räcker länge, är effektivt och man måste inte ta mycket av det

Testat t.ex spar = värdelöst, och de billigaste = värdelösa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lorita
1/7/14, 9:28 PM
#2

jag brukar välja ett miljömärkt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




yoanna
1/7/14, 9:35 PM
#3

Jag använder YES pga samma anledningar som #1 hade. Och använder ett som luktar äpple för att det luktar såå mycket roligare 🙂

Gasoline
1/7/14, 9:49 PM
#4

På jobbet har vi ett budget diskmedel, jag tycker det känns tunnare men vet inte om det är sämre. Jag diskar dock bara min kaffekopp med detta, och det gör jag efter användning. Dvs lätt diskning. Har alltid köpt den största flaskan yes som jag kan hitta, så jag köper sällan diskmedel. Denna gång tänkte jag köpa en mindre och smidigare förpackning, även om det är dyrare. Hur som helst. Så yes är ett bra val? Eller kan det ha blivit en konsument vana? Finns det miljövänlig yes?

VildaVittra
1/7/14, 10:02 PM
#5

Jag diskar med hederlig vanlig såpa. Funkar hur bra som helst och är enormt drygt, sedan behöver man inte ha lika dåligt samvete.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
1/7/14, 11:47 PM
#6

Yes har blivit en självklarhet med åren. Jättebra och drygt. 

Dessutom är Yes utmärkt rengöringsmedel till annat också. Vid test har det visat sig att Yes är bättre och mer miljövänligt för att tvätta bort mögel och andra beläggningar på hus jämfört med de medel som säljs specifikt för det ändamålet. Jag har provat själv och håller med. Skadar inte blommorna i rabatter nedanför heller.

Annons:
[Torahzen]
1/8/14, 9:18 AM
#7

Yes är miljömärkt med Svanen!👍

Jag tycker att Yes är drygt som de säger i reklamen, och rent blir det.

Gasoline
1/8/14, 11:43 AM
#8

Då fortsätter jag att köra med yes. Tack för hjälpen! = )

kickboard
1/8/14, 4:31 PM
#9

Jag tror att Yes är samma medel som vi kallar för Fairy här i Finland.  Drygast och helt klart bäst.

citytjejen
1/9/14, 2:34 PM
#10

Vi använder alltid Yes, det är det bästa tycker jag! Den gröna eller den med citrondoft. Tror det är samma som även heter Fairy som #9 nämner.

/Christina

Gasoline
1/9/14, 6:01 PM
#11

Köpte yes med citrondoft, testar och ser om det är bra = )

[MyCassie]
1/13/14, 2:50 AM
#12

Använder ett miljömärkt men det är endast stora kastruller som diskas med det, resten tar diskmaskin.

Maria
1/13/14, 2:45 PM
#13

Jag tycker också att YES är det absolut bästa diskmedlet. Drygt och diskar rent.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ugly Kid
2/1/14, 10:30 PM
#14

#9 och #10 Det finns ju ett som heter Fairy i Sverige med. Eller? 🤔

Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!

citytjejen
2/1/14, 11:27 PM
#15

#14 Jo, det stämmer, Fairy finns i Sverige! Har sett den mest på ÖB och andra "billighetsaffärer", så jag gissar att de är från nåt restlager eller så, ej tänkta att säljas i Sverige. Kanske😃

/Christina

JontaK
2/2/14, 5:37 PM
#16

Köpte Änglamarks diskmedel på Coop för någon vecka sedan, efter år av trohet mot Yes.

Måste säga att myten Yes är överdriven, Änglamarks diskmedel fungerar precis lika bra och är drygt om än lite väl lättflytande.

Fridaaaa
2/2/14, 5:43 PM
#17

#16 Myt? Det är ingen myt att YES är drygt och bra…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JontaK
2/2/14, 5:53 PM
#18

#17 Nej, okej, mytbildningen då.

Har själv i många år trott att Yes är överlägset allt annat, nu tror jag inte det längre.

Fridaaaa
2/2/14, 6:04 PM
#19

#18 Beror på vad man själv anser, men många tycker det är bäst. Spar och de billighets är skit tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JontaK
2/2/14, 6:07 PM
#20

#19 Självklart finns det bättre och sämre diskmedel men är man övertygad om Yes överlägsenhet bör man läsa innehållsförteckningar på andra fabrikat så inser man snart att vissa är väldigt lika Yes i sin sammansättning.

När så är fallet är det svårt vidhålla Yes överlägsenhet.

Annons:
Fridaaaa
2/2/14, 6:16 PM
#21

#20 Som jag skrev, alla tycker olika, finns inget rätt eller fel i den frågan eftersom man upplever olika 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2/2/14, 6:18 PM
#22

Yes är inte längre bäst, det är fastställt med ett test.

http://www.icakuriren.se/PageFiles/28681/handdismedel%20test.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JontaK
2/2/14, 6:19 PM
#23

#21 Helt sant även om det förmodligen inte är så otroligt svårt att göra en amatörmässigt "vetenskaplig" jämförelse mellan två olika diskmedel och på så sätt utesluta personliga åsikter och upplevelser till stor del.

Fridaaaa
2/2/14, 6:20 PM
#24

#22 Ja jag håller verkligen inte med dem att x-tra/coops är bäst, testat det, inte alls nöjda 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2/2/14, 6:22 PM
#25

#22 intressant test, tack! :-)

JontaK
2/2/14, 6:29 PM
#26

#22 Därmed slapp jag göra testet själv. 😃

Personligen tror jag vi blir så indoktrinerade av reklam och liknande att vi föredrar vissa varumärken framför andra med väldigt liknande, och ibland bättre, funktion. Jag vet åtminstone att jag själv fungerar så i många situationer.

Don't believe the hype, som Public Enemy sa…

[Mustangcab]
2/2/14, 10:51 PM
#27

När gjordes denna test? Dessutom så var det ICA-kurirens egen test inte 

http://www.testfakta.se/

http://www.testfakta.se/om_testfakta/article518.ece

Detta är en test av maskindiskmedel

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article18822.ece

Annons:
Stallmima
2/3/14, 12:18 AM
#28

Köper yes av ren anledning jag anser den är väldigt bra, diskar rent mm. Men får väl pröva de andra som blev bättre i testet #22 skrev. Man måste våga pröva annat och själv bilda sig en uppfattning  😎

Lill-Kisse
2/3/14, 1:00 AM
#29

Ett diskmedel ska vara skonsamt mot händerna och miljövänligt också. Det verkar inte som om de faktorerna fanns med i nämnda test.

[Torahzen]
2/3/14, 8:09 AM
#30

Jag har testat andra miljömärkta medel genom åren. De har diskat bra men inte alls varit så dryga. Nu var det några år sedan jag testade något annat då jag insåg att yes är miljömärkt.

Tant Grön
2/3/14, 8:34 PM
#31

Jag använder Skona utan färg och parfym. Hade tänkt köpa Yes men såg att det stod vid den oranga rutan att den irriterar huden 🤔

Skall prova Coop Extra nästa gång.

[Torahzen]
2/3/14, 8:50 PM
#32

Det har jag inte sett. Var det Yes orginal eller var det tex den med citrondoft?

Mirinda
2/4/14, 12:23 AM
#33

Tillhör också Yes "fanclub". Är så gammal och har testat så mycket att jag är säker på vad jag vill ha. Yes duger bra att tvätta både händer och kläder med i när handtvålen tagit slut och när man vill tvätta kläder med känsliga färger. Skura golv kan man också göra med det.

För att nu inte prata om såpbubblor.😃

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[WickedAlly]
2/6/14, 9:30 PM
#34

Jag köper både Yes och Spar. Yes ifall det är något som behöver handdiskas då jag tycker den tar fettfläckar bäst. Spar köper jag för att deras gröna luktar så himla gott, den använder jag när jag fördiskar det som ska in i maskinen.

Annons:
Gasoline
2/6/14, 9:35 PM
#35

#32 såg denna varning på min flaska idag, den gula. Men jag vet inte om det gör sådan stor påverkan på mina händer, och svårt att veta såhär års. Jag har problem med torra händer och självsprickor i huden vintertid :-/

[Mustangcab]
2/6/14, 10:30 PM
#36

# 35 Smörj in händerna med Helosansalva innan du går och lägger dig.😃

Gasoline
2/7/14, 2:14 PM
#37

#36 Ja, jag försöker smörja så ofta jag kan på vintern, samt använda handskar. 
Dock är det inte lämpligt att använda handsalva för mig när jag är på jobbet, då jag ibland hanterar produkter till kunder. Annars hade jag använt det oftare än endast vid läggdags.

Jalking
2/7/14, 2:48 PM
#38

#37 Efter ha testat massor av olika bra, mindre bra och riktigt dåliga handsmörjor som ibland gjorde lite nytta men inte slutade kladda på flera timmar, ibland bara kladdade utan att göra någon nytta, ibland inte gjorde varken det ena eller andra mer än kostade pengar hittade jag Hemp Hand Protector från Body Shop.
Denna suveräna handsmörja har räddat min händer många vintrar. Luktar inte speciellt gott, men slutar lukta helt efter bara några minuter, slutar kladda väldigt fort och är extremt effektiv mot torra, spruckna händer. En nästan helt oumbärlig produkt om man ofta tvättar sig med grovtvättmedel :-)

Gasoline
2/7/14, 2:51 PM
#39

#38 Tack för tipset, ska kolla upp det 🙂

Tant Grön
2/7/14, 10:42 PM
#40

Jag gör en egen handkräm av bivax och olivolja. Den är suverän om man smörjer in innan man diskar. Huden torkar inte ut om man inte diskar väldigt länge. Jag säljer inte, men den är lätt att göra själv om någon vill.

Mirinda
2/8/14, 12:20 AM
#41

#40 Låter lite som Munkens bisalva. Men den är dyr på hälsokosten och jag vet inga andra affärer som säljer den (har köpt till bra pris av biodlare när tillfälle gavs).

Var får du tag i bivaxet? Vilka proportioner ska det vara när man blandar?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Tant Grön
2/8/14, 1:00 PM
#42

Man kan köpa från någon lokal biodlare. Se till att den är ekologisk. Jag hittade den här länken när jag googlade på ekologiskt bivax, fast jag har inte själv köpt från dom, http://www.hemgjord.se/

Har inget recept när jag gör, utan jag smälter vaxet i vattenbad. När det är smält tillsätter jag olivolja eller rapsolja, ungefär lika mycket som bivaxet, eller lite mer. Prova att häll upp lite på en tallrik, det stelnar snabbt, så kan du känna efter om det är lagom mjukt. För hårt = tillsätt mer olja, för löst = tillsätt mer bivax.

Också perfekt att smörja in händerna med när man skall jobba i trädgården.

Upp till toppen
Annons: