Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3434 ggr
Felliiis
2014-01-04 00:23

Musik i hyresrätt under helger?

Jag är sångerska vilket resulterar i att jag såklart sjunger en hel del till musik hemma. Gör det oftast under dagarna men fick för mig att sjunga för cirka en halvtimma sedan då jag inte gjort det på ett tag(det är kanske lite sent men ändå fredag). Grannen ringde på dörren för si sådär 20min sedan som största idioten, min mamma öppnade och han va skitsur och bad oss sänka.

Jag undrar hur det fungerar med sådant? Jag vet att det är till 22 på vardagar men nu är det fredag?

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
Åsa S
2014-01-04 10:56
#1

Jag hade blivit asförbannad ifall min granne spelat musik högt eller sjungit runt midnatt en fredag utan att först ha pratat med mig (ex. ifall det var en 50-års fest hade jag tyckt det varit OK och vet man det innan kan man sova med öronproppar), jag jobbar ofta lördagar och måste gå upp kl 4.45.

I en hyresrätt måste man ta hänsyn till grannarna och det finns folk som även jobbar helger, vill man göra vad man vill är det nog mera en villa på landet som gäller.

[Tilde]
2014-01-04 11:23
#2

Jag bor nu i parhus i Danmark, men när jag bodde i lägenhet här fick man inte bullra eller vara högljudd efter klockan 19! Det var nog kl 21 på helger dock… Men är det 22 på vardagar är det nog samma tid på helger? Låter skumt om man skulle få spela hög musik fram till midnatt utan att ha förvarnat i alla fall.

Felliiis
2014-01-04 14:35
#3

Det va inte ens högt, haha. Mina grannar på andra sidan som brukar höra hörde ingenting och de blev själva förvånade över att och hur han reagerade. Oavsett om man blir störd så kan man fortfarande vara trevlig. Vi är trots allt grannar. Men jag ska konfrontera honom när jag träffar honom och vara lika "trevlig" som han var :)

Nu var det dessutom så att han själv va vaken och satt och ljudade högre än jag kunde tänka fram till 2 på natten precis vid mitt sovrum så han kan ju bara ta sig :) Oavsett om man blir störd så kan man tala om det på ett trevligt sätt och inte bete sig som en omogen barnunge :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[Tilde]
2014-01-04 14:46
#4

#3 Ja det låter väldigt konstigt att han klagade om han själv höll på med hög musik eller vad det nu var. Håller med om att man alltid bör vara trevlig, det motsatta löser ingenting! Du har ju all rätt att klaga tillbaka om han inte sköter sig.

Föreslår även att ni kollar upp vilka regler som gäller, kanske höra med en annan granne eller liknande. :)

Felliiis
2014-01-04 14:58
#5

#4 Ja, det va lite konstigt.. Jag tycker alltid att man ska vara trevlig, även om man är irriterad och speciellt när det gäller grannar. Det är inte kul med en dålig stämning liksom!

Ja, jag får göra det :) Har googlat lite på det men jag hittar inte så mycket. Kanske är värt att gå till de som sköter våra lägenheter(vad de nu heter, haha).

Tack för svaret :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[MyCassie]
2014-01-09 15:18
#6

Brukar vara samma regler helg som vardagar samt att man inte får störa grannar någon tid på dygnet med hög musik osv. Tumregeln är att vid 22 ska det vara knäpptyst men det innebär inte att man får spela höga musik och ha jordens hålligång innan dess heller. Nu bor jag i hyresradhus men hos oss får man tex inte spela hög musik och förra oväsen någon tid på dygnet, vill man det hänvisas man till kvarterslokalen alternativt riskerar böter (900kr extra på hyran) eller vräkning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: