Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 7564 ggr
[MyCassie]
1/1/14, 5:40 PM

Mest hygieniska tåvlpumpen?

Vilket anser ni mest hygeniskt, automatisk tvålpump eller vanlig?
Läst de som anser att de inte alls är hygieniska men aldrig hittat något svar på varför de inte skulle vara hygieniska.

Hur tycker ni, om ni testat, en automatisk funkat? Bra? Dåligt?

Annons:
Michaela-N
1/1/14, 5:43 PM
#1

Jag har kanske missat något men jag har aldrig förstått varför tvålpumpar skulle vara ohygieniska, du trycker på pumpen, tvålar in dig, och sen sköljer du ju av det med vatten, så vad har pumpen för betydelse? 🤔

tlover
1/1/14, 5:44 PM
#2

Altså för att vara ärlig tycker jag att sånadära som ger tvål utan att man behöver trycka är löjliga.

Man tvättar ju sig efter man tagit tvål.

Det är mer förståerligt på allmänna platser däremot, men jag skulle aldrig skaffa en till hemmabruk (och jag har ändå en historia med bacillskräck)

l'm back

Fridaaaa
1/1/14, 5:46 PM
#3

Vi har en sådan automatisk.Mycket bra tycker jag, man får bra dos, bara att hålla handen under, blir inte skit på någon pump mm. Tycker de är jättesmidiga.

Men har vanlig ibland 🙂

#2 Varför är det löjligt? De är smidiga på flera olika sätt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaLj
1/1/14, 5:46 PM
#4

Håller med ovanstående.

tlover
1/1/14, 5:48 PM
#5

#3 det är löjligt för det finns ingen mening med att man ska ha det förutom att nån försäljare säger det. Man tvättar ju sig som sagt efter man tagit tvål dvs dom få bakterier som överlever på tvålen tvättas bort.

l'm back

[MyCassie]
1/1/14, 5:48 PM
#6

#1 Jo men du kommer säkerligen trycka på tvålpumpen flera gånger, tex efter toabesök, vilket gör att bakterier då fäster sig på pumpen redan innan du tvättat av händerna och för varje gång du trycker på pumpen bildas en mer bakterier och beläggningar på själva pumpen, om man nu inte tvättar av den också efter varje gång man tryckt på den.

Jag är sugen på en automatisk då jag har barn som stoppar sina händer i precis allt och jag är oerhört noga med hygien.

Annons:
tlover
1/1/14, 5:49 PM
#7

#6 men du tvättar ju fortfarande händerna efter du tagit i tvålpumpen eller hur, eller pumpar du ut tvål och går (det kan ju finnas andra sätt att tvätta sig än vad jag har lärt mig)

l'm back

Fridaaaa
1/1/14, 5:49 PM
#8

#5 Läst vad jag skrivit? 🙂 Skrev andra anledningar och samt förklaring.

Vi har inte det för att "försäljare" säger det som sagt utan för att det är smidigt, man får bra dos, lätt samt om man t.ex är kladdig är det inget som blir nedkladdat mm 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MyCassie]
1/1/14, 5:51 PM
#9

#7 Ja du trycker på tvålen och sen tvättar du händerna men du har inte rena händer innan du tryckt på tvålpumpen och det är det som gör att beläggningar och bakterier fastnar på tvålpumpen.

tlover
1/1/14, 5:52 PM
#10

#8 jag har förvisso "bakteriehärden" hård tvål men då jag är kladdig och är på ett ställe med pumptvål använder jag handloven eller vad som nu råkar vara okladdigt, bra dos får man vanligtvis på vanliga också eftersom man bara kan trycka ner pumpen en bit.

billigare och lika enkelt

l'm back

tlover
1/1/14, 5:53 PM
#11

#9 och det kan man tvätta då man ändå tvättar handfatet tex

l'm back

Fridaaaa
1/1/14, 5:54 PM
#12

#10 Beror ju på vilken sorts tvål man tar i vanliga fall 🙂
Samt att för oss har det inte blivit någon större skillnad i kostnad faktiskt. 
Beror på vilken pump man har.

Jag tycker inte att det är löjligt att ha en automatisk pump eller att den är löjlig. Upp till var och en, samt att den är bra på sitt sätt precis som vanlig pumptvål, inget är bättre eller sämre än den andra beroende på vad man själv tycker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/1/14, 5:56 PM
#13

#12 jag menar mest att man "måste" köpa en ny tvålpump (automatisk) även fast man antagligen har en fullt fungerande hemma. Sen så gissar jag att den går på ström och det kostar ju.

l'm back

Annons:
Fridaaaa
1/1/14, 5:58 PM
#14

#13 Nej det måste man inte?
Man köper en ny sådan påfyllnad men inte själva automaten 🙂
Nepp går inte på ström den vi har 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MyCassie]
1/1/14, 6:02 PM
#15

#11 Ja visst men det beror nog på hur många som använder tvålpumpen, hur ofta mm. I mitt fall skulle jag behöva tvätta den varje dag så som det ser ut nu och inte går den att få helt ren heller då kalk mm bildas på den efter alla år i bruk.

Sen är jag personligen lite fobisk mot att trycka på en pump någon annan lämnat bakterier på redan även om jag tvättar efteråt.

tlover
1/1/14, 6:03 PM
#16

#14 altså jag menar

man har en manuell tvålpump (eller vad man nu kallar dom nu förr var dom ju bara tvålpumpar)

Man ser på en reklam att det är mer hygieniskt med en automatisk tvålpump och man köper en ny pump även fast den gamla är fullt fungerande.

även om det finns dom som köper det när den gamla gått sönder tycker jag det är sällan man ser det nuförtiden tyvärr.

jag har då inte sett nån som inte går på ström vad drivs den på då?

l'm back

tlover
1/1/14, 6:04 PM
#17

#15 det beror väl på hur rent man vill det ska se ut, för mig behöver inte allt vara kliniskt rent, trots min historik med bacillskräck

l'm back

[MyCassie]
1/1/14, 6:05 PM
#18

#16 Det tänket förstår jag. Vår är fortfarande hel men den är 8 år gammal och därmed lite småsnuskig, sunkig och svår att rengöra.

tlover
1/1/14, 6:08 PM
#19

#18 har du testat att diska den? mycket sim har småvrår osv brukar jag diska (om det lämpar sig för det) vill du inte använda diskborsten till "mat disk" efter kan du ju ta och använda en diskborste som snart gjort sitt som öronmärks till sånt (en "har snart gjort sitt" diskborste hemma hos mig är i duschen tex)

l'm back

[MyCassie]
1/1/14, 6:12 PM
#20

#19 Jodå, till och med kört porslinsdelen i diskmaskin men det gör den inte speciellt ren för det den är rätt ingrodd i skit. Pumpen är i plast så den kan jag inte ta i diskmaskin utan måste diska för hand och jag kan skrubba den tills händerna är blodiga, den ser snuskig ut ändå.

Annons:
Fridaaaa
1/1/14, 6:14 PM
#21

#16 Ok, du menar sådan man bara fyller på?

Den vi har finns på t.ex Maxi. Går på batteri. Kräver i princip inget batteri alls. Finns olika "sorter" på tvålen, vilket man nu vill ha.

Men håller med när de skriver att mycket nu innehåller för mycket "antibakteriellt", för det är inte bra, lagom är bäst 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/1/14, 6:20 PM
#22

#21 nog för senast jag kollade var det ström i batterier 😉

den på bilden du länkat till den fyller man ju också på eller vad menar du?

#20 har du testat vinäger (börja med väldigt utspätt eftersom det är plast.

Vinäger funkar super på det mesta, tex vattenkokaren eller duschmunstycket.

däremot kan ju saker se snuskiga ut utan att vara det som tur är.

l'm back

Fridaaaa
1/1/14, 6:31 PM
#23

#22 Jag räknar ström = kontakt i uttag eller som man laddar upp 🙂
Räknar inte batterierna till det, för mig räknas det som batteridrivet även fast det är en slags ström i batterierna 😉
Men är sällan man behöver byta batteri, så kostar inte många kr.

Nej man fyller inte på den som är på bilden jag länkade till, man tar bort behållaren som är på baksidan och sätter dit en ny med tvål i 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/1/14, 6:33 PM
#24

#23 Jag trodde nästan den drevs av fotpump eller nått det var det enda jag kunde komma på som inte var ström som man inte behövde använda händerna till. Det lät väldigt krångligt

jag räknar det som att fylla på (dvs du köper inte en ny pump varje gång tvålen är slut

l'm back

[MyCassie]
1/1/14, 6:34 PM
#25

#22 Nej det har jag inte och vet inte om det är värt att köpa in (har inte vinäger hemma då vi aldrig använder det) olika saker och försöka få en 8 år gammal tvålpump ren.

tlover
1/1/14, 6:34 PM
#26

#25 ättika då (fast då får du späda ut det ännu mer)

l'm back

[MyCassie]
1/1/14, 6:36 PM
#27

#21 Vet du vad den kosta på Maxi?

Annons:
[MyCassie]
1/1/14, 6:37 PM
#28

#26 Har inte ättika hemma heller.

Fridaaaa
1/1/14, 6:38 PM
#29

#24 Ja man räknar saker olika ibland 😉

#27 Tyvärr vet jag inte det, köpte min på Börjes.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MyCassie]
1/1/14, 6:43 PM
#30

#24 En vanlig tvålpump måste man också fylla på genom att köpa en påse flytande tvål, klippa upp den och försöka hälla i all tvål genom ett litet hål på pumpen utan att spilla. Så funkar i alla fall våran.

tlover
1/1/14, 6:48 PM
#31

#30 jo ännu en anledning till att det inte är nog skillnad för att det ska vara värt det enligt mig (fast jag använder ju vanlig hård tvål)

#29 men man fyller ju ändå på den (dvs köper ny tvål och använder samma pump, eller hur)

hursom kan ju batterier inte gå utan ström.

l'm back

Fridaaaa
1/1/14, 6:51 PM
#32

#31 Läs vad jag skrev 😉 På ditt svar verkar du inte läst 100% det jag skrivit eller har du missuppfattat vad jag skrivit 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MyCassie]
1/1/14, 6:55 PM
#33

#31 Ok, jag använder aldrig hård tvål för att rengöra händerna det används bara när man duschar här. Vi har två tvålpumpar, en i badrummet och en i tvättstugan varav den i tvättstugan aldrig används då den är ett helvete att fylla tvål i då hålet är väldigt litet plus att pumpen inte går att rengöra så den fastnar pga torkad tvål i springor och så den i badrummet som sätt bättre dagar, skitig, kantstött och blek som den är.

tlover
1/1/14, 7:12 PM
#34

#32 nja du verkar inte förstå vad jag skrev

eftersom man använder samma pump (eller hur det har jag inte missförstått) så fyller man på den (sen spelar det ju ingen roll hur man fyller på den den fylls på, eller så är den magisk och då kanske jag vill ha en eftersom den "inte går på ström" och man "inte fyller på den" så är ju nästa alternativ magisk)

l'm back

Annons:
tlover
1/1/14, 7:14 PM
#35

jag kom på ett sätt den skulle vara bra på, vissa med värk har kanske svårt med vanliga pumpar (jag har inte haft det även om jag oftast använt vanlig tvål men allas värk är ju olika)

l'm back

Fridaaaa
1/1/14, 7:48 PM
#36

#24 Jo jag förstår precis vad du skriver men du verkar inte förstått helt vad jag skrivit med tanke på ditt svar. 
Vi tolkar saker olika helt enkelt av samma ord/begrepp helt enkelt.

Jag har inte påsått/skrivit det du skrivit, som om den vore "magisk".

Den går på batteri och man sätter dit en ny behållare i maskinen när tvålen är slut helt enkelt. Precis som jag skrivit.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rumblebee
1/2/14, 1:33 PM
#37

Sjalv sa tycker jag att automatiska pumpar ar smidigare an manuella, speciellt nar jag har stadat lite hos min afrikanska jatteland snäcka, sa kanns det fraschare att fa tval i handerna utan att behova vidrora nagot och sprida snäckbakterier… men samtidigt sa kanns det lite ironiskt.. borde man da inte en vattenkran med rorelsesensor for att undvika att det hamnar bakterier pa handtagen som man satter pa vattnet med?

For oftast sa blir det ju att man forst satter pa vattnet, sedan tar man tval och sen skoljer man av all tval, smuts och bakterier, sedan tar man pa kranens handtag for att stanga av, och for darmed tillbaka en del av de bakterier man tvattade bort 🤔

[MyCassie]
1/2/14, 2:16 PM
#38

#37 finns rörelsesensor kranar att installera i sitt hem. Jag skulle lugnt kunna ha en om jag bodde så att jag fick byta ut. Men förstår din tanke dock brukar jag sätta igång kranen med handleden om jag vet att händerna är skitiga.

Michaela-N
1/2/14, 5:58 PM
#39

Är man rädd för bakterier så kan jag rekommendera handsprit, väldigt hygieniskt :-)

[MyCassie]
1/2/14, 6:02 PM
#40

#39 Hade jag tidigare men min händer spricker av det. :(

Rumblebee
1/2/14, 9:35 PM
#41

#40 Galler att se till att aterfukta noga,  i och med att handsprit innehaller en hel del alkohol som ar uttorkande.

Annons:
[MyCassie]
1/2/14, 9:44 PM
#42

#41 Jo förvisso men jag skulle inte ge handsprit till mina barn dock för att få bort bakterier.

Fridaaaa
1/2/14, 9:54 PM
#43

Handsprit är dessutom inte bra att använda dagligen heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MichelleLindh
1/2/14, 10:16 PM
#44

Jag har handsprit från the body shop och ibland blir jag också lite torr men då är det väl bara att smörja in händerna efter? :) 

Skulle vilja testa den där automatiska tvålpumpen det enda tråkiga är att det inte finns så många dofter. Haha jag är galen i allt som doftar gott..

/ Michelle 

[Tilde]
1/4/14, 11:28 AM
#45

Jag håller med #1. Man tar ju tvål och tvättar sedan händerna, så eventuella bakterier man skulle få från själva tvålpumpen tvättas ju bort med det samma! 😂

Exempelvis på hotellet jag jobbar finns det automatisk tvålpump, men sedan måste man öppna dörren själv, vilket förstör hela poängen eftersom handtaget förmodligen har massa bakterier på sig. 

Sen kan man ju trycka med armleden på tvålpumpen om man har smutsiga händer och inte vill kladda ner själva pumpen. Så enkelt är det :)

Zevzi
1/11/14, 3:29 AM
#46

Tvålpumpar okej att dom kanske häckel på sig men de tvättas ju bort? Någonting jag tycker är vidrigt är handtaget till kranen.. Tänk vad man just gjort innan man sätterpå kranen tar tvåltvättar sig sen tar man igen där man tog från första början? Man blir ju lika smutsig efteråt? :s

Intehärutandär
1/11/14, 6:41 PM
#47

Manuell eller automatisk spelar mindre roll då man förmodligen inte använder engångs-handduk och måste ta i handtaget på dörren då man ska ut från toaletten.

Man väljer det som man själv tycker känns bäst  för stunden.

VildaVittra
1/11/14, 8:12 PM
#48

Låt oss konsumera mera? Är insatserna med tvål ens påfyllningsbara?

Vill man inte röra vid pumpen, så använd en sån här då:

http://www.dagensps.se/_internal/cimg!0/gad2dfyi5ikngdzswialo5i98vz71b1

Inga batterier behövs och lätt att dosera. Duger den till kirurger, så lär den duga till vanliga dödliga också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[SisselaJ]
1/12/14, 5:44 PM
#49

Min familj hade två automatiska tvålpumpar för flera år sedan. De plingade också varje gång tvål kom av någon anledning. 🤪

Den ena fick fnatt och blev så överkänslig att varje gång solen gick i moln så trodde den att det var någon som satte handen under. Så på växlande dagar kunde man höra "pling. pling. pling" varje gång solen gick i moln och mötas av en sjö av tvål på handfatet! 😃

oh-la
1/12/14, 6:21 PM
#50

det här med automatiska tvålpumpar känns verkligen som en konsumentfälla för mig. de ställen som skulle ha det om det nu vore det allra bästa mot smittspridning, alltså sjukhusen, väljer ändå manuella pumpar. varför? jo för att även om pumpen har bakterier på sig (och då är inte pumpen det värsta, gör en odling på din disktrasa så ska du få se på baciller!) så tvättar du bort dessa när du tvättar händerna. de bakterier du får plus när du pumpar tvål försvinner i samma andetag som du tvättar händerna. bakterierna på tvålpumpen är alltså en ickefråga så länge som du inte enbart är ute efter att talla på tvålpumpen utan att tvätta händerna, men då tror jag att du ska oroa dig mer för knappen på toastolen, handtaget på toadörren, lampknappen inne på toan och så vidare.

till på köpet, så länge som ingen hemma är sjuk delar ni i stort sett alla abkterier med varandra redan. bakterier är inte enbart av ondo. dom är livsviktiga för oss! och att försöka eliminera varenda bakterie i hemmet leder inte bara till bakterieresistens och förmodade allergier och astma hos barn, det är omöjligt :)

Upp till toppen
Annons: