Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 5197 ggr
Halvdansken
12/17/13, 12:18 PM

Robot-dammsugare, nån som har en sån?

Är det någon här som har en självgående dammsugare (eller om det heter robot-dammsugare)? Hur tycker ni det fungerar? Var det värt pengarna?

Jag hatar att dammsuga, och skulle kunna tänka mig en sån, men bara om det fungerar. Förmodar att man får ta lite själv då och då, där den inte kommer till, men det värsta kan den väl hålla undan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lill-Kisse
12/17/13, 1:37 PM
#1

Jag såg ett inslag på TV där några olika modeller testades. De flesta var inte bra alls, så köp ingen billig variant. Satsa på kvalité, men då kostar det tydligen.
Jag har en väninna som köpt en dyr modell och den blev hon nöjd med.

[tk1971]
12/20/13, 4:29 PM
#2

Vi har testat en. Den var inte bra. Den fastnade hela tiden, eller gick på samma ställen så hela golvet blev inte dammsuget. Och vill man att den ska gå runt i lägenheten får man inte ha för höga dörrtrösklar.

Nej, jag skulle inte lägga pengar på en sån.

kickboard
12/20/13, 7:58 PM
#3

Vi har en roomba och den är hyfsat bra.  Endast i hörnen fuskar den lite.  Den klarar våra trösklar som är ca 1,5 cm höga.  I uterummet är den suverän att fixa ytorna i skick.

[Tilde]
1/4/14, 11:39 AM
#4

Min morbror har en sådan och han och hans fru tycker att den är superbra! Vet inte vad det är för modell, men skulle chansa på en ganska dyr. Jag hade dock aldrig köpt en sådan eftersom de inte kan dammsuga på golvlister och liknande.

Halvdansken
1/4/14, 1:34 PM
#5

Det blev en iRobot Roomba, modell 780. Jag skulle nog utropa den till decenniets bästa inköp. Jisses vad skönt att slippa dammsuga. Visst - man för gå efter lite i hörnen då och då, och det kommer inte riktigt på djupet i mattorna (vi har katter), men jag skulle tro att den tar 90%. Plus att man ju får dammsugit nästan varje dag, så det blir inte så mycket som trampas ner i mattor osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Iyen]
2/14/14, 11:06 AM
#6

Haha undra vad hundarna skulle säga:P

Mest effektiva skulle vara att programera in dammsugaren på "följ schäfern" Skrattar

Annons:
Halvdansken
2/14/14, 3:59 PM
#7

Vårea katter flyr huset när den går igång. Men de vänjer sig kanske?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
2/17/14, 4:04 PM
#8

Jag har en 500-kronors utan finesser och den är utmärkt. Jag har ändå en massa trösklar mellan rummen, så det var ingen idé att betala för laddningsautomatik och liknande. Visst fastnar den någon gång, men man lär sig ju var det brukar hända och kan fixa till de ställena.

Leon1973
2/17/14, 6:34 PM
#9

Jag måste skaffa mig ett par Roomba 760 eller 780, en för varje våning.

Så skönt det hade varit och slippa springa med snabeldraken 2 gånger i veckan. Nästa steg är väl en städerska som fixar resten av lägenheten så att man slipper det också.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Halvdansken
2/17/14, 11:29 PM
#10

De väger så lite att det inte är nåt problem att flytta dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Swadika
2/18/14, 1:47 PM
#11

Låter de mycket? Har funderat på en sådan då hunden fäller så extremt mycket i perioder och det är ju så tråkigt att dammsuga :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Halvdansken
2/18/14, 6:26 PM
#12

Finns lite olika varianter. Roomban låter en del, men det är ok med mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Spöket
3/26/14, 12:41 AM
#13

Jag har funderat på att skaffa en sån (roomba) men annat har kommit i vägen.

Eftersom vi har hund så hade jag inte vågat att dammsuga när vi inte hade varit hemma…kolla här.

Multi vad?

Annons:
Halvdansken
3/26/14, 5:25 PM
#14

Jag vill heller inte att den kör när inte jag är hemma.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Woodland
3/30/14, 8:02 PM
#15

# 5 Det har gått ett tag sedan du köpte din robot. Vad tycker du om den idag?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Halvdansken
3/30/14, 8:23 PM
#16

Älskar den. Sätter igång det ett par gånger i veckan och den tar ca 85 %. Sen får man gå efter lite själv. Väl investerade pengar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KitoBonito
4/5/14, 11:52 PM
#17

Har du mycket möbler i din lägenhet? Jag är också lite sugen på en robot-dammsugare, men är orolig att den inte ska ta under bord och stolar och alla andra "hinder" som finns i rummen. Jag har ändå en relativt välmöblerad lägenhet. Vad tror du om det? :)

Halvdansken
4/6/14, 12:49 PM
#18

Min är ca 9cm hög, så den har inga problem att komma under de flesta möber. Den tar fint under stolar o bord o soffor o TV-bänk och allt annat. Men man får gå efter lite i hörnen ibland, och tjocka mattor får också en extra omgång av den vanliga dammsugaren nån gång per månad. Vi har "normalt" med möbler i huset, soffor, bord, stolar osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Forest]
10/22/15, 8:09 AM
#19

Nu är vi inne på en robotdammsugare och undrar om du skaffat en ts? Hur tycker du den funkar och vilken valde du? 

Vi är inne på en som går över trösklar och tydligen har ett minne på vart den har varit. märket är samsung

Halvdansken
10/22/15, 10:00 AM
#20

Jag köpte en Roomba 780. Den klarar trösklar och andra hinder fint, enda riktiga problemet är sladdhärvorna under min mans skrivbord. Kommer den  in i det så får man lyfta bort den. Man ska också vara obs på att den kan stänga in sig själv i ett rum när den tar bakom dörren till rummet. Den puttar igen dörren, och sen kan den inte komma ut.
Jag kör den aldrig när jag inte är hemma, pga sånt. Den är betydligt tystare än en vanlig dammsugare, lite pill med att göra rent borstarna, och man får byta filter lite då o då, allting är ju betydligt mindre i storlek än på en vanlig. Men det är småproblem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Forest]
10/22/15, 10:09 AM
#21

20 Bra saker du tog upp sånt jag inte har tänkt på :) Blir till sammla ihop lite bättre kablar. Har inte tänkt köra den när vi inte är hemma pga djuren men tar dom den bra så möjligen den får dra ett varv även då. Jag gissar på att våran lillkatt kommer gilla den, han trivs i dag med hänga på när man dammsuger så det får man ha i räkning hur den kommer brukas 😎

Upp till toppen
Annons: