Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4478 ggr
teezan
2013-12-09 00:36

hyra nu eller köpa sen?

vi har nu chans att hyra ett hus i ett populärt samhälle med 3000 invånare, ungefär en mil utanför en mellanstor stad. huset är på 70 kvm med 40 kvm källare (biarea), två altaner och en trädgård. huset är utrustat med diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, två braskaminer och har direkt el. hyresvärden räknar med att vi får lägga 2-3000 i månaden på driftkostnader under den kallaste tiden, utöver de 6500 som utgör kallhyran (han visste dock inte alls vad tidigare ägare lagt).

frågan är om man ska satsa på det? är det värt det? är det dyrt? borde vi vänta och bo kvar i hyreslägenheten vi bor i nu, spara pengar och sedan köpa ett hus om något/några år istället? jag är väldigt förvirrad för alla säger så olika angående hyra eller köpa bostad.

Annons:
Trollhund
2013-12-09 00:40
#1

Jag kan ingenting om ämnet utan såg bara ett nyhetsreportage idag kring duden sm förutspådde bostadsbublans lrasch i Usa, eller så missförstod jag helt, men han förutspådde bostadsmarknaden iaf och han tyckte man absolut skulle hyra nu och inte köpa.

VildaVittra
2013-12-09 00:47
#2

Personligen tycker jag att det var en ganska rejäl kallhyra, men i övrigt håller jag med inlägg #1.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Trollhund
2013-12-09 00:55
#3

Men hjälp, såg hur hemskt jag stavat, för sent för att hantera men iaf…

VildaVittra
2013-12-09 00:59
#4

#3 Har man inte en timma på sig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Trollhund
2013-12-09 01:04
#5

#4 Jo, man brukar ha det men ipaden loggade ut mig och när jag loggade in igen så verkar möjligheten ha "stängts", i brist på bättre ord. Sorry för Ot. Det är svårt det där med direktverkande el, det blir ju i regel dyrare. Du har ingen aning om uppskattningen utgick från att man bara värme upp med el och kaminena bara användes som trivselvärme eller om kaminerna användes mycket? Tänker att det kanske kan påverka prislappen något.

annia1
2013-12-09 02:34
#6

Jag vet inte vad kallhyror ska ligga på när man hyr hus, men jag tycker också det låter lite högt. Så vad ingår i den. 

När man äger hus så får man ju stå för allt som går sönder eller behöver åtgärdas, men om tex ägaren står för sånt som går sönder så kan ju kallhyran vara ok. Men vad ni ska stå för om nåt går sönder eller behöver åtgärdas ska klart och tydligt framgå i kontraktet. För om huset är lite äldre så kan det mycket väl snart vara dags att dränera om det. Och det kan bli dyrt. Likaså vitvaror och varmvattenberedare och elementen hur gammalt är allt sånt. 

När det gäller driftkostnaden. Så låter det i mina öron lite lågt istället. Jag har direktverkande el. Nu är mitt hus lite större, men vintertid så har jag elräkning som ligger på runt 4000 per månad och sen sommartid runt 1500 per månad, sommartid är det ju bara hushållsel + varmvattenberedaren som drar. Så frågan är vart i landet huset finns och hur kallt det blir vintertid. Du ska även ta med vedkostnaden i driftkostnad om ni ska försöka hålla nere elkostnaden genom att elda i kaminerna. Så 2-3000 låter som sagt lite lågt.

Beroende på vad som står i kontraktet så kan det vara helt ok att hyra eller en nackdel. Om ni ska stå för sånt som behöver bytas ut eller åtgärdas så kan det bli rejält dyrt och det är ju pengar som ni inte får igen när ni flyttar.

Så ett tips ring konsumentvägledare eller kanske ringa till nån mäklare och fråga då speciellt om kallhyran ligger på en ok nivå.

.

Annons:
teezan
2013-12-09 10:55
#7

tack för era svar!

#1 jag har också hört detta nämligen, så det är inte tal om att köpa något än på ett tag, speciellt inte när vi inte vet hur länge vi blir kvar här omkring.

jag antar att han fick uppskattningen från hemnet eftersom huset även ligger ute till försäljning för 1,1 miljon. enligt hemsidan ska driftkostnaderna uppgå till 28 111 kr/år vilket blir ungefär 2500 i månaden om jag tänker rätt. då räknar de säkert med att man till största del använder braskaminerna.

#6 här kommer hyresvärden stå för fel och åtgärda annat som måste bytas. 

det mesta verkar vara från 2010/2011 i samband med en renovering men golv har lagts så sent som i år. annars är huset byggt 1939 och var från början ett fritidshus.

nu blev jag osäker. vi har nämligen känt lite oro över den totala boendekostnaden, speciellt om driftkostnaderna drar iväg, och med tanke på den relativt höga kallhyran. nu bor vi bara 15 min gång från den mellanstora stadens centrum i en lägenhet på 53 kvm, för 4200, där värme, vatten & parkeringsplats ingår. så det enda extra vi betalar nu är el, så det blir ju en ganska stor omställning ekonomiskt, eftersom vi bor väldigt billigt nu och har ett bra läge. samtidigt tror jag att vi klarar det & vi vill testa att bo i hus. den totala boendekostnaden får helst inte överstiga 9-10 000, då känns det väldigt dyrt, eftersom vi kommer behöva lägga mer pengar på transport till och från jobb och skola.

angående kallhyran antar jag att den är rimlig trots allt. killen som hyr ut vill väl gå lite plus samtidigt som vår hyra täcker lånet och sådär. (en boendekalkyl gjord på hemnet visade en månadskostnad på 4800 ungefär vid köp & då måste man ju stå för allt själv).

annia1
2013-12-09 17:29
#8

Som jag sa så vet jag inte vart kallhyror ska ligga på. Men samtidigt står ägaren för allt som behöver åtgärdas så kanske den är ok.

När det gäller elkostnaden på 2500 per månad. Ja det kan det säkert bli utslaget per månad. Men sommartid så är den lägre för då behöver inga element gå. Och vintertid så blir det då dyrare och blir det en kall vinter så kan det bli ännu mer. Så ligger kostnaden på det som angivits så får ni sätta undan pengar hela året så att det täcker den ökade kostnaden vintertid.
Det borde framgå i annonsen på hemnet om dom räknat med att man använder braskaminerna. Men det som gör det krångligt att räkna ut en bra driftkostnad när det även finns kaminer är att man som regel går på hur stor elförbrukningen har varit enligt elmätaren. Så har braskaminerna använts och det inte står med så är ju deras uppgifter missvisande.

Du skriver en sak som åtminstone skulle göra att jag tänkte mig för en extra gång. Och det är att huset ligger ute till försäljning. Vill det sig illa så kanske huset blir sålt och ni får flytta rätt omgående. I så fall blir frågan om ni snabbt kan få tag i en ny lägenhet.

.

annia1
2013-12-09 18:23
#9

Kom på andra saker här. Det där hemnet skriver att boendekostnaden är på 4800 räkna åtminstone med den summan per månad plus kallhyran.

För du har även vatten och sophämtning det borde väl egentligen ingå i driftskostnaden, men jag har svårt att se att det gör det då driftskostnaden (i mitt tycke) ligger lågt. Jag kan dock inte ge nå siffror på vad kostnaden för det ligger på då det skiljer mellan kommuner vad dom tar. Likaså får ni troligen högre hemförsäkring. Visst ägaren har väl huset försäkrat, men ni måste ju ha en som försäkrar era saker.

Så månadskostnaden borde bli minst 11 300.

.

Lill-Kisse
2013-12-09 18:29
#10

Den kallhyran för ett så pass gammalt f d fritidshus på endast 70 kvm låter dyrt. Det är knappt 20 kvm större än er nuvarande lägenhet. Räkna inte med att det är särskilt väl isolerat heller, så kostnaderna för uppvärmning kan dra iväg. Det kan vara kyligt på sommarhalvåret också. 
Jag skulle spara pengar och satsa på ett säkrare kort längre fram.

teezan
2013-12-09 19:59
#11

#8 han har inte bråttom att sälja det och kontrakt skrivs halvårs eller årsvis och sedan har man chans att köpa det. jag tror dock inte han kan få det sålt för den summan han hoppats på och vi skulle aldrig i livet köpa det då det finns vissa fel.

och då min sambo är otroligt skeptisk till detta huset kommer det med största sannorlikhet inte bli någonting. vi har haft en del diskussioner och även om det hade varit kul att testa har vi det väldigt bra just nu. det går fler, billigare tåg, alternativt kan vi köpa något längre fram. detta verkar, som de flesta av er redan skrivit, kunna bli en dyr historia som vi helst inte vill vara med om. med tanke på att jag studerar och läget vi bor på nu kommer vi nog köra på att spara undan de tusenlapparna varje månad istället. men jag kan inte sticka under stol med att jag längtar efter hus! 

tack för alla råd, det är bra att bolla med utomstående också :)

men är det billigare att köpa ett hus istället? jag har fått för mig att månadskostnaden brukar vara rätt saftig ändå. beror självklart på många olika faktorer men generellt? man har ju fått för sig att hus är en investering och att man tjänar på det… men stämmer det verkligen? jag har även fått för mig att det för tillfället går rätt trögt på bostadsmarknaden & att man helst ska bo i sitt hus en fem-tio år för att ha chans att tjäna något på det. vissa påstår också att man ska hyra och investera sina pengar i annat än hus. tycker det är himla svårt det där.

annia1
2013-12-09 21:16
#12

Som du själv är inne på så är det svårt att säga om det är billigare eller inte. Det beror på i huvudsak två saker. Hur dyrt hus man köper och hur länge man äger det. 

Äger du ett hus en längre tid så blir det i regel i slutänden billigare för du har då betalt av lånen. För lånen är som regel den största kostnaden du har i alla fall i början.

Sen komma ihåg att när du säljer huset så får du som regel tillbaka (åtminstone största delen av) det du betalt i lån förut. 

Nu är jag osäker på vilka regler som gäller idag. Men du får ju skattereduktion för räntekostnaden så endera får du tillbaka på skatten eller så kan du jämka skatten så att du betalar mindre skatt varje månad.

Men visst de första åren är som regel rätt tuffa.

Om jag tittar på mig själv. Nu har jag ägt huset i snart 30 år och jag har en månadskostnad på ca 6000 och då är allt som rör huset inräknat. Jag skulle inte ha en chans att hitta nåt att hyra vare sig hus eller lägenhet med den storlek jag har till den kostnaden. Mitt hus är på 100 kvm och sen har jag källare som är lika stor där hälften är förråd och andra hälften är gillestuga. Så för mig är det billigare med hus. 

När det gäller det där huset ni funderade på att hyra. Du skriver att hyresgäster skriver kontrakt på 6 eller 12 mån. Så jag tror att det finns nåt finstilt nånstans att man kan bli uppsagd direkt om huset skulle bli sålt. För jag har svårt att tro att nån köper det huset om man inte kan få tillgång till det omedelbart. Jag skulle då inte köpa det om jag inte får huset när jag köpt det. För jag skulle ju då stå med två kostnader, både det boende jag redan har plus lån för "nya" huset. Även om jag då som ny ägare skulle få kallhyran så skulle jag ändå inte köpa det.

Jag tror inte heller att han har lån som motsvarar kallhyran utan en stor del är ren vinst. Visst han betalar om nåt går sönder, men ändå. Så han tjänar nog mer i längden på att inte sälja det.

Jag tror ni gör rätt i att spara dessa pengar och lägga det på ett eget hus längre fram.

.

teezan
2013-12-09 21:37
#13

#12 tack för bra råd och tips, det känns bra när man är ovan vid andra boenden är hyreslägenhet.

vi kommer tacka nej till att hyra. som du säger tänker nog killen att han ska tjäna en hacka på att hyra ut det. han hade en familj som ville köpa huset men till lägre än han begärt och han hade sagt att han ska ha det begärda minst, punkt. tror han kan få rätt svårt för det som sagt men det är ju hans problem ;) 

det kan ju vara roligt att spara pengar också, och lägga dem på något som vi verkligen vill ha.

Annons:
annia1
2013-12-09 22:14
#14

Du skrev att du skulle vilja prova på att bo i hus. Ett tips spar undan så mycket ni kan nu fram till sommaren och hyr ett sommarhus för ett par veckor. Visserligen blir det inte riktigt riktigt likadant, men ni får en liten inblick i hur det är.

Att den ev köpare ville pruta kan jag tänka mig det du skrev att det finns fel i huset. Nu skrev du inte vad det är, men finns det kända fel som kanske blir kostsamma så försöker man pruta på priset. Sen tycker ju jag att 1,1 milj låter mycket, men det beror ju också på vart huset finns om det är attraktivt område.

Sen när det gäller att köpa hus. Idag så är det så att man måste betala en del själv. Osäker på hur stor del men 15-20% av köpesumman måste man ta ur egen ficka. Sen finns det andra kostnader när man köper hus som man måste ta från egen ficka. Så spara pengar är även ett måste för att ni ska kunna köpa ett hus framöver.

.

VildaVittra
2013-12-09 23:05
#15

#14 Ska man lära sig om hur det är att bo i hus, så är det på vintern man ska prova på det. Det är då det blir jobbigt med elavbrott, snöoväder, tv-antennstrassel osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annia1
2013-12-09 23:36
#16

VildaVittra om man får den sortens problem du beskriver beror på vart i landet man bor.

Här där jag bor är ytterst sällan strömavbrott. De som ibland drabbas av strömavbrott vintertid har som regel luftburna ledningar. De strömavbrott som ev blir här är oftast sommartid då åskan kan slå ner i ställverket som förser hela samhället med el och då är det som mest kanske en timmes avbrott. Tv-antenntrassel har jag aldrig hört talas om, då har man inte satt fast/dit det ordentligt. Eller så har man fel sorts antenn.

Snöoväder ja det kommer varje år, men hur svåra snöoväder det skiljer år från år. Blir det storm som nu med sven så kan det ställa till en hel del på sina håll, men normalt sett så stormar det inte så ofta.

.

PogoPedagog
2013-12-15 21:55
#17

Jag håller med de andra att det är lite dyrt men inte hutlöst dyrt. 

Har ni inte bott själva i hus skulle jag ändå rekomendera att hyra ett först innan ni köper. Det är så enormt mycket mer jobb än man kan tro! Jag trodde jag visste då jag är uppfödd på landet men det blir definitivt inte samma sak när det är man själv som har huvudansvaret.

Har vänner som trodde de visste vad det innebar att bo i hus. De orkade två år sedan flyttade de tillbaks till lägenhet. Inte kul.

Kan förövrigt nämna att vi som köpte hus för 700 000 kr har en månadskostnad på lån om 2500 kr o då amorterar vi ändå 1000 kr. Sedan eldar vi ved o kör delvis med vattenburen elvärme. Elen snittar 600 kr mån  och veden hugger vi mkt själv men gissar på ca 1500 kr månaden under de kallaste månaderna om vi köpt den bara . Så hus kan vara billigt men du måste ju alltid ha en stor buffert för oförutsedda utgifter (snarare förutsedda egentligen, något går sönder varje år)

annia1
2013-12-16 02:12
#18

Det stämmer att det inte är riktigt samma sak att bara bo i hus och att äga hus. Men det gäller egentligen även hyra ett hus i alla fall om ägaren står för kostnaderna för sånt som går sönder. Då ligger ju ansvaret på ägaren. Det man kan se även om man bara hyr hus är det med trädgård och/eller snöskottning det andra står ju ägaren för.

Så som jag ser det om man bortser från ansvaret så är det mer det praktiska utomhus som skiljer mellan hus och lägenhet. Sommartid har man trädgården att ta hand om och vintertid så har man snöskottning. Beroende på vart man bor i sverige så kan ju vintern vara jobbig om man får mycket snö eller inte. Men södra sverige där är det ju oftast snöfritt.

Det där sista att saker går sönder varje år. Inte vad jag märkt. Det beror på hur gamla sakerna är i huset och det är ju i första hand de elektriska sakerna som man får räkna med att de går sönder för elektriska saker har bara en viss livslängd. Och det skiljer beroende på vad det är. Så beroende på hur gamla sakerna är när man flyttar in så kanske man ska byta direkt eller så får man räkna med att de snart går sönder.

Jo sen det att man behöver måla om huset, men hur ofta man behöver göra det varierar på hur bra färg man har fast det är ju inte direkt sönder.

Om jag ser till mig själv. Jag bytte ut alla element när jag flyttade in i huset för snart 30 år sen och det är nu jag fått börja byta ut dom. Här nu i år (bara för några dar sen) så fick jag byta ut tre element som gått sönder. Men elementen har då en livslängd på nästan 30 år. Har nu några kvar som jag får räkna med att byta ut om nåt år eller så.

Sen har jag bytt ut alla vitvarorna en vända och det är snart dags igen så dom har en livslängd på mellan 10-15 år. Varmvattenberedaren har jag också bytt en gång och det är nog också snart dags. 

Men annars kan jag inte säga att saker går sönder. Utan det är ju mer om jag vill göra nåt. Men visst ska man ha en buffert.

Finns en sak man får räkna med om det inte gjorts och det är en omdränering. Nu är jag osäker, men jag tror att livlängd på en dränering ligger på nånstans runt 30 år sen får man börja hålla koll ifall det behövs.

.

Upp till toppen
Annons: