Annons:
Etikettövrigt
Läst 2657 ggr
Ellenfyrkant
2013-11-21 17:25

Kallt duschvatten

Hej! Tänkte höra om det finns några regler/ lagar för hur hög temperatur man ska kunna få ut ur dusch, blandare osv när man bor i hyresrätt. Flyttade in i somras och då fanns inte problemet men sedan någon månad tillbaka får jag frysa varje gång jag ska duscha. Upplever vattnet kroppstempererat på Max. Kanske någon grad högre men kan inte tänka mig att det är över 40 C. I kranen kan jag få hett vatten, men inte i duschen. Hur blir det såhär?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
annia1
2013-11-21 17:34
#1

Då du får hett vatten i kranen så låter det som det blivit nåt fel på själva blandaren så kontakta hyresvärd eller vaktmästare. För har man blandaren på mittläget så ska den ge ca 37 grader alltså kroppstemperatur. Sen ska du kunna få högre/lägre om du vrider på den.

Jag vet inte om det finns nå nedskrivna regler för hur högt man ska kunna få. Men jag har för mig att det är rekommenderat att nånstans mellan 60 och 70 grader och det för att undvika att det uppstår legionellabakterier.

.

Lill-Kisse
2013-11-21 18:31
#2

Det finns regler och rekommendationer om temperatur på vatten i ledningarna. Här är en sida om det: http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/vatten/legionella/skotselavvattensystem

Halvdansken
2013-11-21 23:28
#3

Blandningsbatteri heter det som reglerar varmt och kallt vatten. Skulle tro att det är nån packning som inte fungerar, eller att det kalkat igen nånstans. Sånt händer, ring hyresvärden om du har en sån.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

annia1
2013-11-22 01:23
#4

Halvdansken jag har aldrig hört att det heter blandningsbatteri. Kanske heter så på danska. Men på svenska heter det nog bara blandare eller duschblandare eller kan nog ev också kallas vattenblandare.

.

Halvdansken
2013-11-22 10:04
#5

#4. Ups… ursäkta. 😞

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: