Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 13083 ggr
Exxozzie
2013-11-15 15:44

Måla om skåpstommar?

Jag planerar att göra om i min lägenhet lite vartefter. Jag har beställt nya köksluckor bl a.

Luckorna är kritvita men stommarna har en smutsgul-beige färg som verkligen ser hemsk ut. Även med nya luckor så kommer inte stommarna att döljas helt och hållet med luckorna stängda. Jag vill så klart ha dessa stommar i kritvitt också. Går de att måla om? Hur ska jag göra för att resultatet ska bli så bra som möjligt?

Jag har läst att man ska göra så här:

  1. Tvätta med målartvätt

  2. Tvätta av målartvätten med vatten

  3. Slipa

  4. Maskera

  5. Måla med häftgrund med skumgummiroller

  6. Måla med färg som syns 2 ggr (vilken slags färg?) med skumgummiroller

Har jag förstått det hela rätt? Har jag glömt något?

Stommarna är inte i massivt trä, vilket gör mig väldigt osäker på hur jag ska göra. De är av någon slags spånskiva med "folie" över. Hoppas ni vet vad jag menar, jag kan inte namnet på vad det heter. 🤦‍♂️

Jag har även garderobsdörrar i samma material fast med en skrovlig yta. Kan jag göra likadant med dem om jag vill måla dem?


Annons:
VildaVittra
2013-11-15 16:01
#1

Det kan vara väldigt svårt att få färgen att fästa så det håller i ett kök. Så be om hjälp från en riktig färghandel, alltså inte en stormarknad.

Jag vet inte vilka skåp du har, men hos många företag finns det sidostycken att fästa på skåpen så de får samma färg som luckorna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Exxozzie
2013-11-15 16:19
#2

Jag har sett att några målat om sina stommar. Jag tänkte åka till en större färg/bygghandel. Det är mina favoritaffärer för tillfället. 😂

Hmm, jag vet inte heller vad det är för skåp, alltså märket… Men jag kan tänka mig att det är något från IKEA eller väldigt likt. De har sådana hål längs med sidorna så att man kan flytta runt hyllplanen.

Var kan jag hitta dessa sidostycken? Vad är det ens för något? :)


VildaVittra
2013-11-15 16:58
#3

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Exxozzie
2013-11-15 20:29
#4

Tack för länken. :) Jag ska kolla in dem lite mer.

Jag pratade med dem på byggaffären och sa ungefär det jag skrev i #0.


Halvdansken
2013-11-17 13:08
#5

Tänk på att den vita färgen inte är riktigt vit. "Standard-vit" heter nästan alltid RAL 9010, så om du köper en annan, typ kritvit, så kommer dina luckor att se gula ut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Exxozzie
2013-11-21 09:11
#6

#5 Okej. Jag får kolla färgen när skåpsluckorna kommer. Jag har en färg som heter antikvit hemma. När jag köpte den på en bygghandel visade han mig hur den såg ut och då pekade han på ett par köksluckor, så det borde vara en liknande färg. I värsta fall kanske man får ta med sig en lucka och bryta färgen. Men som sagt, jag gör inget förhastat, utan väntar på luckorna först. 🙂


Annons:
Upp till toppen
Annons: