Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 13993 ggr
Fridaaaa
2013-11-04 16:54

Bra hallmöbel - vart köpa?

Hade behövt en bra hallmöbel med bra förvaring som inte tar allt för mycket plats (långsmal hall).

Kollat på jysk och IKEA redan. Någon som har tips vart man kan köpa det? Till vettiga priser, inte råd med allt för dyrt, max 500kr helst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
2013-11-04 17:43
#1

Vad menar du med hallmöbel?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2013-11-04 17:45
#2

#1 En möbel man brukar ha i hallen med bra förvaring 😉 Ev som kan kan sitta på men inget måste.
Trodde det var ett vanligt ord? Sett på flera hemsidor och så. Van att höra det ordet med 😛

Ett exempel på hallmöbel: http://julform.se/wp-content/uploads/2011/10/Hallm%C3%B6bel-bj%C3%B6rk.jpg

Behöver inte se ut så men är ett exempel hur det kan det se ut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2013-11-04 18:01
#3

Det kan ju vara många saker. Småuppbevaring, bänk, klädhängare, skoskåp, garderob, byrå, hyllor, kombivarianter med spegel osv…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2013-11-04 18:02
#4

Hur mycket plats har du? Vi har köpt "Bestå" mediebänk från IKEA som vi har i vår hall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2013-11-04 18:11
#5

#3 & #4 Står i #0 att det ska vara med bra förvaring samt att vi har en långsmal hall = inte mycket plats. 😉 Så trodde jag var tydlig i #0 🙂 Kollat på IKEA redan. 

Så allting står i #0 vad det är jag söker 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2013-11-04 18:15
#6

Vi har också en långsmal hall, 7 x 2.5 meter…

Hur ska vi kunna hjälpa dig om vi inte vet hur mycket plats du har? Vad är "bra förvaring" för dig? Har du dörrar ivägen?

Sen vet vi ju inte om du enbart kollat på "hallmöbler" eller om du sökt alternativ som tex mediebänkar, badrumsmöbler osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Fridaaaa
2013-11-04 18:19
#7

#6 Vet inte hur lång våran hall är, hittar inte tumstocken heller.
Nej inga dörrar, 3 öppningar däremot (valv) samt ytterdörren in till badrummet.

Jag frågade enbart vart man kunde finna bra hallmöbler i lagom pris med bra förvaring, inget annat. Trodde inte man skulle behöva gå in på smådetaljer 😮

Hade jag vetat måtten på hallen hade jag självklart (ialla fall för mig) skrivit ut dem, men har dessvärre inte det.

Bra förvaring är där man kan förvara saker helt enkelt på ett bra sätt, svårt att förklara då jag vet vad det innebär men svårt att få det till ord helt enkelt. Låter logiskt i huvudet på mig men kanske inte för andra. Hmmm… Så vet ärligt talat inte hur jag ska säga det annorlunda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lill-Kisse
2013-11-04 18:48
#8

Jysk har lite av varje. Titta på annat än vad som kallas "hallmöbel", så finns det intressanta alternativ, t ex TV-bänkar. De är så stadiga att man kan sitta på dem och en del har lådor för förvaring. http://jysk.se/vardagsrum/tv-mobler 
Apotekardisk eller skänk kan också passa fint i hallen. http://jysk.se/vardagsrum/skankar-vitrinskap-0

Fridaaaa
2013-11-04 18:51
#9

#8 Står i #0 att jag har tittat på jysk redan 🙂
Tyvärr är de tv-bänkarna alldeles för låga och skänkar/vitrinskåpen alldeles för dyra. (kollat in där tidigare med) men tack ändå! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lill-Kisse
2013-11-04 19:02
#10

#9 Visst, men tänkte att du kanske inte sett hela utbudet.
Själv har jag ett gammalt, högt skåp med hyllor bakom dörrarna. Där ryms alla mössor, vantar, halsdukar, väskor, skärp m m i lådorna som jag inrett skåpet med. Bredvid den har jag en stadig stol i likadan betsad färg.
Sådana rejäla möbler hittar man i second-hand-butiker och dumpade i bostadsområdets grovsoperum.

Fridaaaa
2013-11-04 19:03
#11

#10 Nej såklart inte lätt för dig att veta 🙂 Men det har jag gjort 🙂
Är ibland på secondhand men inte hittat något som passar😕 
Saker från bostadsområdens grovsoperum är dock inget för mig 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lill-Kisse
2013-11-04 19:17
#12

Vill du inte betala mer än 500 kr, så bör du ge grovsoperummet en chans. Där dumpar folk splitternya möbler, utan minsta fläck och äldre mycket välbevarade möbler ibland. Man tror knappt sina ögon.

Jag hittar då inga bra möbler för 500 kr i möbelaffärerna.

Fridaaaa
2013-11-04 19:22
#13

#12 Skrev "helst" inte mer än 500kr, student plus har djur så inte råd/lust med dyra möbler 🙂

Nej känns inte OK för min del. Samt att jag bor inte i närheten av något sånt ändå 🙂

Nej måste inte vara ren möbelaffär heller. Men har inte funnit något på loppisar jag varit på eller på blocket 😕
Finns inte mycket vettiga loppis mm, flera "småloppis" men mest småprylar där… Brukar åka till Lions då och då men inte hittat något vettigt där heller tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
2013-11-04 23:01
#14

Jag hade en lagerhylla från Ikea i min smala hall en gång. Eller en ivar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2013-11-04 23:08
#15

#14 Som sagt, inte hittat något vettigt på IKEA tyvärr (var där i förra veckan) 🙂
Denna menar du?: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29896381/? Tyvärr för bred (kollat på den irl).
Eller menar du denna?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29896362/?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2013-11-05 00:13
#16

Finns denne också tex.

Ivar kan du ju kombinera hur du vill. Finns sektioner 89 och 40 cm, i 30 eller 50 cm djup och i olika höjder. Plus att man ju givetvis kan kapa dem i önskad höjd, det har jag gjort så de passar under fönstert i mitt trädgårds-skjul.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2013-11-05 00:40
#17

#16 äger ingen såg ;) Men ska se näst jag ska till Ikea, vet aldrig när det blir dock (har en bit att köra) Men är nog mer ute efter en möbel än enbart en sådan hylla men ändå värt att kolla in :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niklas
2013-11-05 11:37
#18

Titta på Blocket. Där finns ofta möbler gratis mot hämtning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fridaaaa
2013-11-05 12:31
#19

#18 Kollat där redan. Kollar där titt som tätt men inte hittat någon som är nära. (inte möjlighet att åka jättelångt).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2013-11-05 17:42
#20

Hyllan i #16 är ju en bra ide. Måla den och köp snygga förvaringsboxar till den. En såg kan du säkert låna av en granne om du inte kan fixa det på annat sätt.

Ett alt. är ju att bygge den helt själv av överblivet virke för att få det billigare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Fridaaaa
2013-11-05 17:46
#21

#20 Jag och bygga = går verkligen inte. Alltid avskytt träslöjd, inte bra på det heller haha 🙂 Och såga blir bara konstigt/snett så det är om granne hade kunnat göra det åt mig eller sambon då 😉
Men som jag skrev i #17 är jag mer ute efter en möbel just ute i hallen, inte bara en vanlig hylla liksom 🙂 Just ute i hallen. 
Funderar dock på sån hylla i vårat "förrådsrum" och ev ute i kaninboden 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2013-11-05 17:47
#22

Du menar alltså en möbel man kan sitta på och med förvaringsutrymmen.

Ung. sä här:

http://jysk.se/forvaring/hallmobler/bankar-till-hallen/bank-maui-3-lador-med-dyna-vit

Man kan köpa typ en skohylla som den till höger ibild och lägga en dyna på och sen mågon typ av förvaring i hyllor bredvid.

http://www.em.com/inspiration/inredningstips/nya-rutiner-nya-hallmobler

Har du någon secondhandförsäljning i närheten. Där brukar man kunna fynda.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Tilde]
2013-11-09 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

ILVA har jättefina möbler till hallen! 😍 Vi köpte en möbel där som är både en skoförvaring, bänk, hylla och hängare i ett! De hade matchande byråer också, men det fick vi tyvärr inte plats med!

Å andra sidan är de nog på tok för dyra om ni har en gräns på ca 500 kr. :/ Kanske kan ni kolla på begagnade möbler? En loppmarknad om ni inte hittar något på Blocket eller liknande? :)

Edit: Såg nu att ni redan hade kollat på Blocket och loppis..

Fridaaaa
2013-11-09 13:28
#24

#23 Skrev "helst" 500 kr😉 Inte råd med mycket mer samt då har djuren.
Är det en butik? Känner inte igen namnet, tror inte vi har det här tyvärr.
Men är liknande sådan på din bild som jag syftar på 🙂

Som jag sagt i tråden, kollat på blocket, gör titt som tätt men inte hittat nära och har mest "småloppis" här = mest småsaker tyvärr. Är inne på lions vissa lördaga (bara öppet då) men inte hittat något än tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2013-11-09 13:36
#25

#24 Ja såklart :) Vi har också massa djur, men möbler är något som ska hålla länge, så då vill vi ha kvalité och är beredda att lägga ner mer pengar. 🙂 

Hmm det är en dansk butik, så den kanske inte finns i Sverige då? Ska försöka se om jag kan hitta något liknande i svensk butik.. :)

Fridaaaa
2013-11-09 13:37
#26

#25 Mjo men jag tänker att jag vill inte behöva vara "rädd" att de förstörs om jag lägger mycket pengar på dem 😛

Ja inte en aning hehe aldrig sett butiken i alla fall 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2013-11-10 02:36
#27

Köksöverskåp är inte så djupa och finns i en mängd olika storlekar på ikea och ben finns som tillval. Sen går man in på fynd och köper luckan för en spottstyver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
2013-11-10 08:10
#28

Som sagt, redan kollat på IKEA 🙂

#27 Hittade ingenting på köksdelen tyvärr som passar i hall (inte i mitt tycke i alla fall), inte som jag kan se via deras hemsida i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2013-11-10 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 Alltså, det finns i princip vad man vill. Såg att det fanns tex svarta köksskåp numera, finns säkert fortfarande i trä. Har gjort en ritning bara för att visa hur köksskåp kan bli en sittplats osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2013-11-10 11:03
#30

#29 Har inte hittat liknande det du gjort på bilden, alltså enskilda. Har du länk till dem på IKEA´s sida?
Samt att det där kan väl inte kosta max runt 500 kr tillsammans? Tyvärr inte råd med för mer än det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2013-11-10 11:14
#31

#30 Det är bara att ladda ner Ikeas köksplaneringsverktyg. http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/splashplanners_kitchen.html

Stommarna går på 199+179 vid fullpris, men de brukar också dyka upp på fyndavdelningen till typ halva priset. Jag satte in tre skåp med luckor och bänkskiva i en hall för funt 600 kr. Bänkskivan kan man göra av ett hyllplan eller plywoodskiva som man målar/kaklar/sätter mosaik osv.

Lådor är i regel dyra, luckor är billigare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2013-11-10 11:16
#32

#31 Sitter vid Ipaden så fungerar tyvärr inte att göra det.
Så vill gärna ha länk till enskilda, då skissen inte säger så mycket eftersom jag inte hittat dem bland möblerna på hemsidan ;)

Vill gärna se dem på bild först, då jag har en bit till IKEA så har ingen möjlighet att bara åka dit för att kolla heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2013-11-10 11:23
#33

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

beem
2013-11-10 11:26
#34

#29 Snyggt - så bra kombination du hittat.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
VildaVittra
2013-11-10 11:57
#35

Här blir det billigare med ben, för då behöver du ingen sockel: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30244346/

Det behövs bara en förpackning till två skåp då baksidan skruvas fast i väggen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Misarn
2013-11-18 00:10
#36

Frida om du tycker om att renovera möbler kanske du kan hitta något som du tycker om på blocket? Våran hall är kanske max 2-3 kvm och där har jag en liten byrå som jag har renoverat och målat om. Passar superbra i våran hall så vi kan ha koppel,skor och annat dylikt i :-)

Fridaaaa
2013-11-18 07:56
#37

#36 Nja, inte riktigt tid eller ork till det eftersom vi har valpen nu samt att jag är på praktik, så närmaste 1-2 månaderna finns det ingen tid riktigt till det (tar ju sin lilla tid) 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
2013-11-18 10:50
#38

#37 ja det tar tid och om man inte tycker det är roligt så kanske man ska låta bli, men jag tycker det är roligt och det är nog lite av en hobby :-P

Fridaaaa
2013-11-18 12:08
#39

#38 Ja jag är lite sådär till sånt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: