Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 3727 ggr
FaileD
9/22/13, 11:14 PM

22 tum från 3 meters håll

Tycker ni att de funkar att se på en tv som är 22 tum från 3 meters håll?

Jag är sugen att ha en mindre skärm till min lägenhet.

Annons:
-Idaoh-
9/22/13, 11:21 PM
#1

har större som dataskärm , hehe 😃 men de funkar nog men kommer nog kännas väldigt litet på 3 m avstånd

har du nån sorts tejp som är färgad kan du tejpa upp måtten på väggen , sätta dig i soffan och fundera ifall de är bra storlek :)

FaileD
9/22/13, 11:27 PM
#2

Tack för snabbt svar. 

Min pappa har en data skärm i typ den storlekn kanske 24 eller något. Så kan ställa den så att ja kan backa 3 meter ifrån och se hur bra man ser. Annars får de bli en 32-37 tum eller något men skulle gärna vilja ha en mindre om de funkar. 

Alternativt att man har något som man kan flytta på och ställa närmre när man ska använda den

I dags läget tittar ja inte på tv så mycket. Men kommer troligtvis använda tv mer när jag flyttat då.  Blir säkert mest film tittande. 

Ska kolla i morgon om jag kan se va hans skärm är på och ev kolla upp någon möbel/bord man kan flytta lätt på så man kan få fram tv närmare när man behöver se den bra

Niklas
9/23/13, 11:52 AM
#3

#0: Vad säger du om iPad eller någon annan pekplatta?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

FaileD
9/23/13, 4:19 PM
#4

Den är ju ännu mindre ju.

Niklas
9/23/13, 4:24 PM
#5

Ja, men det är sällan man betraktar den från tre meters håll. Jag skulle tro att den täcker en betydligt större del av ditt synfält än en 22-tumsskärm på tre meters håll. Testa att hålla den framför dig på normalt avstånd samtidigt som du står tre meter från 22-tumsskärmen. Vilken är störst?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

FaileD
9/23/13, 5:18 PM
#6

Får kanske kolla efter något bord man kan flytta fram annars som tv kan stå på

Annons:
Tom
9/30/13, 9:34 AM
#7

Jag säger som Niklas, skaffa en surfplatta istället. Jag har en Sony Androidplatta där jag kör Magine för TV-tittande. Funkar hur bra som helst och motsvarar ungefär en 40-42 tumsskärm på tre meter. Den kan jag dessutom ta med mig överallt. Tom

Niklas
9/30/13, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en iPad 3 på drygt normalt betraktningsavstånd och en 42-tums TV ungefär 3 meter bort.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

m2studio
3/18/14, 9:30 AM
#9

Våra ögon inte ska anstränger sig allt för mycket för att tyda saker och ting. MAn ska tänka mer på själva pixlar kvalitet och material istället. Det har kommit ett modell skärmar som Appel använder och är mycket mera ögon vänligt än tidigare modellerna.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Niklas
3/18/14, 9:49 AM
#10

Retinaskärmar kallar Apple dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Oskar
3/18/14, 3:11 PM
#11

Jag har läst rekommendationer som säger att för att få bäst upplevelse ska man sitta på ett avstånd som motsvarar 4 gånger höjden på skärmen. Detta gäller om det är HDTV, är det vanlig lågupplöst TV är det 6 gånger avståndet som gäller.

Så sitter du 3 meter från skärmen så bör du ha en skärm som är ca 75 cm hög.

Oskar

Halvdansken
3/18/14, 5:29 PM
#12

Men kan man se alla TV-kanaler via en surfplatta?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
3/18/14, 6:21 PM
#13

Nej, men väldigt många.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Intehärutandär
3/21/14, 6:04 PM
#14

Min tjockteve (28-32 tum?) står 6-7 m från soffan. Vi ser utmärkt på den.I sovrummet står frukostteven ca 3.5-4 m bort, uppe på ett skåp.

Spöket
3/26/14, 12:30 AM
#15

Vår 55 tums står ca 4,5 meter ifrån oss..den känns liten 😛

Multi vad?

Oskar
3/26/14, 12:42 PM
#16

Avståndet har ju mycket att göra på vilket sätt man använder sin TV. För att slötitta på nyheterna kan man ju ha TVn på långt avstånd…men om man vill bli uppslukad av en film krävs ju att skärmen upptar en viss (stor) del av ditt synfält.

Oskar

Maria
3/26/14, 2:48 PM
#17

Förr sa man alltid att man skulle sitta i soffan och sträcka ut sin arm och knyta näven. Då skulle den knutna handen täcka TV-rutan och då skulle avståndet vara perfekt. Har ingen aning om set stämmer…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
3/26/14, 2:51 PM
#18

#17: Jag gissar att kraven har uppgraderats sen förr i tiden. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
3/26/14, 2:54 PM
#19

Ja, med tanke på skärmstorlekar nuförtiden så känns det kanske aningen antikt, hehe.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
3/26/14, 2:56 PM
#20

Min iPad-skärm är ungefär fyra gånger så stor som knytnäven. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
3/26/14, 3:36 PM
#21

#20 Nu är jag hemma och det är min "platta" också när jag håller ut en knuten hand🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: