Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 6189 ggr
aiquen
7/12/06, 2:37 AM

Rumsavdelare

Hej!

Är det någon som har några idéer på hur man snyggast, enklast och billigast delar av ett rum? Jag har funderat på en bokhylla, men tycker det är både ganska tråkigt och fult, och tyg/draperi känns nästan för instängt… Sedan finns det ju förstås vanliga vikskärmar också, men VAR får man tag i en snygg sådan? Har letat halvt ihjäl mig, känns det som.

Inreda.com har också ett intressant alternativ till rumsavdelare, men det skulle bli ganska dyrt och att beställa något så dyrt utan att få se hur det ser ut IRL eller i alla fall få klämma och känna på det först, känns lite för våghalsat.

Så tips önskas! Dels på andra alternativ och dels på var tusan man får tag i vikskärmar. :)

 Mvh Marie

Annons:
mandymoo
7/12/06, 7:50 AM
#1

ÖB hade vikskärmar för ett litet tag sen … ja ialla fall här där jag bor. Var inna på att köpa själv för att dela av ett rum. Och deras priser var ju ok. Fanns med ramen i vitt, svart eller trä… sen var kanske inte själva mitten delen så jätte kul - den hade jag tänkt att dekorera själv….

Sen en gång så köpte vi persienner på IKEA o satte upp dom i taket för att dela av ett långt rum. En väninna tog upp iden sen o använde det i sitt lilla hus och skärmade av vid sin säng.

Persiennen gör att man har 3 valmöjligheter… att ha den uppdragen och alltså inte ha någon avdelare alls.
Nere o då antigen "Öppen" så att det bli luft o man ser igenom eller nere och viklad så att man inte ser igenom….

Man kan ha den ner till golvet eller halvvägs osv….

aiquen
7/12/06, 9:50 PM
#2

ÖB, ja. Där har jag inte haft en tanke på att kolla! Likaså har jag inte alls tänkt på att persienner faktiskt går att använda till att dela av ett rum med, men det verkar ju onkeligen smart. Fast jag kikar nog efter skärmar i första hand ändå. :)

 Tack för tipsen!

Marie A
7/12/06, 10:52 PM
#3

Hallå!

Tittar ofta in här för att kanske hitta tips som man kan "låna" lite.

Nu söker jag en möbel med dubbelfunktion för hallen,förvaring + sittyta,får inte vara bredare en 75 cm.

Färdig  produkt el. annat råd,allt välmomnas!

Kul ställe det här…

AndersE
7/12/06, 11:06 PM
#4

#3 Marie, får jag föreslå att du öppnar en egen sträng med samma fråga. Jag tror du får bättre svar då. Det är bara att trycka här!

Marie A
7/14/06, 12:25 AM
#5

Tack,snurrade visst en aning!

AndersE
7/14/06, 1:52 AM
#6

#0 Innan man kan välja rumsavdelare måste man nog veta lite vad man vill uppnå - dvs hur mycket ska man skilja av. Ska de två rumsdelarna ha helt olika funktion? Vill man stänga ute eller släppa igenom ljus och ljud…?

Jag såg en lägenhet på ett rum som man delat av i en sovrumsdel och en vardagsrumsdel.

I ett annat rum ville man bara markera att en del av rummet hade man en arbetshörna.

Det blir ju totalt olika förslag på lösningar…

Annons:
Tom
7/22/06, 9:32 PM
#7

Jag har  också använt persienner och tycker att det är ett bra alternativ. Det finns ju så många olika som till exempel trä, aluminium eller bambu. Alla olika ger helt olika intryck men funktionen är lika bra för alla.

  Tom

micke4224
12/5/06, 6:03 PM
#8

Hej! I ellos katalog hösten/vintern 2006 finns en rumsavdelare som jag tycker ser helt ok ut. 3-delad av betsat massivt trä och flätad fyllning. Mått på varje del: 180x45 cm. Pris: 699:-. Jag har inte hittat någon snyggare till det priset.

MVH

Micke

baengel
12/6/06, 2:09 AM
#9

Jag gillar bokhyllor som avdelare, men det får ju lov att vara tjusiga sådana i så fall.

Typ en sån här: http://www.ikea.com/PIAimages/40884_PE113140_S3.jpg

Zara87
12/6/06, 11:51 AM
#10

Jag har själv delat av mitt vardagsrum med den hyllan som #9,Baengel länkar till.. Tycker den är jätte fin å praktiskt då man kan förvara mycke saker i hyllan. Har lådor längst ner  på hyllan, för små saker. =) // Sara

Ivar48
3/28/07, 4:20 PM
#11

Hej!

Finns snygga sådana i bambu hos www.transpartner.se

mamman69
3/28/07, 10:40 PM
#12

Jag har tagit 2 låga billybokhyllor och lagt på en 60cm bred eksiva så att det blir som en bardisk att sitta vid. Den är tillräckligt hög för att dölja skrivbordet bakom, men gör det inte mörkt.

Upp till toppen
Annons: