Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 10791 ggr
sofie
2006-12-08 03:56

Insynsskydd Balkong

Ja lite fel årstid kanske. Men vi har letat som tokar efter insynskydd till balkongen som inte är alltför dyrt. Vet ni några sidor på nätet som säljer eller har ni kanske nån smart ide hur man kan göra sitt eget för en billig peng.

Sen tänkte jag även fråga om nån smart lösning på hur man skulle kunna "illersäkra" balkong golvet så djuren inte kan komma ner mellan räcket och golvet. Vi har funderat på sån där grön filtmatta, men den kommer dom krafsa upp. Och lägga plankgolv blir för dyrt även lägga sånt där träplattgolv. Har ni några ideèr?

Annons:
Tom
2006-12-08 18:01
#1

Det blir ju genast svårare om det måste vara gratis. Men sno lite grus och lägg dit…

  Tom

Susanne
2006-12-08 23:40
#2

Med tanke på vad en iller kostar blir det billigare med trägolv på balkongen.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Madde
2006-12-10 01:38
#3

Ja det där är inte lätt. Har själv samma problem med min balkong då jag har några illrar.

Så alla tips är uppskattade. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sofie
2006-12-10 14:06
#4

Gratis måste det inte va. Och grus vet jag faktiskt inte hur det skulle hjälpa :)

Tom
2006-12-11 19:18
#5

Jag tänkte att om du fyller upp med grus på golvet så mycket att springan inte längre finns så kommer inte illrarna ut. Illrarna lär väl knappast gräva sig ner i grovt grus?

  Tom

sofie
2006-12-30 02:07
#6

lär inte illrarna gräva ner sig i gruset. Dom gräver ner sig i det mesta.

Annons:
Rickard007
2007-01-02 03:25
#7

Heltäckningsmatta vore nog bäst.

JohannaR
2007-01-05 16:06
#8

#5 Haha! Du har nog aldrig sett en iller som har bestämt sig för någonting. Grovt grus stoppar inte en envis liten iller!

Men jag tror nog också att det är det bästa med träplattor, så är man säker på att de inte smiter.. En sådan filtmatta funkade inte för mig i alla fall…

Madde
2007-01-07 02:41
#9

Sen måste jag säga att det blir jobbigt med filtmatta om illern inte är allt för bra på lådan, då kan de små olyckorna hända. Och har det hänt en gång så sitter lukten där och då går de dit igen.

Det känner man igen. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ivar48
2007-04-11 18:27
#10

Hej!

Det finns färdiga skärmväggar och rullskärmar i bambu på www.transpartner.se - var in och tittade där, dom har just nu extrapriser!

mariatingsund
2007-04-11 19:39
#11

Hur stor springa har du mellan golvet och balkongväggen? Är balkongen inbyggd eller utanpåliggande? Är det första våning eller hur hågt ska insynsskyddet vara? Har du gröna fingrar, kan du skapa insynsskydd med växter. Annars kan det bli plexiglas som man kan såga även för hand, borra hål i, skruva dit vinkeljärn som håller ihop bitarna, du kan typ limma på ett spetstyg som man kan fynda hos röda korset, alltså massor av möjligheter. Illern sticker inte heller om han har ett fönster (plexiglas) monterad under balkongväggen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AlbaStiffler
2007-04-12 14:01
#12

Du kan enkelt köpa några meter plankor och snickra ihop ett U (om du har 3 sidor på balkongen som har glipa, annars får du snickra en ram-liknande annordning).  Använd någon sorts vinkeljärn i hören eller nån platta som håller ihop skarvaran så att det blir stabilt. Ju stabilare destå svårare för dem att rymma. Ramen ska precis täckea glipan + lite till. Den bör bli tillräckligt tung för att inte illrarna ska kunna lyfta upp den. Kanske kan du tom förankra den på något sätt, i väggen eller golvet, bara du inte sabbar något… Det blir en billig och fungerande lösning. Kanske inte världens snyggaste, i jämförelse med ett trägolv, men den funkar nog.

Funderade själv på denna lösning när jag hade balkong. Men fixade den aldrig. Guddilucki.

dannew
2007-11-19 19:05
#13

Har själv funderat på att insynsskydda mina balkongsidor.
Problemet är svårigheten att bestämma mig.

En tanke har varit att köpa bamburör i lämpliga längder/tjocklekar,
som jag ställer på golvet och mot räcket,en efter en,så att det täcker hela sidoräcket.
Det blir ju inga problem att fästa dom,det skulle väll räcka att lägga buntband runt räcke/rör.

Men frågan är om det skulle bli så snyggt,någon som har någon tanke?

En annan tanke är att köpa bamburör och bygga en spalje,med korslagda rör i något lämpligt mönster.Sen tänkte jag klä spaljeerna på vardera sidan med konstväxter så att jag uppnår det insynsskydd jag önskar.
Det finns ju väldigt fina täta ormbunkar etc att köpa som skulle ge ett bra insynsskydd.

Annons:
mikaelwahlstrom
2007-11-30 18:54
#14

http://www.balkongskydd.se/

Jag köpte själv från dem. Enkelt också att mäta enligt deras anvisningar.  

Lycka till.

Upp till toppen
Annons: