Annons:
Etikettövrigt
Läst 7687 ggr
Sara
2/4/07, 6:42 PM

persienner alt rullgardin?

Vilket material ger svalast och mörkast rum?

Drar svarta persienner och rullgardiner åt sig mer värme än ljusa?

Sara

Annons:
Christina
2/4/07, 11:41 PM
#1

Om solen ligger mot fönstret så bör det skydda bättre med mörka rullgardiner. Och alltså bli svalare.

kickboard
2/5/07, 3:05 PM
#2

Det finns rullgardiner med aluminiumbeläggning som inte släpper igenom värme och samtidigt är bra mörkläggningsgardiner.

Tom
2/5/07, 9:00 PM
#3

#1, Det borde vara tvärt om. Svart blir varmt och vitt stöter ifrån sig värmen. Så ljusa mörkläggande gardiner borde vara svalast.

  Tom

Sara
2/5/07, 10:01 PM
#4

# 2 Det där ska jag definitivt kolla upp!

Sara

Annika
2/5/07, 10:50 PM
#5

Jag skulle också rekommendera rullgardiner framför persienner. Persienner har alltid små hål som ljuset tränger sig igenom. Mörkläggande rullgardiner är vita på baksidan (mot fönstret) och vilken färg du vill på framsidan (den mot rummet). Har du den underrullad så att den rullas bakåt mot fönstret och några centimeter extra på varje sida om fönstret så blir det rätt mörkt. Men vill du ha RIKTIGT mörkt så kan du beställa rullgardinen i en kasett som har som en list utmed varje sida. Då blir det ingen glipa.

Aluminiumbeläggning finns det absolut, men vanliga mörkläggande fungerar också bra. Det beror naturligtvis på vad du vill lägga ner för pengar på det hela.

Zara87
2/5/07, 11:02 PM
#6

Jag har en sådan rullgardin med "vit/silvrit" på baksidan. Köpt på IKEA. Den fungerar mycket bra, släpper inte in något ljus. Har inte direkt sol på mitt fönster så jag vet inte hur den står i mot värme.

Annons:
Sara
2/6/07, 5:43 PM
#7

Mitt sovrumsfönster har sol hela morgonen ända tills jag går upp vid 12 tiden. Å jag avskyr varma sovrum, vill helst ha mellan 15-17 grader. Så jag har fläckten på hela sommaren och större delen av resten av året men det skulle vara underbart att få ha det tyst någongång oxå.

Sara

mariatingsund
2/9/07, 8:45 PM
#8

Pröva markis om du har möjlighet, det ger det bästa klimat inomhus när det är varmt ute.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Joohanna
2/9/07, 9:34 PM
#9

#3 färgen svart är känd för att dra till sig värme, men också att den isolerar från värme… Nomader i öknen och så har ofta svarta kläder på sig om du har tänkt på det, sett på tv eller så… samma med flyktingar från varmare områden som bär slöja har ofta svarta kläder och slöjor… Det håller värmen ute. Låter konstigt men det är sant!! =)

Tom
2/10/07, 12:40 AM
#10

#9, Det låter verkligen bakvänt. Jag har inte några vetenskapliga belägg för min teori så jag säger ingenting =)

  Tom

mariatingsund
2/10/07, 10:33 PM
#11

Tänk, isbjörnens skinn är svart (för att hålla isär kroppsvärmen från yttre kyla) negerbarn har oxå svart hud och hår av samma anledning fast mot värme. En svart gardin blir varm av solen när du tar på, men luften 10 cm bakom eller framför ett svart tyg kan skilja flera grader, däremot en vit gardin ger ingen värmegräns, då värmen går rakt genom.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kickboard
2/12/07, 5:27 PM
#12

Solfångare brukar vara svarta för att dra åt sig värmen.

AktieTrader
2/12/07, 8:07 PM
#13

#11 Isbjörnens skinn är svart för att deras päls leder ner ljuset mot skinnet så att det värms av solen. Svart strålar ut mindre värme än vitt. En svart kropp håller kvar värmen bättre än en vit.

Negrernas svarta skinn är svart bara för att skydda huden fron UV-strålning som är skadlig. Skulle det vara för att hålla värmen borta skulle de vara vita eller silverblanka.

Annons:
Tom
2/12/07, 8:36 PM
#14

Silverblanka vore coolt! =)

  Tom

mariatingsund
2/12/07, 11:28 PM
#15

#13 du har ju inte sagt direkt emot vad jag skrev. "Svart strålar ut mindre värme än vit" alltså den svarta huden på isbjörnar gör att björnen håller värmen i kroppen bättre. Och likadant med negerpojkar,  när det är 50 grader i naturen och mannen är 37 grader så funkar det som isoleriing ju.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: