Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 21473 ggr
Lena
2007-08-09 14:40

Lägga om tak, vad kostar det?

Vi har köpt ett gamalt hus som behöver ha ett nytt tak.

Nu skulle jag behöva veta ungefär vad olika takmaterial kostar per kvadratmeter. Vi kommer att anlita hantverkare.

Vi funderar på Takshingel eftersom huset idag har ett gamalt skiffer tak. (tyvärr i sämre skick än vad vi trodde) Det är alltid intressant att ställa olika material emot varandra. Takpannor av plåt,  taktegel, betongpannor - vad kostar det?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
AlbaStiffler
2007-08-09 16:17
#1

Kika in på www.byggahus.se under deras forum, där finns massa folk som just nu håller på att renovera och lägga tak, på nya och gamla hus. Där kan du både söka och fråga. :-)

AndersE
2007-08-11 09:24
#2

För tio år sedan lade jag om taket - inte nytt alltså. Det innebar att alla tegelpannor plockades av (jag tvättade dem med högtryckstvätt). Läkt och papp togs bort. En del reparationer på undertaket, ny papp och läkt, och på med pannorna igen. Slutligen nytt plåtarbete kring skorsten och så…

Det kostade ca 85.000:-!

(För övrigt lär det vara en dålig idé att tvätta tegelpannor med högtryck. Ytan påverkas tydligen så att mossan fäster ändå lättare efteråt…)

Alexej
2007-08-13 01:55
#3

Bara ni inte gör som de gjorde på mitt hus. När jag köpte huset var taket ganska nytt, man såg iaf inga färgskillnader i takplåten och nu 4 år senareLedsen:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Amiechan
2007-08-31 14:39
#4

#3 Oj! Randigt tak var nåt nytt 0_o Sån otur för er!

Mervi
2007-09-01 19:48
#5

Samma har hänt med vårt garagetagets nockpannor, en del har en annan färg efter några år.

[Sajberlena]
2007-09-04 01:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi har precis lagt om vårt tak, fick laga lite svall som var dåligt ca en meter av nedersta biten runtom, ny papp och läkt och nya pannor och hängrännor/stuprör. Vi la nya betongpannor, Benders ljusgrå. Taket var ca 110 kvm och vi har en ganska "struligt" tak med sju "tårtbitar". Nu gjorde vi det mesta själva, men fick prisförslag på 160-180 000 kronor om vi skulle anlitat takläggare. Notan slutade, inklusive hängrännorna som sitter runt hela huset och inte bara på fram och baksidan, istället på ca 60 000. Takpannorna var den lilla kostnade egentligen, ca 22 000 kronor med massor av nockpannor och specialspecial… Nu valde vi en ganska dyr papp, jag har glömt vad den hette.

Det blev jättefint. Men det var "mö jobb"!

Annons:
[Sajberlena]
2007-09-04 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nästan klart! Vi fick kantskära massor av pannor för vi har så många "nockar", och det är inte riktigt klart här. Men idag är det färdigt.

AndersE
2007-09-04 01:19
#8

Charmigt hus!

[Sajberlena]
2007-09-04 01:29
#9

*bugar och tackar*

Blir vi klara med renoveringen nån gång innan nästa millenium så kanske man hinner uppleva livet i det utan slipdamm och sågspån också. Men det har väl också sin charm, antar jag… Svårt att hitta den bara!

Alexej
2007-09-04 09:33
#10

Vad fint det blev. Gillar solorna vid balkonräcke och trädgården.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ensamfaren
2011-11-04 09:02
#11

Prsiexempel kan man hitta hos seriösa takläggare:

http://www.bytatak.nu/index.php?page=69

Lycka till med projektet

Mitt företag: www.bytatak.nu

Tom
2011-11-04 10:38
#12

#11 Seriösa företag spammar inte på forum!

Ensamfaren
2012-01-15 06:58
#13

Spam är ovidkommande kommentarer eller inlägg. Just detta inlägget hade ett direkt samband. Men visst jag måste erkänna att jag har ett intresse av att få besökare till min sida för att hamna högt upp i Googles sökningar. Och det har fungerat.

Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig pga mitt (mina) inlägg.

Tom: Du har en länk till din verksamhet i dina inlägg. Hade du haft verksamhet i Skåne hade vi gjort affärer, det är ett bra pris.
Kan jag också ha min firmas hemsidas Url där och ändå hålla mig till reglerna?

Mvh

Mitt företag: www.bytatak.nu

Annons:
Niklas
2012-01-16 16:09
#14

#13: I beskrivningen av funktionen står det:

"Din signatur visas som en avslutande hälsningsfras när du skriver inlägg eller privata meddelanden. Signaturen får vara max 400 tecken lång och får ej innehålla bilder eller logotyper men däremot gärna en länk till din privata hemsida, blogg eller till ditt företag."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[linnea_vi]
2012-02-02 21:47
#15

Ursprungligen en gammal tråd men svarar ändå vad vi fick betala för att byta vårat tak. Vi bytte vårat tak själva med hjälp från lite god släkt och vänner, kastade ner de gamla pannorna och forslade bort till en hög längre bort för hand, bar upp i krånglig uppförsbacke 5pack pannor och 5pack pannor och vidare upp för en stege. Spika läkt på ett nästan 45 grader lutande tak. Kämpigt men det gick och vad billigt vi kom undan!

Vi la ett betongpanne tak på ca 90kvm med ytbehandlade pannor från benders, vi satte nya strö och bärläkt, takpapp och bytte ut lite av råspånten där den var dålig. Detta gick på 24 tusen kronor. Och då var det med helt nya stup och hängrännor runt hela huset!

Har man tid lust ork och vill göra det billigt så går det :)

Alexej
2012-02-03 11:22
#16

# 15 Det var billigt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: