Annons:
Etikettträdgård-och-växter
Läst 4167 ggr
MOTHERS_LOVE
2008-06-29 03:12

Några tips tack!

 Finns det någon här som kan ge mig tips hur jag får bort (för alltid) dessa eländiga brännnässlor? de finns intill husväggen bl.annat.Jag har grävt upp rötterna på dom men de växer upp igen o igen. Hur blir man av med stora o feta Brännässlor?

Annons:
Michiis
2008-06-29 14:42
#1

Undrar det samma ;)

// Michis

mellylove
2008-06-30 00:35
#2

jag tror min kära mor använde någon slagts medel för ogräs och sedan körde med någon slags ångmaskin på nässlorna :S å det verkar ha funkat för henne :) menjag vet ju inte själv har bara lyssnat på det hela :P

mariatingsund
2008-06-30 01:23
#3

Samma problem här, tyvärr har inga goda råd. Vi plockar för hand/handske

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

parsley
2008-06-30 17:42
#4

Ät upp dem. De är riktigt nyttiga.

Brännässlor är rätt seglivade av sig. En metod är väl att helt enkelt köra över dem med gräsklipparen ofta, ofta, så de inte hinner växa till sig. Står de lite avsides så kan man låta dem vara eftersom vissa fjärilar är beroende av dem.

Ioma
2008-06-30 17:50
#5

Plocka dem och njut av dess näring istället. hihi

Ett mycket bra medel men otroligt dåligt för vår natur är diesel

:-(

Nej jag tycker inte man ska använda det dock…. Ville bara berätta det.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Terrierlina
2008-07-03 13:38
#6

Gör pesto på dem, hur gott som helst!

Annons:
Anders 50
2008-07-15 19:43
#7

Vill du använda gift, så köp en flaska Roundup och spraya på. Finns på Granngården. Det är inte så koncentrerat medel som det Roundup som bönder m.m. använder (och det tar allt) men jag tror att du tar död på nässlorna med det ändå. Det brukar ta ca. en vecka innan de börjar vissna ner. Men spruta inte på några andra nyttoväxter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tandtrollet
2017-07-05 16:57
#8

Köpte denna smurtiga ogräsrensare, en Ogräselefant,  på Japan-forumet men den finns även på Tradera:

Ogräselefanten

Rensar alla skrevor och mellan kantstenar som jag haft sådant enormt sjå med under alla år här i Japan. (Mind you, vi har minst 11 månader då ogräset växer till varje år). Så som jag nupit, krafsat med skruvmejslar, svurit..

 Äntligen en produkt som förstår mig 🤪

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

tk1971
2017-07-08 08:33
#9

Brännässlor är kväveälskare. Och kväve finns i avloppsvatten. Går det ut nåt avlopp där som gör att de trivs extra bra? I så fall måste man nog strypa näringstillgången.

[Forest]
2017-08-08 11:09
#10

Jag tycker brännässlor kan vara fint och vara lite BB för fjärilslarver :P Men man vill inte ha dom överallt och jag har fått bort på ett ställe genom börja tidigt på våren med gräva upp rötterna är gula. Får man inte bort dom kan man börja med pensla på rundup antingen med pensel eller så finns det även i rundup gelé på bladen ta dom bladen som är längst ner. Trist med gift men men 😇

mariatingsund
2017-08-09 18:10
#11

någon hade sagt att gräsklippare är bästa sättet. Kör över dem varje gång du klipper gräs, då försvinner dem. Men jag har inte testat själv.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: