Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 6362 ggr
Solaika
1/11/09, 5:02 PM

Vad fick grannen betala?

Är det nån av er som har ett bra ställe där man kan kolla upp hur mycket någon har betalat för sina bostadsrätter?

Vi har fått tvetydiga uppgifter om vad säljaren av "vårt" radhus betalade när hon köpte det och skulle vilja kolla upp hur det faktiskt är.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Tom
1/12/09, 11:08 AM
#1

Du kan registrera dig på Villavärdet och få reda på alla köp som gjorts i ditt område. Jag vet inte hur långt tillbaka deras register går.

Solaika
1/12/09, 11:14 AM
#2

Gäller det även bostadsrätter?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tom
1/12/09, 11:24 AM
#3

Nej, det tror jag inte. Såg inte att du var ute efter en bostadsrätt.

Det enklaste är att fråga föreningen vad den kostade. De har alla uppgifter. Men de kanske inte lämnar ut dem hur som helst. Vad har det för betydelse vad de betalade?

Annars kanske du kan ringa till mäklaren?

Solaika
1/12/09, 12:23 PM
#4

Det gick ett likadant hus i samma område för halva priset för bara 2 veckor sen. Ett hus med bättre standard och nyare vitvaror. Därför vill vi veta hur mycket hon gav för det. Marknaden är ju på vår sida som köpare och varför betala mer än nödvändigt Oskyldig

Vi har fått reda på vad hon betalade nu iaf. Mäklaren har vi frågat förut men hon har sagt att hon inte vet. Om det stämmer har jag ingen aning om.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Niklas
1/12/09, 1:25 PM
#5

#4: Mäklaren har nog ingen direkt glädje av att sprida information som kommer att sänka priset som hennes provision baseras på.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Solaika
1/12/09, 1:29 PM
#6

#5 Nej, visst är det så. Samtidigt blir jag lite förbaskad på det eftersom en mäklare faktiskt ska vara neutral i en affär.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Niklas
1/12/09, 1:35 PM
#7

#6: Ja, det ska de, men det är omöjligt. Det är höga priser och snabba affärer som ger dem mest pengar. Det kostar dem inget att säga att de inte har statistik även om vem som helst förstår att statistik har de hur mycket som helst. Allt annat vore oproffsigt.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Solaika
1/12/09, 2:07 PM
#8

Jo, det är ju sant. Nu lyckades vi iaf ta reda på vad hon gett för huset tidigare utan mäklarens hjälp. Bra att ha kontakter som har kontakter ;)

Första budet är lagt så nu väntar vi på svar. Pirrigt!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Niklas
1/12/09, 4:03 PM
#9

Jag håller tummarna. Var dock beredd på att säljaren inte säljer till halva priset utan vidare. Mentalt har han/hon ställt in sig på ett visst pris och det ska nog mycket till innan de smälter att det blir mycket mindre.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Solaika
1/13/09, 12:18 AM
#10

Vi va fullt beredda på att hon inte skulle gå med på det låga bud vi gav. Men att reagera som hon gjorde och tvärvägra att ge ett motbud, trots mäklarens rekommendationer att göra det, hade vi inte räknat med. Just nu avvaktar vi lite. Imorn ska jag ringa och säga att vi fortfarande är intresserade men att hon får ha sin extra visning som hon promt vill ha och se om någon kommer på den.

Hon har haft en visning som ingen kom på. Den igår va det bara vi som va på. Så vad förväntar hon sig av en tredje? Folk som letar lika aktivt som vi har ju oxå sett det förra huset som gick för halva priset och med högre standard. Vi kommer oxå tala om att vi ska kika på ett annat hus som vi har hittat i samma stadsdel för att sätta lite press på henne. Vi är inte omöjliga på att gå upp lite i pris.. men det hon har begärt får hon aldrig!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Niklas
1/13/09, 9:41 AM
#11

Det är så mycket psykologi inblandat. Hon har säkert redan köpt en massa saker i huvudet för de pengar hon trodde att hon skulle få. Ett lågt bud ser hon kanske som en förolämpning även om det är rimligt sett ur marknadsläget.

Ge henne någon vecka och se vad som händer. Behöver hon sälja måste hon förr eller senare bestämma sig. Är hon inte i behov av att sälja får ni titta efter ett annat hus.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
1/13/09, 10:47 AM
#12

Solaika,

Jag uppfattade inte att ni skulle köpa ett radhus. Av ditt inlägg trodde jag att ni redan bodde i ert radhus men bara var nyfikna på vad den förre ägaren betalat. Därav min fråga. Självklart kan det vara intressant att veta det här när ni ska köpa.

Som Niklas skriver är det mycket psykologi med när man ska köpa eller sälja bostad. Ha is i magen. Som du skriver är det er marknad och om ni inte får det här huset till ert pris så kommer det alltid flera senare. Nu är det dessutom många som tror att bostadsmarknaden kommer att gå ner ytterligare och jag tycker att det låter rimligt. Så att ha is i mage är nog helt rätt strategi.

Solaika
1/13/09, 12:40 PM
#13

Tack ska ni ha!

Jo, vi tar det lugnt nu. Vi har kontaktat en mäklare för att titta på ett annat hus och det tänkte jag nämna för mäklaren som har det första huset. Lite för att sätta press på säljaren om inte annat. Vi är trots allt enamma intressenter på huset så hon har ju inte mycket att välja på.
Hon har stått med huset ett år nu utan att bo där och betalar 7400:- varje månad till just ingen nytta. Det lär ju inte gå nån nöd på henne om hon har haft råd med det men hon har ju ändå valt att sälja det. Vi får se vad som händer. Hon förlorar ju trots allt ganska mycket pengar för varje månadsavgift hon betalar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Sandra
1/19/09, 4:51 PM
#14

Åh, det går ju en reklam på tv som är till för just sånt här ju. Men va tusan heter företaget. Åh!!! När jag får fatt i reklamen, så återkommer jag. Håll utkik på tv:n så kanske du ser reklamen själv till och med =)

Solaika
1/19/09, 5:37 PM
#15

gör det? jag tycker jag tittar rätt mycket på tv utan att ha sett något sådant. Men jag kanske tittar på fel kanaler :) Du får jättegärna hojta till om du kommer på vad det heter.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Oskar
1/22/09, 11:49 AM
#16

Du kan även se slutpriser och senaste buden på:

http://www.e-bud.se/allm/index.html

Dock är det inte alls alla objekt som finns där men oftast tillräckligt för att man ska se ungefär vad prisläget är i ett givet område.

Oskar

Solaika
1/22/09, 2:00 PM
#17

#16 Det fanns inget i det område vi troligen köper bostadsrätten. Men tack för tipset ändå Glad

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Upp till toppen
Annons: