Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 10271 ggr
Niklas
6/5/09, 6:21 PM

Vad får trä att ruttna?

Vad är det som gör att trä ruttnar? Krävs det något mer än fukt?

Jag tänker på vår altan, till exempel. Efter några år blir trädäcket lite grönt av alger. Då brukar jag tvätta med högtryck och efter det ser trät mycket fräschare ut och blir inte halt i regn. Fördröjer jag ruttningsprocessen då eller gör det ingen skillnad?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[kobbeuffe]
6/5/09, 8:05 PM
#1

Obehandlat trä ruttnar fortare. Om du kör med högtryck så kan du vänta tills det är riktigt torrt och stryka på träolja. Man kan späda ut oljan med linolja eller thinner så den går djupare in i virket. Om man vill kan man be färghandlarn att slå i lite färgpigment i oljan.

Tom
6/6/09, 1:30 AM
#2

Bra fråga. Det börjar växa mögel när den relativa luftfuktigheten stiger över 75% en längre period. Mögelsvampen kan ligga i dvala länge utan vatten och blommar upp när det blir fuktigt igen. Lite OT men en aningens relaterat.

Tom

kickboard
6/6/09, 10:52 AM
#3

Förra sommaren tvättade vi bort den grönsvarta beläggningen med högtryckstvätt på vår altan vid sommarstugan, lät golvet torka och behandlade med träolja med aningen vitt pigment i. Det blev bra och nu efter en vinter ser golvet lika fint ut. Tipset om vitt pigment fick jag förresten från denna site.

[kobbeuffe]
6/6/09, 11:06 AM
#4

Jag jobbade åt en färghandlare för några år sedan och vi blandade en massa olika pigment i oljan till våra kunder. Man ska ju tänka på vad huset har för färg att det inte skär sig mot det. Men vitt eller svart funkar till de flesta fasader. Sen fanns det de som ville ha i grönt för att få tillbaka känslan av nytt tryckimpregnerat virke och de flesta blev riktigt nöjda.

Tom
6/6/09, 2:22 PM
#5

#4, Det där med grönt impregnerat trä är lustigt. Anledningen till att det är grönt är bara gammal tradition för att vanliga Svenssons ska kunna veta att en planka är impregnerad. Impregneringen i sig själv är nämligen ofärgad så man tillsätter grönfärg för att det ska skilja sig från vanligt trä. Man provade förut att ta bort färgen men det sålde för dåligt så man gick tillbaka till att tillsätta färgen. Tråkigt tycker jag eftersom den gröna färgen är ful.

Tom

Luccy
6/6/09, 4:28 PM
#6

Efter många år med olika trädäck så säger jag, om du bara tvättar av det o inte behandlar det på något sätt så tror inte jag att det gör nån skillnad.

Att olja däcket spar däremot träet längre o du slipper både jobbet o pengarna det kostar o göra nytt Skrattande.

Man kan olja med långborste o sen torka torrt med långborste o trasa, för den som är smart Cool o inte vill jobba så hard.

Annons:
JohannaMax
6/7/09, 11:11 PM
#7

#3 Har du nån bild på hur det blev med det vita pigmentet i?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

kickboard
6/8/09, 12:31 AM
#8

Kolla i tråden om att måla på tryckimpregnerat, där finns bilder från två olika terrasser.

JohannaMax
6/8/09, 12:47 AM
#9

#8 Tack!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Upp till toppen
Annons: