Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3765 ggr
julitto
2017-10-15 19:41

Inrökt lägenhet

har en ny lägenhet som är lätt inrökt. hur målar jag om det? behövs det någon speciell grundfärg så inte nikotinet tar sig igenom.? räcker det att tvätta ordentligt med målartvätt sen tapetsera eller måla över med vanlig inomhus väggfärg? Vill gärna komma undan billigt. : )

Annons:
vallhund
2017-10-15 20:55
#1

Tvätta allt, ikl tak. Placera ut skålar med ättikssprit här o där, stäng noggrant o låt vara ett dygn, vädra sedan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

julitto
2017-10-15 21:09
#2

Tvätta med vad?? Målartvätt? Räcker det att tvätta och sedan måla över?

gudilondon
2017-10-28 19:11
#3

Det finns speciell färg som lägger sig som en "spärr" både vad gäller doft och gulfärgat. Hör med färgbutiken!

Lakritsstjärna
2017-11-02 10:14
#4

Ozonsanering!

Maria
2017-11-02 14:17
#5

Är det en hyresrätt så fråga alltid värden innan du ska göra någonting själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2017-11-03 15:25
#6

Hakar på här lite. Min mamma är 82 och har rökt sådär 1-2 paket om dagen i sin 2a i 25 år (och hur länge till?)   Vem belalar den saneringen när hon flyttar, eller dör? 
Är det värden, eller hon/dödsboet?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
2017-11-03 15:26
#7

Jag gissar att värden kan kräva det av dödsboet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2017-11-03 22:47
#8

Halvdansken jag har aldrig hört att ett dödsbo krävs på sanering/renoveringskostnader. 
I ditt fall så har din mamma bott där i 25 år så det behöver sannolikt renoveras vilket fall som helst så det står nog värden för. 

Om hon däremot flyttar så är det väl möjligt att hon kan krävas på renoveringskostnader, men jag tror inte ni behöver oroa er för det. Mest av samma orsak som tidigare att hon bott där så länge och det behövs renoveras i alla fall.

Här där jag bor så finns det en hyresvärd som har inskrivit i kontraktet att man får stå för sanering/renovering när man flyttar om man rökt. Men det står då alltså inskrivet i kontraktet så man vet från början vad som gäller. En annan hyresvärd har några specifika hus där det är så kallade allergihus så där både rökning och husdjur förbjudna.

Står det inget i hennes kontrakt, vilket jag tvivlar på då hon bott där så länge, så med största sannolikt står värden för det oavsett om hon väljer att flytta eller avlider.

.

Maria
2017-11-04 07:14
#9

Jag hittade denna länken men där handlade det inte om dödsfall och jag vet inte om det räknas annorlunda.

http://lawline.se/answers/ersattningsskyldighet-pga.-rokning-i-hyresratt

Det verkar också som om det kan vara lite olika beroende på värd och vad som står i kontraktet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lakritsstjärna
2017-11-04 09:20
#10

Det kostar ofta mer att renovera en sådan lägenhet det är inte bara att måla om. Dödsbo kan krävas om hyresvärden anser att den som bott där inte vårdat lägenheten. Hyresgästen har vårdnadsplikt samtidigt som det fortfarande är tillåter att röka i sin egen lägenhet om det inte står annnnat i kontraktet. hyresvärden måste då kunna bevisa att hyresgästen inte gjort vad hon kan för att förhindra skador. Här är svar på liknande fall. http://lawline.se/answers/ersattningsskyldighet-pga.-rokning-i-hyresratt http://lawline.se/answers/saneringskostnad-vid-rokning-inomhus-hyresratt

Zepp
2017-11-04 15:04
#11

Principen för hyresrätter är att de efter att hyreskontraktet är avslutats skall avlämnas i ursprungligt skick.. förutom naturligt slitage.. vilket hyresvärden står för.. det ingår i hyran.

Naturligt slitage ingår som sagt vad i hyran och hyresvärden renoverar således oxå bostäderna med jämna/ojämna mellanrum.. som regel så höjer de då oxå bostadstandarden oavsett vad hyresgästen vill eller ej.. för då får de lov att ta ut högre hyra.

En av rökning inpyrd lägenhet anses som regel inte som naturligt slitage.

Men, om man bott i samma lägenhet i 20-30 år, så kan det hur som helst vara dags för en totalrenovering.. det där varierar mellan bostadsbolag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2017-11-04 15:39
#12

Jo, rökning kan anses som normalt slitage. Åtminstone om man läser det som står i länkarna från lawline. För det har varit uppe i domstol flera gånger och hyresvärdar har blivit nekade bla just för att det kan anses som normalt slitage.

Så får man krav på sig om att man ska stå för kostnaderna för sanering så ska man neka och sen kontakta en jurist och höra vad den säger, om hyresvärden i alla fall propsar på att man ska stå för det. 

Står det däremot i kontraktet att man får stå för kostnaden om man röker då har man inget val.

.

Zepp
2017-11-04 15:50
#13

Normal inrökt bostad kan anses vara normalt slitage.. onormalt inrökt lägenhet kan anses vara onormalt slitage.

Såå, då hamnar man hur som helst i att lägenheten skall återlämnas i ursprungligt skick.. förutom onormalt slitage.

Och då ingår i bedömningen i när hyresvärden senast gjorde någon renovering.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
annia1
2017-11-04 16:02
#14

Då kommer frågeställningen. Vad anses normal rökning och vems bedömning ska man gå efter. 

Sen är det så att bevisbördan i en domstol ligger på hyresvärden att bevisa att det ska anses som onormalt slitage.

.

Zepp
2017-11-04 16:15
#15

Jag tror rent ut sagt att det har förändrats över tiden?

Återstår hur som helst att lägenheten skall återlämnas i urprungligt skick, förutom normalt slitage!

Och givetvis är det helt rätt att hyresvärden har själva bevisbördan.. och då kommer vi osökt in på nuvarande värderingar och rökvanor.

Dvs om hyresvärden blir tvungen att totalrenovera lägenheten för att nya hyresgäster skall acceptera den så tenderar det att närma sig onaturligt slitage.. med tanke på att rökna inte är lika accepterat längre.

Och de nya hyresgästerna har oxå en hel del rätt att kräva en orökt lägenhet, det sista ordet är nog inte sagt heller.

Oandrasidan.. har man bott i en lägenhet i 20-30 år utan renoveringar så ligger det mesta på hyresvärden.. iallafall om man skall kunna ta ut full hyra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2017-11-04 20:04
#16

Jag tror det aldrig funnits nåt som anses som normal rökning, alla människor (rökare) är olika. 
Sen rent krasst även om man röker normal mängd (vad det nu är) så blir en lägenhet inpyrd med tiden och då är man tillbaka till vad domarna säger. Att rökning kan anses som normalt slitage.

Det som däremot har ändrats är synen på rökning och jag tror det är det tillsammans med att domarna går emot hyresvärdarna som gjort att de flesta numera skriver i kontraktet att man får stå för sanering om man rökt.

.

Zepp
2017-11-05 12:41
#17

Håller helt med dig.. det förändras över tiden och numera vill folk ha en icke inrökt lägenhet.. varvid eventuella domar kommer att förändras?

Och därmed oxå vad hyresvärdarna skriver i sina hyreskontrakt.. så de slipper stå för hela kostnaden själva?

En annan sak som förändrats över tiden är hyresvärdens vilja att välja rätt hyresgäst.. man tenderar allt mer att försöka välja någon med god ekonomi och som inte orsakar hyresvärden allt för stora kostnader.

Och även "normal rökning" har förändrats.. från att alla fick röka prexis var som helst och hur mycket som helst, till att om man nödvändigtvis måste röka får göra detta utomhus!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Forest]
2017-11-05 13:55
#18

Ts nyfiken på svar om du fick ordning på det hela :)

[Forest]
2017-11-05 13:55
#19
annia1
2017-11-05 21:06
#20

Zepp Om domar ändras så behöver inte hyresvärden skriva in nåt i sina kontrakt.

Det finns domar från högsta domstolen så jag tror inte domar kommer förändras framöver, i alla fall inte med argumentet att människor inte vill bo i inrökta lägenheter. 

Så det ligger på hyresvärden att skriva in i kontraktet att hyresgästen får betala kostnaderna för sanering om man röker för det är så enkelt, att står det inget i kontraktet så är det tillåtet att röka och då får det anses, som det skrivs i domar, som normalt slitage. Och värden får stå för det.

Och det är nog enda alternativet hyresvärden har. För hen kan inte förbjuda rökning helt i lägenheterna och definitivt inte i hela sitt fastighetsbestånd för då kommer hen bli anmäld för diskrimineringen. Och tittar jag på orten där jag bor så är det många invandrare/flyktingar som röker så hyresvärdar skulle då även bli anmälda för rasism.
Däremot så kan hen ju förbjuda rökning i lägenheter i vissa trappuppgångar eller några specifika hus, men inte i hela beståndet. Så det att skriva i kontraktet att hyresgästen får stå för kostnaden är som jag ser det enklaste/enda hen kan göra.

Och det blir ju mycket enklare både för värden och hyresgästen om det står i kontraktet. För värdens del så behöver hen inte lägga vare sig tid eller pengar på att gå till domstol om det redan finns i kontraktet. Och hen vet att hen slipper stå för de extra kostnaderna. Och hyresgästen vet att det kommer kosta extra den dan den flyttar. Men det ska stå i kontraktet annars kan hyresvärden känna sig blåst, i alla fall som det är idag.

.

Annons:
Zepp
2017-11-05 21:12
#21

Nämealtså jag tror vi är överens.. det finns för nuvarande inga domar om förbud mot rökning i lägenheter.

Och jag tror oxå att vi är överens om att rökning blir allt mer oaccepterat samt att nya hyresgäster kan begära en orökt sådan.. så kontrakten kommer sannolikt ändras.

Främst vem som skall stå för saneringskostnaderna!

Iallafall så skall en ny hyresgäst kunna få en sanerad bostad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: