Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1007 ggr
tlover
2017-09-23 17:46

Bästa "förvaringen" för hus?

Vi har ett hus på gården som stått tomt och kallställt i några år nu som vi så småningom vill renovera till gammelstuga och om det hinns med hyra ut det innan vi går i pension.

Just nu har vi inte tid, pengar eller ork att renovera upp det så vi behöver hålla det i så bra skick som möjligt på liten budget. Vad är det? Är det bättre att ställa upp fönster för att vädra eller tvärtom (som ett exempel)

Det är eluppvärmt och att ha bara lite värme på (varmställt men inte bovarmt) kostar 3000:-/mån och det har vi inte råd med just nu. Så att varmställa det igen är inte ett alternativ

l'm back

Annons:
annia1
2017-09-27 02:29
#1

Jag vet inte hur man ska göra. Det jag läst på nätet handlar om fritidshus och det bara för några månader. Och det varierar hur dom gör. Men det finns två saker som återkommer.

Ena är att stänga av vattnet och tömma vattenrören för att inte riskera att de fryser sönder. Och det utgår jag ifrån att ni gjort.

Det andra som återkommer är luftfuktigheten. Nämns på flera ställen, men bara en gång som det sägs nån siffra och det är 60% att det är max. Där och över så ökar risken för att man får mögel. Men jag kan inte säga att 60% är gränsen då jag bara såg den siffran på ett ställe.

Utan att veta och bara gå på det jag läst på nätet så skulle jag personligen (förutom stänga av vattnet) ställa in en luftavfuktare och låta den gå under den del av året som det är plusgrader. Sen stänga av den när kylan kommer och det för att inte riskera att den fryser sönder.

Men bästa är nog att ringa kommunens byggnadskontor och fråga dom. Om dom inte vet så kanske dom kan tala om vart ni ska vända er för att få bra svar. För jag tror att man behöver få kontakt med nån på orten eller i närheten som vet vilka väderförhållanden som är året runt.
Och det är ju enklast att prata med nån direkt så ni kan ge information om andra förhållanden. Som tex hur stort det är, vilken sorts grund det är, finns det vind, byggnadsmatriel, hur huset är isolerat, vilken sorts fönster det är och vilken sorts ventilation ni har i huset, plus en del annat.

.

Upp till toppen
Annons: