Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1934 ggr
ak1895
2017-08-20 22:18

Bo i fritidshus som student?

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här frågan, men tänker att det nog passar sig här då jag mest behöver lite råd och tankar utifrån. Jag har just tagit studenten och instinkten är ju nu i efterhand såklart att fundera på flytten hemifrån. Inte för att jag egentligen känner någon stress, jag planerar att jobba åtminstone ett år framåt och spara lite pengar och kommer att bo hemma under denna tid för att hinna landa och fundera lite. Hursomhelst är jag ju sugen på en egen bostad och undrar helt enkelt ifall jag är galen om jag när tillfället kommer skulle välja att köpa och flytta in i ett fritidsboende/stuga? Har tänkt på detta länge och jag inbillar mig att detta skulle passa mig bra och att det är ett billigare alternativ. Någon som har erfarenheter eller tips???

Annons:
Åsa S
2017-08-20 22:38
#1

Visst kan det fungera att bo i ett fritidshus ifall det är ett vinterbonat hus. Men man bör vara medveten om att även i ett vinterbonat hus kan saker och ting sluta funka ifall det blir riktigt kallt ex. kan vattnet sluta funka och liknande när nån ledning fryser + det kanske inte finns tvättmaskin och liknande. Får du tag på ett fritidshus med kommunalt vatten och avlopp ökar ju oddsen att allt funkar större delen av året dock. +Du bör även kolla upp hur många olika sätt det finns att få värme under vintern och liknande

Sarah
2017-08-20 22:46
#2

Jag bodde ensam i skogen i min pappas vinterbonade sommarhus under större delen av mina studier. Var lite jobbigt med vattnet som frös ibland, men utöver det var det perfekt. Billigt boende där jag trivdes jättebra.

vallhund
2017-08-20 22:55
#3

Jag bor i ett fd fritidshus sedan tio år tbx, har egen brunn o avlopp. Då o då händer det saker så man får ha en buffert för oförutsedda utgifter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ak1895
2017-08-21 11:07
#4

Tack för svar!! Tänkte även på det här med soptömning? Samt ifall det finns särskilda restriktioner angående djur?

Sarah
2017-08-21 12:04
#5

Soptömning är en kostnad som man själv får stå för. Det är lite olika för olika kommuner hur mycket det handlar om. 

Vad för typ av djur? Att ha en katt är ju inga restriktioner på :)

vallhund
2017-08-21 16:57
#6

Om du hyr kan ägaren ha synpunkter på djurs vara eller inte vara i huset.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
parsley
2017-09-04 15:18
#7

Kommunerna har olika regler när det gäller soptömning och hur man ska sortera. Se på din kommuns hemsida vad som gäller där du bor.  Kolla även hur det fungerar med snöröjning. Det kan vara olika för olika fastigheter, så det får du nästan kolla när du hittar ett hus du är intresserad av.  Finns det kollektivtrafik? Behöver du bil? Hur löser du det om bilen krånglar?

tk1971
2017-09-10 10:42
#8

Ja, då vill jag varna för att bli permanentboende i ett fritidshus med septiktank. Det kommer inte att funka i längden. Du kommer hela tiden att få oroa dig för vattenförbrukningen och därmed för hur full tanken egentligen är, och när det blir dags att tömma den. Och varje tömning kostar. Att frakta avloppsvatten med tankbil är inte heller miljömässigt fördelaktigt. Så tänk noga igenom VA-frågan innan du slår till är mitt tips.

Upp till toppen
Annons: