Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 3772 ggr
tk1971
2017-08-06 07:45

B.S. eller sanning?

Vet inte om detta hör hemma i "hemmet.ifokus", men jag hittar inget bättre så jag lägger det här. 

Jag och sambon tog in på ett ganska stort B&B. Det var ca 10 rum bredvid varandra i en avlång byggnad (det kan ha betydelse, eller också inte). På morgonen när jag skulle duscha och stod där inlöddrad i duschcreme fick jag en liten stöt när jag tog på duschblandaren. Det hände flera gånger, det gick inte att vrida på vattenkranen utan att få en stöt så jag blev livrädd och stormade ut i rummet och väckte sambon (han är ingenjörstypen och mer insatt i el än jag). "Du måste komma, duschen är strömförande!" sa jag. Han hittade inget fel så jag fick stå där i duschen och vara livrädd för att bli elektriskt avrättad. När han duschade kände han inget konstigt.

Jag frågade innehavaren om nån hade sagt nåt om elen i rummet. Det förnekade han. Då berättade jag vad som hänt, och då visste han plötsligt precis vad som hänt. "Det där händer ett par gånger om året, det är induktionsströmmar som uppkommer för att vi har så långa vattenledningar". Sen blev han skitsur för att jag vågat ta upp en sån sak. 

Ja - kan det vara som han säger? Och är det ofarligt? Eller pratar han skit?

Annons:
tk1971
2017-08-06 09:26
#2

Hm… det var inte åska i luften när jag duschade. Tror jag.

kalindas
2017-08-07 09:59
#3

Åskan kan ju varit långt bort, då den kan färdas genom vatten.

/Elisa

tk1971
2017-08-07 10:07
#4

Men innehavaren menade ju att det är deras långa vattenledningar som gör att det på något sätt induceras en ström. Jag tror inte den mekanismen har med åska att göra. Jag såg nu förresten att han tvingade mig att fylla i ett registreringskort för utländska gäster ("registration card for foreign guests") när jag betalade. Jag bor i Sverige. Varför ville han ha alla mina uppgifter? För att kolla upp mig på nåt sätt? 😮

tk1971
2017-08-11 13:01
#5

Inte en enda elektriker här?

Tom
2017-08-20 11:37
#6

Var det här i Sverige?

Annons:
tk1971
2017-08-20 12:58
#7

#6: ja, det var det.

morten.dynamite
2017-09-11 08:03
#8

Ursäkta sent svar, skulle skriva men glömde 😞.

Jag tycker det han säger är BS, av erfarenhet av liknade situationer är det faktiskt avloppet som är ordentligt jordat och inkommande PEN ledare som inte håller jord potential (Alltså egentligen fel från el-leverantören) borde avhjälpas med en potentialutjämnings jordning.

Har felsökt flera ställen med det felet och mäter man mellan Jord ( marken ) och inkommande jord ser man att det avviker, för i äldre hus är det ju ofta gjutjärnsrör i avloppet och dom brukar vara bra jordade i marken medans inkommande vatten är plaströr och husets koppar rör jordas vid panna / varmvattensberedare eller med en jordklämma till nätets jord.

Om potentialen är stor nog kan det vara farligt ja.

smartatjejenmaria1980
2017-09-28 14:13
#9

Det låter ju helt vansinnigt. Om det är ett problem för dig, så borde det vara ett problem för honom, om han bryr sig om sina kunder alltså. Han har ju ingen rätt att bli sur på dig som är orolig för ditt liv och hälsa!

Lona
2017-10-10 13:41
#10

Hmm, var med om något liknande(?) på en campingplats, ägaren till campingen hade dragit elen själv framkom det senare. Vi kopplade in husbilen som vanligt vid elstolpen - varpå husbilen blev svagt strömförande utanpå! Jag lutade mig mot den och fick en stöt, trodde att jag inbillat mig men nej, man fick stötar av att ta på karossen. Ur med sladden fort som tusan, vi trodde att det var husbilen det var fel på - när vi såg att vår granne hade samma problem med sin husvagn, den var strömförande den med. Det måste väl egentligen vara straffbart, att dra elledningar utan behörighet och dessutom göra det fel, i synnerhet som det inte ens var ägarens "privata" del??


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

papa-bear
2017-10-21 19:22
#11

#10 straffbart vet jag inte, men all el skall installeras av behörig elektriker, som privatperson är man begränsad till att byta brytare till typ bordslampor och liknande fönsterlampor.

Record
2017-10-24 15:34
#12

Borde vara s.k. mittjordade nät 110V AC, för att man " inte skall känna "stötar". När det blir många länders stickkontakter och husvagnkopplingar. Så slipper man de brukare vilka använder värmeelement oxo.

Zepp
2017-11-04 16:45
#13

BS skulle jag säga om förklaringen iallafall!

Nu så är jag inte elektriker.. men min far är och på det pensionerad elinspektör på fastighetskontoret.. och han skulle nog svara som Morten?

Aså du fick stötar men inte din partner.. det blir lurigt att dra några slutsatser om!

Krypströmmar har jag däremot råkat ut för.. och iomed att jag är elektrikerson så har jag givetvis mätdon.

Såå.. låt mig gissa, varmvattenberedaren ger krypströmmar, som jordas via dig till avloppet som om det är gammalt består utav gjutjärnsrör?

Vi får se vad Morten svarar på den hypotesen?

För övrigt så har vi numera jordfelsbrytare i alla elinstalationer, de bryter vid rätt små krypströmmar.

Inte nog med det, jag övertalade en kompis att instalera jordfelsbrytare när han ändå renoverade sin fastighet.. elektrikern som gjorde instalationen var skeptisk och satte bara en.

Vavid de vaknade varje morgon med strömlöst hus!😡

Det visade sig att det var motorvärmaren som hade ett fabrikationsfel och gjorde bilen strömmförande, han fick en ny på garantin.. men han glömde tacka mig för att ingen dog på kuppen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: