Teknik & Media

B.S. eller sanning?

2017-08-06 07:45 #0 av: tk1971

Vet inte om detta hör hemma i "hemmet.ifokus", men jag hittar inget bättre så jag lägger det här. 

Jag och sambon tog in på ett ganska stort B&B. Det var ca 10 rum bredvid varandra i en avlång byggnad (det kan ha betydelse, eller också inte). På morgonen när jag skulle duscha och stod där inlöddrad i duschcreme fick jag en liten stöt när jag tog på duschblandaren. Det hände flera gånger, det gick inte att vrida på vattenkranen utan att få en stöt så jag blev livrädd och stormade ut i rummet och väckte sambon (han är ingenjörstypen och mer insatt i el än jag). "Du måste komma, duschen är strömförande!" sa jag. Han hittade inget fel så jag fick stå där i duschen och vara livrädd för att bli elektriskt avrättad. När han duschade kände han inget konstigt.

Jag frågade innehavaren om nån hade sagt nåt om elen i rummet. Det förnekade han. Då berättade jag vad som hänt, och då visste han plötsligt precis vad som hänt. "Det där händer ett par gånger om året, det är induktionsströmmar som uppkommer för att vi har så långa vattenledningar". Sen blev han skitsur för att jag vågat ta upp en sån sak. 

Ja - kan det vara som han säger? Och är det ofarligt? Eller pratar han skit?

Anmäl
2017-08-06 09:07 #1 av: kalindas

Hittade detta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2267&artikel=4654176

/Elisa

Anmäl
2017-08-06 09:26 #2 av: tk1971

Hm... det var inte åska i luften när jag duschade. Tror jag. 

Anmäl
2017-08-07 09:59 #3 av: kalindas

Åskan kan ju varit långt bort, då den kan färdas genom vatten.

/Elisa

Anmäl
2017-08-07 10:07 #4 av: tk1971

Men innehavaren menade ju att det är deras långa vattenledningar som gör att det på något sätt induceras en ström. Jag tror inte den mekanismen har med åska att göra.

Jag såg nu förresten att han tvingade mig att fylla i ett registreringskort för utländska gäster ("registration card for foreign guests") när jag betalade. Jag bor i Sverige. Varför ville han ha alla mina uppgifter? För att kolla upp mig på nåt sätt? 😮

Anmäl
2017-08-11 13:01 #5 av: tk1971

Inte en enda elektriker här?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.