Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4220 ggr
VampireGirlElvira
2017-06-18 07:47

Vilka regler gäller???

Vilka regler gäller det när grannhunden kommer och kissar och skiter runt ens pilträd som är på våran del utav tomtgränsen??? Jag är så förbannat trött på grannhunden som kommer och pissar och skiter runt våra träd och att dom rentav ignorerar det beteendet hunden för med sig! Dom bara kallar på hunden och sen säger dom inte ens förlåt till oss efteråt! Vi hade tänkt skaffa oss ett underhållsfritt staket på grund av det j***a beteende! Jag tycker att det är integritetskränkning att dom gör sådär! Vi vet att det krävs tillåtelse från dom andra grannarna att få det skriftligt att vi vill skaffa oss ett staket, men detta beteende börjar att gå för långt! Vad är det som gäller för ens tomtgränser? Jag kan acceptera att deras ungar kommer och hämtar fotbollar från våran gård, men detta är fördjävligt! Vi har alla dom rättigheter som krävs för våran tomt, den är redan "köpt" sedan länge sen. Kommunen äger ej detta! Bara utanför våran tomtgräns!

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Maria
2017-06-18 07:52
#1

Har ni pratat ordentligt med grannarna för det första?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VampireGirlElvira
2017-06-18 08:04
#2

Ja, det har vi, men dom viftar bort oss som att vi vore mygg.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Jbgs]
2017-06-18 08:35
#3

En häck kanske vore bättre. Det kan inte grannarna säga nått om. Å köper man tuja häck så växer den till sig bra på några år…

Åsa S
2017-06-18 08:41
#4

Japp en häck kan vara bättre och då syns gränser bättre (även för hunden)

Calcifer
2017-06-18 08:41
#5

Helt ärligt, om det inte fungerar att prata med dem skulle jag om jag var ni ha en liten skyffel och helt sonika lägga all skit på deras sida gränsen mellan tomterna… Det kanske låter lite omoget, men de kanske helt enkelt inte fattar själva hur otrevligt det är att ha bajs på sin gård, det kan ni ju visa dem. Även om jag naturligtvis hoppas att ni kan finna en smartare och bättre lösning för det är galet att man ens ska behövs tänka tanken.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VampireGirlElvira
2017-06-18 09:14
#6

Vi vill inte ha någon häck, vi vill ha något som är lättskött, därmed ett lättskött staket. #5, det är en bra tanke det 😂, men vi vill bara bli sams med dom.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Åsa S
2017-06-18 10:16
#7

Finns ju lättskötta häckar med som kräver rätt lite klippning typ nån mindre aronia, låg rosenspirea, dvärgsyren som får växa fritt alla häckar kräver inte jättemycket skötsel. Nån slags gräns bör man fixa till ofta så fattar t.o.m hundar var deras tomt börjar och slutar när de ser nån slags gräns även om det bara är en lite lägre häck, men ser de ingen gräns har de troligtvis ingen aning om att det är eran tomt de kissar på.

Caeli
2017-06-18 10:36
#8

Ni kanske kan sätta upp ett enkelt elstängsel på lämplig höjd? Har hunden varit framme och nosat på det och fått sig en lätt stöt så håller han sig troligen därifrån. Samtidigt är det inget som skadar hunden,  används ju även till mindre djur, typ höns.

VampireGirlElvira
2017-06-18 15:35
#9

Vi har tänkt på ett elstängsel, men med tanke på att vi snart också ska skaffa oss en hund, så är det nog ingen idé med den.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Meta4
2017-06-20 01:09
#10

Då får du träna din nya hund att jaga bort grannens hund från din trädgård. Å andra sidan kan din hund bajsa på grannens trädgård så jämnar det ut sig så att säga.

VampireGirlElvira
2017-06-21 18:03
#11

Jag läste på olika sidor om Hemfridsbrott och Olaga Intrång. Räknas något utav dom som grannarna håller på med? Dom kränker våra personliga integriteter när deras grannhund gör så och att dom skiter i hunden.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
2017-06-21 23:03
#12

Jag har en annan fråga. Kan man spraya ättikssprit eller något annat på träden så den oinbjudna hunden håller sig på sin sida utan att skada träd eller gräset?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Niklas
2017-06-22 10:21
#13

Ättika ska du inte ha i gräset. Då dör det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
VampireGirlElvira
2017-06-22 11:16
#14

Okej, då vet jag. : ) Det var därför jag frågade här innan jag gör nåt sånt dumdristigt.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Forest]
2017-06-27 22:38
#15

Kanske kan denna vara något?https://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Mega-Sonisk-Katt-och-Hund-Skramma

Elstängsel lätt att sätta upp finns mindre rutat till små djur men även för vilt samt får, man kan sätta upp för "markera" gränsen. Då menar jag utan ström så elaggregat behöver man ju inte kosta på sig ;) Tycker det är dåligt som hundägare att man låter sin hund göra ifrån sig på annans tomt.

VampireGirlElvira
2017-06-28 18:56
#16

Njae, vi vill inte ha något elstängsel, men tack ändå. : ) Vi har fått bekräftelse igår från våra grannar att vi får sätta upp ett staket runt våran gård. (Jippiiii!!!) Att dom äntligen fattade att vi inte vill att deras hund ska komma in på vårt område, plus att våran framtida hund inte ska gå över på deras tomt. Vi har det på papper, och ska skicka iväg det till kommunen, ifall det blir strul igen, så har vi deras medgivande på papper. (Även om det inte behövs sa dom på kommunen, men vi gjorde så iallafall.) Ett steg åt rätt håll. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Zepp
2017-07-18 16:12
#17

Om man säger som så.. djur får göra sina naturliga behov inom vissa gränser.. även om det kan vara irriterande för omgivningen!

Och märk väl jag har oxå varit hundägare under en period.. och fått skäll av grannar!

Iallafall det är lixom inte alltid lätt att kontrollera sina husdjurs beteenden, de gör som regel vad de är predestinerade att göra.. och har lixom ingen som helst koll på var tomtgränser går.

Och grannar får lov att skydda sin personliga integritet inom rimliga gränser!

Att sätta upp ett staket tycker jag är en bra kompromiss, man vill ju hur som helst hålla åtminstone en hyfsad bra relation till sina grannar.. och jag misstänker starkt att det inte är de som personligen skickar sin hund över till er tomt?

Iallafall.. hunden som så är säkert hur trevlig som helst, dock så utför den en del av sina behov på er tomt, det är lixom lite äckligt?

Och iomed att ni ändå tänker skaffa hund så är det nog ingen nackdel att sätta staket runt er tomt!

En utvikning.. när det gäller hund så är lagstiftningen rätt strikt.. och då menar jag inte deras bajsande som är tillåtet, men som bör plockas upp av ägaren om det utgör en sanitär olägenhet.. utan det handlar mer om att ägaren i varje ögonblick är ansvarig för vad hunden orsakar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VampireGirlElvira
2017-08-23 14:36
#18

JAG VISSTE DET!!!!!!! Hundj***ln har skitit på våran gård!!!!!!!!!!!! Vilka j***a idioter!!!!!! Jag visste att dom skulle neka till att deras hundj***l har skitit på våran gård! Jag såg det igårkväll!!! Men dom nekar till det!!!! FY F*N!!!!!

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Maria
2017-08-23 14:56
#19

#18 Har ni inte fått upp staketet ännu?

Nu vet jag inte hur diskussionen med grannarna var men du kanske ska ta det vackert med tanke på att ni själva ska skaffa hund.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
2017-08-23 17:47
#20

Såg du när hunden  gjorde det………fota !


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
VampireGirlElvira
2017-08-23 19:31
#21

Vi hade fått vårt staket förra veckan, men eftersom att vädret har varit sk*tdåligt, så pratade jag och min man imorse att svärfar och han kunde ta och sätta upp den idag när det var fint väder. Och dom gjorde det idag. Så nu har vi staket nästan runt överallt, men vi har det mellan våran och deras gård.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Zepp
2017-08-24 20:09
#22

Litta hundskit är intet.. värre vore om grannens kor gick i eran trädgård och lade sina blaffor både här och där!

Utiallafall.. då tycker jag mer illa om att stamfastighetsägarens älgar, rådjur och harar mumsar på mina växter.. utan att jag ens fått smaka ett endaste gram kött!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VampireGirlElvira
2017-08-25 15:36
#23

Bra skrivet Zepp. : D

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Zepp
2017-08-28 21:14
#24

Eh.. ni fattade att det var ironiskt, va?

Oså sen så vet jag inte var du bor.. vi som bor litta på landsbygden har fler problem än hundar som skiter!

Oandrasidan.. de flesta utav oss har faktiskt valt att bo på det sättet, så då får man anpassa sig till förutsättningarna.

Och i princip om man bor i storstad på egen fastighet med tomt, vill man freda denna från intrång så får man sätta upp stängsel/staket.

Min förra närmaste granne hade hund och han satte upp fårstängsel runt sin fastighet för att ha kontroll på sin egen hund.. vilket på inget sätt hindrade att älgar, rådjur, harar tog sig igenom.

Katter som jag då hade höll sig som regel borta iomed hunden.

Min mor som bodde på en annan ort hade mer problem med hästar!

Inte för att de sket.. hon gick ofta till stallet och hämtade gödsel, utan för att de åt upp hennes växter om de kom in i hennes trädgård.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: