Bygga & Renovera

Vilka regler gäller???

2017-06-18 07:47 #0 av: VampireGirlElvira

Vilka regler gäller det när grannhunden kommer och kissar och skiter runt ens pilträd som är på våran del utav tomtgränsen???
Jag är så förbannat trött på grannhunden som kommer och pissar och skiter runt våra träd och att dom rentav ignorerar det beteendet hunden för med sig!
Dom bara kallar på hunden och sen säger dom inte ens förlåt till oss efteråt!

Vi hade tänkt skaffa oss ett underhållsfritt staket på grund av det j***a beteende!

Jag tycker att det är integritetskränkning att dom gör sådär!

Vi vet att det krävs tillåtelse från dom andra grannarna att få det skriftligt att vi vill skaffa oss ett staket, men detta beteende börjar att gå för långt!

Vad är det som gäller för ens tomtgränser?

Jag kan acceptera att deras ungar kommer och hämtar fotbollar från våran gård, men detta är fördjävligt!

Vi har alla dom rättigheter som krävs för våran tomt, den är redan "köpt" sedan länge sen.
Kommunen äger ej detta!
Bara utanför våran tomtgräns!

Anmäl
2017-06-18 07:52 #1 av: Maria

Har ni pratat ordentligt med grannarna för det första?

/Maria

Anmäl
2017-06-18 08:04 #2 av: VampireGirlElvira

Ja, det har vi, men dom viftar bort oss som att vi vore mygg.

Anmäl
2017-06-18 08:35 #3 av: Jbgs

En häck kanske vore bättre. Det kan inte grannarna säga nått om. Å köper man tuja häck så växer den till sig bra på några år...

Anmäl
2017-06-18 08:41 #4 av: Åsa S

Japp en häck kan vara bättre och då syns gränser bättre (även för hunden)

Anmäl
2017-06-18 08:41 #5 av: Calcifer

Helt ärligt, om det inte fungerar att prata med dem skulle jag om jag var ni ha en liten skyffel och helt sonika lägga all skit på deras sida gränsen mellan tomterna... Det kanske låter lite omoget, men de kanske helt enkelt inte fattar själva hur otrevligt det är att ha bajs på sin gård, det kan ni ju visa dem. Även om jag naturligtvis hoppas att ni kan finna en smartare och bättre lösning för det är galet att man ens ska behövs tänka tanken. 

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2017-06-18 09:14 #6 av: VampireGirlElvira

Vi vill inte ha någon häck, vi vill ha något som är lättskött, därmed ett lättskött staket.

#5, det är en bra tanke det 😂, men vi vill bara bli sams med dom.

Anmäl
2017-06-18 10:16 #7 av: Åsa S

Finns ju lättskötta häckar med som kräver rätt lite klippning typ nån mindre aronia, låg rosenspirea, dvärgsyren som får växa fritt alla häckar kräver inte jättemycket skötsel. Nån slags gräns bör man fixa till ofta så fattar t.o.m hundar var deras tomt börjar och slutar när de ser nån slags gräns även om det bara är en lite lägre häck, men ser de ingen gräns har de troligtvis ingen aning om att det är eran tomt de kissar på.

Anmäl
2017-06-18 10:36 #8 av: Caeli

Ni kanske kan sätta upp ett enkelt elstängsel på lämplig höjd? Har hunden varit framme och nosat på det och fått sig en lätt stöt så håller han sig troligen därifrån. Samtidigt är det inget som skadar hunden,  används ju även till mindre djur, typ höns.

Anmäl
2017-06-18 15:35 #9 av: VampireGirlElvira

Vi har tänkt på ett elstängsel, men med tanke på att vi snart också ska skaffa oss en hund, så är det nog ingen idé med den.

Anmäl
2017-06-20 01:09 #10 av: Meta4

Då får du träna din nya hund att jaga bort grannens hund från din trädgård.
Å andra sidan kan din hund bajsa på grannens trädgård så jämnar det ut sig så att säga.

Anmäl
2017-06-21 18:03 #11 av: VampireGirlElvira

Jag läste på olika sidor om Hemfridsbrott och Olaga Intrång.
Räknas något utav dom som grannarna håller på med?

Dom kränker våra personliga integriteter när deras grannhund gör så och att dom skiter i hunden.

Anmäl
2017-06-21 23:03 #12 av: VampireGirlElvira

Jag har en annan fråga.
Kan man spraya ättikssprit eller något annat på träden så den oinbjudna hunden håller sig på sin sida utan att skada träd eller gräset?

Anmäl
2017-06-22 10:21 #13 av: Niklas

Ättika ska du inte ha i gräset. Då dör det.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work Om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.