Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2579 ggr
iza89
2017-05-26 17:54

Hyresvärd som behandlar mig som skit

Hej alla! Ska försöka göra inlägget någorlunda kort. Skulle behöva alla tips och råd jag kan få angående detta. För några veckor sedan så fick jag en granne som lever om: han stör mig varenda natt/tidig morgon. Jag kontaktade min värd som skulle tala med honom (har försökt kontakta personen som ej öppnat). Värden hörde av sig till mig som sa att grannen förstår ingenting, han stör inte alls, det är inte sant osv. Tyckte värden tog hans parti lite men han tyckte jag skulle höra av mig om det hände något mer. Redan samma natt var det livat. Under ca 3 veckor har det bara varit två nätter som har varit tysta. Jag blir påverkad av detta såklart eftersom min sömn blir störd av att ständigt vakna av detta. Droppen var när han hade fest häromdagen (en vardag); med jätte hög musik, skrik och gap. När det hördes genom mina öronproppar fick jag nog och ringde störningsjouren, de kom men ca 15 min senare var det igång igen. Så, jag pratade med min värd efter detta. Nu försöker han få det till att det är mitt fel, att jag klagar på fel person, att jag överdriver, grannen säger att han inte gör nått, inte har fest / inte låter nånting. Detta gör ju att JAG låter som en satkärring som hittat på allt. Värden skulle ifrågasätta rapporten som kom in på natten eftersom grannen säger att han inte har festat (han påstår att människan som sa till honom också undrade detta då han också upplevde det som så lugnt). Han blåljuger helt enkelt. Att bli anklagad är hemskt och jag har mått dåligt hela dagen. För en stund sen står värden samt grannen och pratar om detta precis utanför min dörr så jag hör ALLT. Värden säger att han står på grannens sida i detta och att man måste "ju få leva" samt sa han igen att han ska försöka få tag på människan som skrev rapporten. Jag får känslan av att dom här personerna känner varandra, vet dock ej om det är så. Får en värd bete sig såhär?? Han sa dessutom att dom ska hitta en annan lägenhet till mig "om jag blir så himla störd". Vad skulle DU ha gjort? Jag har försökt fått tag på personen som kom på natten, samt få råd från hyresgästföreningen men då är jag rädd att jag kommer få ännu mer skit. Mår fruktansvärt dåligt av detta. Ursäkta för lång text!

Annons:
Maria
2017-05-26 17:57
#1

Ta hjälp av Hyresgästföreningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kyllan56
2017-05-26 18:46
#2

Jag skulle råda dig att dokumentera allt, om du inte redan gjort det.  Dagar och tidpunkter när han stör! Sedan när du har det som underlag, hade jag kontaktat hyresnämnden.  

Prata med andra grannar, om det finns. För även de måste isf bli störda.

Ring dessutom störningsjouren varenda gång han stör dig, då man inte får störa. Det får nog hyresvärden att ändra sig.

Jag förstår dig, finns inget värre än när man inte får sova.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

iza89
2017-05-26 18:55
#3

Som tur är har jag skrivit ner allt! Klockslag, störningar, hur länge osv. Ska även skriva ner mina samtal och vad jag hört. Jag bor bredvid så jag får nog ta största "smällen" men ska absolut prata med dom, problemet är dock att många här är rädda för att prata - kanske för att bli behandlad såhär..? Nej det är hemskt att inte få sova, hela dagen efter blir förstörd!

Kyllan56
2017-05-26 19:00
#4

Utmärkt, för dokumentation är A och O!

Om det går och du kan, så spela in oljudet! Går runt i lägenheten, så de ser var du är. Om det går, du vågar och det låter, så spela in utanför hans dörr! 

Om det är så att folk är rädda, så ta med det i din anmälan till hyresnämnden. Ingen ska behöva känna sig hotad av varken grannar eller hyresvärd!

Känner med dig!🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
2017-05-26 21:18
#5

Hyresnämnden hanterar oftast större konflikter och inte störningar så jag skulle rekommendera Hyresgästföreningen i första hand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stallmima
2017-05-26 22:22
#6

Precis som ovan, gå med och kontakta hyresgästföreningen. Dokumentera allt i störningsväg och ha som bevis. Har själv haft ett helvete med min värd, men jag vann  😃

Annons:
iza89
2017-05-26 22:28
#7

Tack för alla råd! Nu blev jag mer peppad att höra av mig till hyresgästföreningen. Dock så är jag ändå lite orolig. Det är ju ord som står mot ord.. Och om värden tar grannens parti, det känns olustigt. Han är ju inte här på nätterna och hör allt! Jag ångrar verkligen att jag inte spelade in festen "han inte hade"..

Stallmima
2017-05-26 22:36
#8

#7 Stå på dig och lycka till!  Ett tips till är att spela in alla störningar och även samtalen med din hyresvärd, ett tips jag fick av just hyresgästföreningen

Kyllan56
2017-05-26 22:40
#9

#8 Ja precis så ska man göra, det fick jag lära mig den hårda vägen. 

#7 Du får berätta hur det går. Han kommer nog, tyvärr väsnas igen. Då kan du spela in det. Om inte har du tur och får lugn och ro.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Niklas
2017-05-26 23:00
#10

Ta med mobilen och filma så att det syns var du är och hörs hur det låter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iza89
2017-05-26 23:14
#11

Hur spelar man in telefonsamtal? Hade velat göra det idag men vet inte hur man gör. Behövs det en app? (Har iPhone). Han är tyvärr inte ens tyst ikväll heller. Tillsägelser verkar inte bita på honom, men om värden inte tycker det är någon stor sak heller så bryr han sig väll inte.

Stallmima
2017-05-27 08:52
#12

#11 Det finns gratisappar man kan ladda ner till luren, nu har jag inte IPhone men det finns till den också

Niklas
2017-05-27 10:33
#13

Testa Call Recorder. Call Recorder - Record a Phone Call for iPhone av Appsverse Inc. https://appsto.re/se/pBNbhb.i


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2017-06-17 07:25
#15

Hur har det gått?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kyllan56
2017-06-17 11:46
#16

#15 Det undrar jag med. 

#0 Berätta gärna!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

iza89
2017-07-02 14:53
#17

Jag har inte gjort nånting då jag har haft andra jobbiga saker att ta tag i. Jag bor just nu inte ens i min lägenhet, då jag inte får sova där. När jag orkar ska jag försöka ta tag i detta :) Jag letar febrilt efter ett nytt boende men det är jätte svårt.

Maria
2017-07-02 14:54
#18

Varför får du inte sova i lägenhet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kalli
2017-07-03 22:48
#19

#18: Tror Iza menar får inte som i kan inte och inte som i är förbjuden att. Ungefär; jag har inte fått sova på hela natten.

Maria
2017-07-04 06:01
#20

Aha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tom
2017-07-19 11:14
#21

Izakaya, tänk på att hyresvärden inte på något sätt är den som bestämmer vad som gäller rent juridiskt. Han har bara sin åsikt som alla andra. Strunta i honom och ta det med hyresgästföreningen som kan råda dig. Berätta gärna hur det går. Tom

Lotofs
2017-08-05 10:04
#22

Tråkigt med grannar som inte kan sköta sej. Min hyresvärd är dock bra och säger till om man klagar och hjälper inte det är det bra att dokumentera så mycket som möjligt så varning kan delas ut. Har själv mycket tråkiga erfarenheter av grannar och positiva av hyresvärd. Kämpa på!

Upp till toppen
Annons: