Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3799 ggr
Ary
2017-05-19 14:16

Hur lång tid tar det att få en offert?

Hur lång tid har det tagit för er att får offerter, i snitt? I detta fall gäller det helrenovering av ett litet badrum. Den förste tog kanske 2-3 v på sig, nr 2 bara några dagar, väntar på tredje firman, som iofs har förvarnat att de inte hinner göra något innan sommaren och därmed inte har så bråttom. Jag däremot vill ju gärna ha in den offerten så att jag kan ta ett beslut.

Vi diskuterade när hantverkaren var här om det skulle vara matta eller mosaik på golvet och jag mailade om detta för en vecka sedan och har inte fått svar, känns lite smått nonchalant..

Annons:
beem
2017-05-19 14:25
#1

Jag upplever att det kan variera väldigt mycket.  Ring till dem och säg att du vill ha ett pris senast….och ett datum.  Det sätter pris på dem.  Så gjorde vi.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

MagArne
2017-05-19 16:51
#2

Ta in fler offerter och klargör noga när ni vill ha offerterna samt när badrummet ska vara klart. De som inte har tid kommer säkerligen säga nej direkt så slipper ni att vänta. 

Ju noggrannare ni specificerar vad ni är ute efter desto snabbare/lättare är det att lämna en offert. Utgå från första offerten om ni är nöjda med den och specificera upp liknande för andra firmor. Kanske skicka med bilder på nuvarande badrum direkt vid första förfrågan så de har ett hum om hur det ser ut hos er.

Ary
2017-05-21 11:39
#3

Jag bor i en småstad och kan inte ta in så mycket fler offerter om jag inte ska ta dem långväga ifrån och det är ingen direkt fördel då de räknar in åktid i kostnaden.

Entreprenören vet hur landet ligger, att jag har fått in de andra offerterna men vill att de är med eftersom de har rykte om sig att göra bra jobb men att jag inte kan vänta för länge eftersom jag vill ta ett beslut. 

Det lutar väl lite åt den firman som jag litar på, som har tid och som dessutom har en affär och är anträffbara både via telefon, sms och mail 5 dagar i veckan. Gissningsvis kommer den tredje offerten ligga över dem då den firman är känd för att vara rätt dyr.

tk1971
2017-07-04 06:59
#4

Vi har kontaktat en massa firmor nu eftersom vi vill göra om isolering/dränering i källarvåningen på vårt hus. Den första firman skickade en mycket välgjord och informativ offert redan samma kväll via mail. Sen hade vi två andra firmor här som tittade och skulle skicka offert. Det var för ett par veckor sedan, och igår kväll fick vi en offert från den ena av dem. Den tredje har vi inte hört nåt från.

Nu gör jag en liten avvikning - hoppas det inte gör så mycket… jo, jag är lite förbryllad över prisskillnaderna. Den första firman säger att detta jobb skulle kosta ca 120.000 kr, och då ingår 10 års garanti. Den andra firman säger att vi skulle landa på ca 90.000 kr (har inte hört nåt om nån garanti). En skillnad på 30.000 kr! Då börjar man ju fundera på vad det är som gör att den första firman tar mycket mer betalt - är deras jobb verkligen mycket bättre än den andra firmans? Och går det att lita på att den andra firman gör ett lika bra jobb…?

annia1
2017-07-05 18:40
#5

tk1971 lite osäker på hur det är tänkt det ni ska göra.  Men när det gäller vanlig omdränering där det även isoleras på utsidan.  Det gjorde dom i äntligen hemma för några år sen, då sa martin timell att man får räkna med ca 2000 kr per meter. Som sagt är det några år sen så det kan nog ligga högre idag. 

Så du kan räkna ut mellan tumme och pekpingret hur stor kostnaden bör vara.

När det gäller skillnaden i pris så kan jag för tillfället tänka mig två anledningar. Ena är att den med lägre redan räknat bort rotavdraget medan den första inte gjort det. Andra anledningen att den som ligger lägre har mycket utländsk arbetskraft där lönerna kan vara lägre. För för mig låter 120 som rätt normalt pris. Men vem som gör bäst jobb går inte att säga på priset. Utan du får försöka hitta bedömningar på nätet på de företagen.

Mitt hus är 34 m långt och 8 m brett så sammanlagt 84 m tar det gånger 2000 så skulle jag hamna på 168 000. Om jag räknat rätt.

.

Tom
2017-07-19 11:07
#6

Det kan vara så enkelt att du får vad du betalar för. Båda utför säkert jobbet bra men den dyra kanske gör det mer omsorgsfullt. Eller också har den dyra bättre service om något skulle gå fel. Det finns många orsaker till att priserna varierar och att bara välja efter pris är dumt. Jag är absolut inte billigast men så har jag bara nöjda kunder, som återkommer gång efter gång :-) Tom

Annons:
Upp till toppen
Annons: