Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1487 ggr
tlover
5/16/17, 1:14 PM

Underrättelse om ansökan om undersökningstillstånd

Vi har just fått underrättelse om att ett företag har sökt undersökningstillstånd enligt minerallagen. Dvs dom har tänkt kolla om det är värt att anlägga en gruva på vår mark (och mer mark men vår mark ligger mitt i).

Om dom får ta prover och det visar sig vara rikt på mineraler hur gör vi då? Vi vill inte att gården som har gått i arv (vår dotter är den femte generationen på gården, det är mycket där vi är från) ska bli ett hål i marken.

Vi hade också funderat på att köpa en camping som ligger i utkanten av området så blir detta av blir vi av med ett möjligt jobb också.

Dessutom så är marken historiskt viktig även för andra (tex finns en bortglömd samisk helig plats på området, Sveriges största samiska silverskatt hittades på området, gamla skolstigar, renbetesområden, "Höge" osv).

Vad kan göras om det beslutas att det ska bli en gruva?

l'm back

Annons:
landsbygdsbo
5/16/17, 1:43 PM
#1

Tufft, men så fungerar det i det samhälle vi valt. Du/ni äger marken bara ner till en plogtiltas djup, resten är statens, med undantag för brunnsvatten.

1. Du kan inte, eller med mycket stora svårigheter (nära nog omöjligt) hindra en prospektering.

2 Du kan inte, eller med mycket stora svårigheter (nära nog omöjligt) hindra en exploatering av en fyndighet, ex gruvdrift eller gasfyndighet.

Du är inne på den enda lilla möjlighet som finns att hindra det hela. Om det finns fornfynd, utrotningshotade växter/djur eller annat av nationellt intresse. Så har du/ni en ynka liten möjlighet.

Men det r resultat av att flera generationer svenskar röstat på partier som inte har någon respekt för enskillt ägande, så…

Se till att dokumentera allt vad som sker i samband med prospekteringen för ev intrångs o skadeersättningar till att börja med.

landsbygdsbo
5/16/17, 5:03 PM
#2

Som upplysning är det främst S, V(pk) och Centern(bondeförbundet) som ska stå i skamvrån….

tk1971
5/16/17, 6:50 PM
#3

Nej, jag tror inte heller att det finns så mycket att göra. Jag vill minnas att jag lärt mig nån gång att som markägare äger man bara och endast markytan. Vad som finns där under kan vem som helst ta reda på, och få rätt att bryta om det nu skulle finnas nåt där.

landsbygdsbo
5/16/17, 8:17 PM
#4

#3 Så är det, och det är helsjukt.

Till det så har vi, internationellt sett extremt låga ersättningar till de markägare som får boende, åker o skog förstört.

All anledning att ändra på det…

Upp till toppen
Annons: