Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1402 ggr
Sommarek
2017-04-06 20:05

Vattenlås

Jag är normalt sett ganska händig, men jag har upptäckt att jag har samma problem upprepade gånger: varje gång vi har skruvat loss vattenlåset för att göra rent i det, har jag problem med att få på det igen. Packningen är ny, och muttern likaså, men ändå lägger jag alltid ett par dagar med att få på det ordentligt utan att det läcker. Har provat olika vinklar (röret kan vridas lite); att föra in rören i varandra och sedan dra åt muttern (vilket känns mest normalt); att helt sonika slå ihop rören och sedan dra åt muttern och så vidare, och så vidare… Jag får bara aldrig till det! Någon som har några smarta knep?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Niklas
2017-04-07 15:06
#1

Har du kollat att inte delarna är trasiga någonstans? Ser gummipackningarna bra ut och är rena?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
2017-04-08 00:54
#2

Det där med vattenlås är knepigt, brukar ha samma problem, men jag spolar alltid massa vatten efteråt så jag fixar det där och då.

Tittar man på saker som man ska skruva dit lock eller mutter på. En del måste ligga precis rätt för att man överhuvudtaget ska kunna skruva. Andra saker går att skruva dit,  men man märker rätt omgående att det är fel.

Sen finns det några saker däribland vattenlås där man kan skruva dit mutter/lock och det verkar vara helt korrekt fast det är fel. Tricket är att man måste ha muttern rak, den får inte luta det minsta åt nåt håll när man börjar skruva för då blir den fel. 

Nåt egentligt tips för att se har jag väl inte direkt. För kragen (eller vad jag ska kalla det) på muttern är så pass stor så den döljer all gäng. Och det är då svårt att med blotta ögat se att det sitter lite lite snett.

Enda jag kommer på nu är väl att ta nån grej och lägga upptill på muttern (när det är tätt) och rita med tuschpenna ovanför. Rita inte bara ett litet streck på ett ställe utan fler. Går att göra lika under muttern. 

Det kan man endera göra när man haft isär det och sen har man markeringen nästa gång eller så gör man det precis före man ska skruva isär det. Sen när man satt ihop vattenlåset så lägger man saken på muttern och då ska mellanrummet stämma på alla ställen.

.

Sommarek
2017-04-08 18:09
#3

#1 Japp, allt är helt och rent, och alla delar som ska sättas samman är så gott som nya.

#2 Smart med tuschen, där, ska prova nästa gång. Tack!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: